۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
پیش‌بینی جدید اوپک از روند احیای تقاضای جهانی نفت

پیش‌بینی جدید اوپک از روند احیای تقاضای جهانی نفت

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد روند احیای تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ به دلیل موج جدید شیوع ویروس کرونا و تجدید قرنطینه ها، کُندتر از تصور قبلی خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت سال میلادی آینده به میزان ۶.۲۵ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۹۶.۲۶ میلیون بشکه در روز می رسد. برآورد مذکور ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه گذشته این سازمان است.

ضعیف شدن روند احیای تقاضا ممکن است ضرورت به تاخیر افتادن افزایش برنامه ریزی شده تولید اوپک پلاس در ابتدای سال ۲۰۲۱ را تقویت کند. الجزایر که ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، روز چهارشنبه اعلام کرد گروه اوپک پلاس در صورت نیاز تولیدش را به میزان بیشتری محدود خواهد کرد.

در گزارش اوپک آمده است: اقدامات دولتهای اروپایی برای تعطیلی مکانهای عمومی و تشویق به دورکاری به تقاضا برای سوخت در ادامه سال ۲۰۲۰ لطمه خواهد زد و تاثیر همه گیری ویروس کرونا بر تقاضا برای نفت تا اواسط سال آینده ادامه خواهد داشت. همچنین روند احیای تقاضا برای نفت به شدت آهسته خواهد بود و کندی تقاضا برای سوخت صنعتی و حمل و نقل تا اواسط سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا می کند.

این آخرین گزارش پیش از دیدار هفته آینده کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس و دیدار وزیران این گروه در روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر خواهد بود.

قیمت نفت هفته جاری پس از این که شرکت‌های داروسازی فایزر و بایو ان تک اعلام کردند واکسن کووید ۱۹ آنها بیش از ۹۰ درصد در آزمایشات اولیه موثر بوده است، روند صعودی پیدا کرد و روز چهارشنبه به بالای ۴۵ دلار در هر بشکه رسید.

اوپک اعلام کرده که ساخت واکسنی که به شکل موثر و گسترده توزیع شود، از اقتصاد در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حمایت خواهد کرد اما یک منبع آگاه در اوپک گفت: تاثیر واکسن در پیش بینیها لحاظ نشده است.

این گروه پیش بینی خود از رشد تقاضا در سال ۲۰۲۱ را از هفت میلیون بشکه در روز برآوردی که در ژوییه داشت، پایینتر آورد و همچنین برآوردش از کاهش مصرف نفت در سال ۲۰۲۰ را از ۹.۴۷ میلیون بشکه در روز به ۹.۷۵ میلیون بشکه در روز تغییر داد.

گزارش اوپک افزایش تولید نفت این گروه را نشان داد که مانع دیگری سر راه توافق کاهش تولید اوپک پلاس با وجود پایبندی قوی تولیدکنندگان به این پیمان است.

اوپک اعلام کرد تولید نفت این گروه در اکتبر ۳۲۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۲۴.۳۹ میلیون بشکه در روز رسید که ناشی از رشد تولید لیبی بود که از شرکت در توافق کاهش تولید معاف است.

اوپک پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت این گروه در سال ۲۰۲۰ به ۲۲.۱ میلیون بشکه در روز می رسد که حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه پیش است. همچنین انتظار دارد تقاضا برای نفت اوپک در سال میلادی آینده ۲۷.۴ میلیون بشکه در روز باشد که ۶۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از برآورد قبلی خواهد بود. با این حال اوپک همچنان فضا برای تولید بالاتر در سال ۲۰۲۱ دارد.

بر اساس گزارش اوپک، عرضه نفت غیراوپک در سال ۲۰۲۰ به ۶۲.۷۳ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۱ به ۶۳.۶۸ میلیون بشکه در روز می رسد.

ذخایر جهانی نفت در سپتامبر برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و به ۳.۱۸ میلیارد بشکه رسید با این حال ۲۱۱.۹ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله مانده که سطح هدف گذاری شده از سوی اوپک پلاس تحت توافق کاهش تولید است.

در نشستهای آینده این گروه افزایش برنامه ریزی شده تولید اوپک پلاس به میزان دو میلیون بشکه در روز از ژانویه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این گروه در حال حاضر تولیدش را ۷.۷ میلیون بشکه در روز محدود کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی دوشنبه هفته جاری اعلام کرد در صورت نیاز توافق ممکن است تغییر پیدا کند و منابع آگاه در اوپک می گویند گزینه های مختلفی در دست بررسی قرار دارند.

کد خبر: ۵۳٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha