۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
موج نقدینگی عملکرد بازار سهام را تغییر داده است؟
رشد بازارهای آسیایی و نوسان در بازارهای اروپایی و امریکایی؛

موج نقدینگی عملکرد بازار سهام را تغییر داده است؟

روز پنج شنبه ارزش شاخص های سهام در بازارهای آسیایی همچنان تحت تاثیر خبر واکسن کرونا بود و رشد کرد ولی در امریکا و اروپا عملکرد سیاسی دولتها به خصوص تصمیم های اخیر ترامپ در حوزه انتخابات، تصمیم به تزریق به اقتصاد در اروپا و اخبار مربوط به واکسن مدرنا روی بازار تاثیر داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: در روز پنج شنبه ۱۲ نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی ارزش شاخص های بازارهای مالی در آسیا رشد کرد. این رشد از زمان انتشار خبر تولید واکسن توسط پی فایزر و بیون تک آلمان شروع شد و حال که سرمایه گذاران منتظر انتشار جزییات بیشتر در مورد نحوه تولید و توزیع آن هستند، روند رشد قیمت در بازارهای سهام قاره آسیا همچنان ادامه دارد.

«دایجو آیوکی»، رییس مرکز سرمایه گذاری یو بی اس سکیوریتی ژاپن در گزارش خود نوشت: «بازارها منتظر خبرهای بیشتری در مورد واکسن هستند. ما منتظر خبرهایی در مورد کارایی واکسن و سیاستهای مالی امریکا در ماه های آتی هستیم. به نظر می رسد از ابتدای سال بعد شرایط بازار تغییر زیادی را تجربه کند.»

طبق گزارش منتشر شده توسط رویترز با وجود رشد در بازارهای آسیایی، ارزش شاخص ها در کشورهای امریکا و اروپا روند افزایشی با ثباتی را تجربه نکرده است که دلیل آن هم تغییر رویکرد سرمایه گذاران است.

 در روزهای گذشته سرمایه گذاران تحت تاثیر خبر تولید واکسن بودند ولی از روز پنج شنبه تمرکز روی عملکرد شرکتهای فعال در حوزه تکنولوژی است. از طرف دیگر در قاره امریکا و اروپا انتشار خبر در مورد زمانبر بودن تولید حجم انبوهی از واکسن و توزیع آن نیز باعث فشار روی بازار سهام و افت ارزش برخی از شاخص ها شده است. 

البته خبر منتشر شده مبنی بر تداوم حمایت از اقتصاد و تزریق منابع مالی به اقتصاد در قاره سبز هم خبر خوبی برای سرمایه گذاران در بازارهای اروپایی بود. اروپا در نظر دارد این سیاست را برای سومین فصل متوالی اجرا کند و اعلام کرده است تا زمانیکه اقتصاد از بحران کرونا رها نشود، حمایت بانکهای مرکزی از اقتصاد ادامه خواهد داشت. در نتیجه بازارهای مالی در این قاره می توانند از افزایش حجم نقدینگی در بازار تا مدتها اطمینان حاصل کنند.

اخبار منتشر شده توسط مدرنا هم بازار را تکان می دهد
 «مارکت واچ» در بخشی از گزارش خود در مورد خبر منتشر شده توسط شرکت داروسازی مدرنا مبنی بر ارایه اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در هفته های آتی اشاره کرده است. طبق این گزارش، خبر پایان یافتن این آزمایشها بدون مشاهده اثر منفی در دریافت کنندگان واکسن نشان دهنده یک گام مثبت است و اینکه ظرف چند هفته آتی می توانیم در مورد اثربخشی واکسن اطمینان حاصل کنیم نوید دهنده این مساله است که روزهای آرام تری در اقتصاد وجود خواهد داشت. این نشریه در ادامه نوشت: «اگر واکسن مدرنا هم اثر بخش باشد، دنیا می تواند با سرعت بیشتری واکسینه شود زیرا چندین شرکت به تولید واکسن کرونا مشغول خواهند شد.»

افزایش قیمت نفت در بازار و افت شاخص دلار هم در این روز به عنوان مهمترین تحولات در بازارهای کالایی ثبت شد. سیاست کشورهایی از قبیل نیوزلند و استرالیا مبنی بر کاهش نرخ بهره بانکی و حفظ آن در سطح نزدیک به صفر درصد هم باعث شد تا شاخص ها در این کشورها رشد کند.در این روز ما شاهد افزایش شاخص دلار در بازار بودیم و همین مساله زمینه را برای کاهش قیمت طلا در بازار فراهم کرد.

حجم بالای نقدینگی در بازار سهام
سی ان بی سی در مورد مساله دیگری در بازار سهام صحبت کرده است. طبق این گزارش سیاست افزایش تزریق به اقتصاد و کاهش مصرف که زمینه را برای افزایش پس انداز فراهم کرد باعث افزایش موج نقدینگی در بازار خواهد شد. موجی که با توجه به سیاستهای مبنی بر حمایت از اقتصاد که توسط جو بایدن پیشنهاد شده است، در سالهای پیش رو نیز از بین نمی رود.باب پریس رییس مرکز سرمایه گذری بریج واتر در این زمینه می گوید: «تغییر ساختار سیاسی در امریکا نمی تواند در حجم نقدینگی در بازار تغییری ایجاد کند تنها مسیر ورود نقدینگی به بازار را تغییر دهد.»

وی ادامه داد: «افزایش نقدینگی می تواند زمینه را برای رشد سرمایه گذاری در بازار سهام و افزایش ارزش سهم فراهم کند ولی باید در نظر داشت که قیمت تمامی سهم ها در بازار رشد نخواهد کرد و اگر هم رشدی در بازار ایجاد شود، این رشد برای تمامی سهم ها دربازار امریکا، هماهنگ و یکسان نخواهد بود. »

وی در مورد تاثیر همه گیری روی بازار سهام نوشت: «تاثیر همه گیری روی بازار سهام بسیار چشمگیر بود و باعث شد تا تغییراتی غیرقابل پیش بینی در بازار ایجاد شود. باید در نظر داشت این تغییرات تا پایان همه گیری وجود دارد و سرمایه گذاری در برخی سهم ها می تواند سود زیادی را نصیب سرمایه گذاران بکند همانطور که برخی از سهم ها سقوط بزرگی را شاهد خواهند بود.

کد خبر: ۵۳٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha