۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
قیمت گذاری لوازم یدکی در شیراز با فروشندگان نیست/ انحصار دلیل گرانی است
در گفت و گو با بازار اعلام شد؛

قیمت گذاری لوازم یدکی در شیراز با فروشندگان نیست/ انحصار دلیل گرانی است

شیراز- خسروفرد، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی شیراز گفت: مسیر رسیدن لوازم یدکی به دست مصرف کنندگان طولانی تر از گذشته شده و در این مسیر اختیار قیمت گذاری و گرانی لوازم یدکی با فروشندگان شیراز نیست.

عبدالهادی خسرو فرد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه عرضه کنندگان لوازم یدکی نقشی در قیمت گذاری ندارند افزود: شرایط اقتصادی و روند عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت لوازم یدکی شده است.

وی با اشاره به اینکه تحریم کالا در کنار افزایش قیمت دلار اصلی ترین دلیل بالا رفتن قیمت است افزود: واردات قطعات یدکی توسط تجار و شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود و عملاً ۳ تا ۵ ماه طول می‌کشد تا لوازم یدکی به دست ما برسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل شیراز افزود: متأسفانه وقتی عرضه و تقاضا در بازار برعکس شود قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و بازار برای سودجویان که اقدام به عرضه لوازم تقلبی بی کیفیت اما ارزان‌تر اقدام می‌کنند هموار می‌شود.

خسرو فرد در خصوص رابطه قیمت افزایش و یا کاهش قیمت خودرو و قیمت لوازم یدکی گفت: عملاً این دو موضوع ربطی به هم ندارند اما شاهد تأثیر قیمت بر لوازم یدکی هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل با بیان اینکه قیمت لوازم یدکی اتومبیل‌های خارجی به دلیل مسیر واردات و بالا رفتن قیمت ارز افزایش چشمگیری داشته است افزود: در مورد خودروهای داخلی هم مواد اولیه دچار همین معضل شده است مثلاً برای تولید لامپ اتومبیل تولید کننده به ورق استیل نیاز دارد یا کاسه چرخ نیاز به چدن دارد و در نهایت همه چیز باز به همان مسیر اول گره خورده است.

خسرو فرد در ادامه افزود: متأسفانه آن بازار رقابتی که در سایر نقاط وجود دارد که باعث رقابت و عرضه با کیفیت اما با قیمت پایین‌تر می‌شود در کشور ما وجود ندارد و عرضه لوازم یدکی در انحصار چند شرکت عمده خودروسازی است و قیمت‌ها توسط این شرکت‌ها تعیین می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل بهترین راه برای بهبود شرایط را سپردن کار به خود اتحادیه‌ها و اصناف دانست و افزود: بسیاری از عرضه کنندگان عمده و تاجران از شیراز مهاجرت کردند و در تهران و اصفهان فعالیت می‌کنند در حالی که اجناس از بندر وارد بوشهر و از استان فارس به تهران و اصفهان می‌رود و مجدداً برای ما ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم کرد تا این عرصه کنندگان در شیراز بمانند و فعالیت کنند چرا که علاوه بر تأثیر بر قیمت کلی لوازم یدکی باعث رونق کسب و کار و نهایتاً اشتغال زایی در شیراز و استان خواهد شد که این تعامل نیازمند همراهی بیشتر سازمان صمت و سایر ارگان‌های مرتبط است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل شیراز در خصوص محدودیت‌های کرونایی گفت: از طریق اتحادیه به تمام واحدهای صنفی اطلاع رسانی شده است که پس از ساعت ۱۸ اجازه فعالیت ندارند که در بازرسی‌های صورت گرفته نیز بر این امر تاکید شده است.

کد خبر: ۵۳٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha