۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
دولت بایدن چه تاثیری بر اقتصادهای خاورمیانه خواهد داشت؟
شورای آتلانتیک بررسی کرد:

دولت بایدن چه تاثیری بر اقتصادهای خاورمیانه خواهد داشت؟

دولت بایدن دردی برای اقتصاد کشورهای خاورمیانه نخواهد بود و مطمئناً تأثیر مثبتی بر اقتصاد آنها خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی شورای آتلانتیک اخیرا مقاله ای با قلم «امجد احمد» با عنوان «دولت بایدن چه تاثیری بر اقتصادهای خاورمیانه خواهد داشت؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

همزمان با تشکیل دولت جدید رئیس جمهور منتخب «جو بایدن»، چندین کشور در خاورمیانه نفس خود را حبس کرده اند. ارتباط منحصر به فرد اسرائیل با رئیس جمهور «دونالد ترامپ» - بر اساس روابط نزدیک «جراد کوشنر» و نخست وزیر «بنیامین نتانیاهو» - در دوره بایدن تکرار نخواهد شد و عربستان سعودی احتمالاً با افزایش نظارت کنگره در زمینه حقوق بشر روبرو خواهد شد. رهبران منطقه همچنین می دانند که بایدن لزوماً دیدگاه آنها در مورد خاورمیانه به ویژه در مورد ایران را ندارد.

اما در کنار سیاست، این منطقه باید منتظر سود اقتصادی ناشی از پیروزی بایدن باشد. مواضع وی در مورد سه موضوع مهم باید زمینه مناسب تری برای اقتصاد خاورمیانه فراهم کند که یکی از مولفه های اصلی تحول منطقه ای بلند مدت است.

هماهنگی و همکاری جهت کنترل بیماری همه گیرکووید ۱۹

 بسیاری از دولت ها به این نتیجه رسیده اند که کنترل بیماری همه گیر کووید ۱۹ و عادی سازی اقتصادی به طور جدایی ناپذیری با هم مرتبط هستند. با بالاترین موارد ابتلا و سرانه مرگ در جهان، ایالات متحده آمریکا با واکنشی منسجم با بدترین بحران بهداشت عمومی در یک قرن گذشته دست و پنجه نرم کرده است. جای تعجب نیست که اقتصاد امریکا و جهان با بالاترین نرخ بیکاری و کم کاری از زمان رکود بزرگ بسیار ضعیف شده است.

در دوران ترامپ ایالات متحده آمریکا از هماهنگی و همکاری بین المللی برای مقابله با بیماری همه گیر کووید ۱۹ اجتناب کرده است. باید گفت روابط ضعیف با شرکای ترانس آتلانتیک و شرکای ترانس پاسیفیک و تهدید به خروج از سازمان بهداشت جهانی به این کشور کمکی نکرده است.

اولویت بایدن کنترل بیماری همه گیر در ایالات متحده آمریکاست. وی به سرعت از تشکیل یک گروه ویژه خبره برای کمک به مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹ خبر داد و در مورد ویروس کرونا و اهمیت پیوستن به دستورالعمل های بهداشت عمومی ملت را خطاب قرار داد. وی احتمالاً طی چند هفته آینده برنامه مفصلی برای مبارزه با بیماری همه گیر ارائه خواهد داد که بلافاصله پس از روی کار آمدن وی عملی می شود. این یک امر خوشایند برای بازارها خواهد بود که آرزو دارند یک برنامه مشخص و قاطع برای بازگشت بزرگترین اقتصاد جهان به مسیر درست طرح شود.

علاوه بر اقدامات داخلی بایدن به دنبال بازسازی اتحادهای مهم خواهد بود. او احتمالاً با شرکای بین المللی تماس خواهد گرفت و همکاری برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، داده ها و پیشرفت در مورد بیماری همه گیر کووید ۱۹ و درمان های بالقوه آن را آغاز خواهد کرد. این اقدامات اطمینان موردنیاز را برای اقتصادهای جهانی فراهم نموده و زمینه را برای ثبات و رشد اقتصادی در ایالات متحده آمریکا فراهم می کند. این مهم به نفع بازارهای جهانی از جمله بازارهای خاورمیانه خواهد بود. این منطقه به شدت متکی به انرژی، تجارت منطقه ای و جهانی و جهانگردی است که تحت تأثیر کاهش تقاضای جهانی قرار گرفته اند.

تنظیم بازار انرژی و بازگشت به برنامه حفاظت از محیط زیست

بدون شک سیاست انرژی بایدن با سیاست انرژی ترامپ متفاوت خواهد بود. بایدن در دومین مناظره ریاست جمهوری، موضع خود را روشن و اصرار کرد که با گذشت زمان از صنعت نفت دور می شود و به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت می کند. وی در موارد مختلف اظهار داشته است که در اولین روز ریاست جمهوری خود به توافق نامه آب و هوای پاریس خواهد پیوست. اگرچه این حرکت ممکن است تأثیر فوری بر ترکیب انرژی کشور نداشته باشد، اما نشان دهنده هدف دولت بایدن جهت دنبال کردن راه حل های انرژی پاک است.

علاوه بر این بایدن به احتمال زیاد مقررات محافظت از محیط زیست را افزایش می دهد که منجر به تولید کمتر گازهای گلخانه ای می شود. بدین ترتیب معادله جهانی تأمین انرژی را تغییر می دهد. گرچه پیامدهای سیاست های انرژی بایدن در درازمدت به نفع صادرکنندگان خاورمیانه نیست، اما اقدامات وی در کوتاه مدت و میان مدت به نفع آنها خواهد بود. اقتصادهای خلیج فارس - چه از طریق حمایت مالی مستقیم و چه غیرمستقیم - باید چشم انداز مثبتی بر درآمد داشته باشند. بازگشت به اقتصاد جهانی همراه با تثبیت قیمت نفت به بهبود قوی تر و تندتر منجر خواهد شد.

استفاده از تاکتیک های مختلف در ارتباط با چین و تأثیر آن بر اقتصاد خاورمیانه

جنگ تجاری چین باعث ایجاد اختلال در زنجیره های تامین، افزایش اصطکاک و هزینه های تجارت جهانی و عدم اطمینان برای شرکت ها و سرمایه گذاران شده است. در حالی که ممکن است دولت ترامپ در رویارویی با چین از سیاست درستی استفاده کرده باشد، نحوه اجرا این سیاست و مزایای استراتژی آن برای ایالات متحده آمریکا سوال برانگیز است. باید گفت که استفاده از تعرفه ها و موانع تجاری دیگر به عنوان ابزاری برای استفاده در مذاکرات تجاری تاکنون موفقیت محدودی داشته است. مطالعات متعدد نشان داده است که بیشتر هزینه های تعرفه ها بر عهده خانوارها و شرکت های آمریکایی است.

 بایدن به موضع گیری جدی خود علیه چین ادامه خواهد داد اما قطعاً برخی از روش های حمایت گرایانه مورد استفاده ترامپ را برعکس خواهد کرد. بایدن به وضوح رویکرد قاطعانه تری نسبت به دولت اوباما در پیش خواهد گرفت اما مشخص نیست که چگونه وی چین را مجبور به ایجاد تغییرات اساسی در کسری تجاری، حقوق مالکیت معنوی و انتقال اجباری فناوری می کند.

با توجه به چالش های اقتصادی در داخل، بایدن ممکن است به جنگ تجاری با چین خاتمه داده و از بازگشت به اقتصاد جهانی جهت بازگشت اقتصاد ایالات متحده آمریکا به حالت عادی حمایت کند. این مهم نتیجه خوبی برای اقتصاد خاورمیانه خواهد داشت – اقتصادی که به تجارت جهانی متکی بوده و برای رفاه اقتصادی خود به یک زنجیره تأمین جهانی کارآمد و موثر نیاز دارد. کشورهای خاورمیانه مشتاق حفظ و رشد روابط اقتصادی خود هم با ایالات متحده آمریکا و هم با چین هستند و نمی خواهند مجبور به انتخاب یکی از آنها شوند. کاهش تنش های تجاری به آنها امکان می دهد هر دو رابطه را به طور موثرتر پیش برند.

در نهایت باید گفت دولت بایدن دردی برای اقتصاد کشورهای خاورمیانه نخواهد بود و مطمئناً تأثیر مثبتی بر اقتصاد آنها خواهد داشت. این منطقه باید از حرکت رشد اقتصادی جهانی که ناشی از تغییرات سیاست بایدن و اثرات احتمالی واکسن COVID-۱۹ در سال ۲۰۲۱ است استفاده کند. در واقع بیماری همه گیر کووید ۱۹ فرصت بی نظیری برای تنظیم مجدد اقتصاد جهانی ایجاد نموده که تنها با بازگشت وضعیت سیاسی و اقتصادی ایالات متحده آمریکا به حالت عادی بزرگ خواهد شد.

کد خبر: ۵۳٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha