۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
برای کاهش فشار به اقشار آسیب پذیر، باید اقدامات کوتاه مدت اقتصادی انجام دهیم
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

برای کاهش فشار به اقشار آسیب پذیر، باید اقدامات کوتاه مدت اقتصادی انجام دهیم

توسلی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: همه اقتصاددانان بر این نکته اشتراک نظر دارند وقتی تورم پدید می‌آید، باید اقداماتی انجام داد تا آثار آن بر اقشار آسیب‌پذیر کمتر شود.

به گزارش بازار، اسماعیل توسلی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص راهکاری مهار گرانی با بیان اینکه مسئله گرانی و تورم امر بدیعی نیست که بتوان به سرعت آن را حل و فصل کرد، گفت: البته راه کوتاه مدت وجود دارد اما تا زمانی که بر عوامل تورم‌زا مسلط نشویم و متغیرهای آن را شناسایی نکنیم نمی‌توان به طور ریشه‌ای مشکل گرانی‌ها و تورم را حل کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید هم برای کوتاه مدت و هم بلند مدت راهکارهایی برای مهار گرانی داشته باشیم، اظهار کرد: همه اقتصاد دانان بر این نکته اشتراک نظر دارند وقتی تورم پدید می‌آید، باید اقداماتی انجام داد تا آثار آن بر اقشار آسیب پذیر کمتر شود و تاکید رهبر معظم انقلاب بر مهار گرانی متوجه این بخش از اقتصاد است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به ارز و اثرات آن بر بازار و اقتصاد ایران اشاره و عنوان کرد: نرخ ارز تابع عوامل داخلی و خارجی است؛ اساس عوامل داخلی اثرگذار بر نرخ ارز، به متغیرهای بودجه دولت مربوط است زیرا سبب افزایش پایه پولی و تورم می‌شود. تا زمانی که در ساختار نظام پولی، تامین مالی بودجه دولت و هزینه‌های آن تغییر ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم مانع رشد نرخ ارز شویم و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ضمن تاکید بر اینکه نه فقط حوزه اقتصاد که بخش‌های اداری ساختار بودجه‌ای کشور نیز نیاز به تغییر و تحول دارند، بیان کرد: آنچه تورم را در بلندمدت پایدار می‌کند، پولی شدن کسری بودجه است و در این بخش نیاز به یک تحول اساسی داریم.

کد خبر: ۵۳٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha