۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
قاچاق دام زنده به دلیل وجود رانت و زد و بندهای مختلف
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، مجلس مطرح کرد

قاچاق دام زنده به دلیل وجود رانت و زد و بندهای مختلف

عسگری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به خروج دام از کشور بیان کرد: با وجود دستگاه‌های متولی، شاهد قاچاق دام هستیم درحالیکه با وجود این دستگاه‌ها جلوگیری از قاچاق دام زنده کار سختی نیست اما متاسفانه به دلیل وجود رانت و برخی زد و بندها، این اتفاق می‌افتد.

به گزارش بازار، محمدجواد عسگری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص قاچاق دام از کشور و نبود نظارت، با بیان اینکه اگر با یک برنامه‌ریزی حساب شده و دقیق، نظارت کاملی بر دام کشور انجام دهیم، قطعا می‌توانیم قاچاق دام از کشور را به راحتی کنترل کرد، گفت: بعضی از دستگاه‌ها به دنبال منافع فردی و شخصی هستند و به همین جهت مشکلاتی را در حوره مبارزه با قاچاق دام کشور ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به خروج دام از کشور بیان کرد: در حالی که مرزبانی، نیروی انتظامی و دستگاه‌های متولی وجود دارند، شاهد قاچاق دام هستیم. با وجود این دستگاه‌ها کنترل و جلوگیری از قاچاق دام زنده کار سختی نیست اما متاسفانه به دلیل وجود رانت و برخی زد و بندها، این اتفاق می‌افتد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با ذکر نمونه‌ای از قاچاق دام زنده، عنوان کرد: از استان فارس، گوسفندهای زنده بار زده می‌شوند و به سمت استان‌های مرزی حرکت می‌کنند و هیچ کس در تمام این مدت و در طول مسیر از این افراد درخواست مجوز نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه جابجایی موجودات زنده نیازمند مجوز است، اظهار کرد: وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کنترل و مقابله با این مسئله است و اگر شاهد قاچاق هستیم یعنی ضعفی در عملکرد این ستاد وجود دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیستم نظارتی ظرفیت و قابلیت‌های زیادی دارد اما اینکه به راحتی دام زنده در شرایط فعلی از کشور خارج می‌شود، قطعا به دلیل وجود فساد و رانت در برخی از دستگاه‌ها است.

در ادامه نیری از عضویت ۲۶ دستگاه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت و بیان کرد: خود مجلس شورای اسلامی که قوه ناظر در کشور است، عضو ستاد می‌باشد و در کنار آن‌ها دستگاه‌های دیگری از جمله نهادهای امنیتی عضو این ستاد است.

وی با رد این ادعا که کانتینرهای حامل قاچاق از مرزهای کشور به راحتی رد می‌شود، به وظیفه مجلس در مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره و بیان کرد: وظیفه مجلس این است وقتی اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سال ۸۳ وارد قوه مقننه شد تا سال ۹۸ منتظر نماند.

حسن نیری، مشاور رئیس مدیرکل روابط عمومی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره حجم قاچاق دام زنده بیان کرد: ۷۰ میلیون راس دام زنده در کشور وجود دارد که از این تعداد با بدبینانه ترین حالت ۶۰ هزار دام از کشور خارج می‌شود و این یعنی کمتر از نیم درصد از کل دام کشور قاچاق می‌شود.

کد خبر: ۵۳٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha