۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
قول وزیر برای کاهش قیمت فولاد به کمتر از ۹ هزار تومان طی ۱۰ روز آینده
نایب رئیس مجلس در تشریح نشست با وزیر صمت مطرح کرد

قول وزیر برای کاهش قیمت فولاد به کمتر از ۹ هزار تومان طی ۱۰ روز آینده

نیکزاد، نایب رئیس مجلس گفت: براساس قول وزیر صمت طی مدت ۱۰ روز آینده قیمت فولاد به زیر ۹ هزار تومان خواهد رسید، همانطور که پیش از این وزیر توانست، قیمت فولاد را از ۱۷ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان برساند بنابراین ما به عملیاتی شدن این قول خوشبین هستیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس،  در تشریح سومین جلسه بررسی موانع خرید اتوبوس‌های داخلی جهت تجهیز ناوگان درون و برون شهری گفت: این جلسه با حضور رزم‌حسینی وزیر صمت، اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مسئولان وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی، سازمان شهرداری‌ها، سازمان حمل و نقل جاده‌ای و شهرداری تهران برای بررسی موضوع نحوه تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری برگزار شد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: ظرفیت تولید اتوبوس در کشور به میزان ۵ هزار دستگاه درون شهری و ۳ هزار دستگاه برون شهری است اما متاسفانه در چند سال گذشته از سوی وزارت راه و سازمان راهداری برای نوسازی اتوبوس‌های برون شهری و همچنین از طرف شهرداری‌های کشور به خصوص شهرداری تهران برای تجهیز اتوبوس‌های درون شهری اقدامی صورت نگرفته است.

نیکزاد با تاکید براینکه فرسودگی اتوبوس‌ها و عدم نوسازی و جایگزینی آنها در جاده‌ها کار خطرناکی است، اظهار کرد: براین اساس در نشست امروز مصوب شد، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو طبقه و معمولی و مینی بوس توسط شهرداری تا پایان سال ۱۳۹۹ خریداری شود که البته این تعداد کافی نیست ولی برای آغاز کار خوب است.

نبود عزم جدی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل
وی ادامه داد: ۵۰۰ دستگاه هم برای بیش از ۱۰۰ شهرداری در سراسر کشور خریداری خواهد شد.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه از ظرفیت تولید ۵ هزار دستگاه اتوبوس در کشور تنها ۱۰۰۰ دستگاه مشتری دارد، گفت: این اتفاق خوبی نیست و دلیل آن هم می‌تواند نبود منابع مالی یا عدم دریافت حق و حقوق دستگاه‌های مربوطه از سازمان هدفمندی یارانه ها و از محل تبصره ۱۴ باشد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تاکید کرد: مسلما طی این مدت کسی هم اراده و عزمی برای پیگیری این موضوع و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور نداشته است زیرا من به عنوان وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها طی سال‌ها فعالیت داشته‌ام.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل تا ۳ سال آینده
نیکزاد همچنین با اشاره به اعلام نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره ناتوانی در خرید و ارائه ۳ هزار دستگاه اتوبوس تولیدی به بخش خصوصی بیان کرد: این سازمان اعلام کرده، ارزش یک دستگاه اتوبوس‌ حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان است و حتی اگر به خریداران ۴ میلیارد تومان هم وام داده شود، خریدار باید ماهیانه معادل ۶۰۰ میلیون تومان قسط بپردازد که این موضوع با انجام مسافرکشی بین شهری امکانپذیر نخواهد بود.

وی افزود: در صورت عدم چاره‌اندیشی برای این موضوع مسلما تا ۳ سال آینده عمر ناوگان حمل و نقل بالا رفته و فرسوده خواهد شد و اینگونه باید در انتظار بروز انواع مشکلات در جاده‌های کشور باشیم.

نایب رئیس مجلس درباره بخش دوم جلسه که با موضوع بررسی قیمت فولاد و سیمان برگزار شد، گفت: براساس قول وزیر صمت به ما ظرف مدت ۱۰ روز آینده قیمت فولاد به زیر ۹ هزار تومان خواهد رسید، همانطور که پیش از این رزم‌حسینی توانست، قیمت فولاد را از ۱۷ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان برساند بنابراین با توجه به وجود اتفاق نظر و اتحاد لازم بین دولت و مجلس در این مورد، ما به عملیاتی شدن این قول خوشبین هستیم.

ارزبری فولاد در هر تُن کمتر از ۵۰ دلار
نیکزاد تصریح کرد: طی بررسی‌های ما مشخص شد، ارزبری فولاد در هر تُن کمتر از ۵۰ دلار است و حتی افزایش قیمت ارز نمی‌تواند، تاثیری بیش از ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو فولاد داشته باشد، بنابراین قیمت میلگرد به زیر ۹ هزار تومان خواهد رسید.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به قیمت سیمان هم اظهار کرد: اکنون قیمت سیمان به صورت فله ای ۲۹۰ هزار تومان و به شکل پاکت ۵۰ کیلویی هم ۲۱ هزار تومان است اما یک مشکلی در این میان درباره پاکت سیمان وجود دارد.

نایب رئیس مجلس بیان کرد: مسئولان مربوطه موضوع پاکت سیمان را رها کرده بودند و مواد به کار رفته در پاکت سیمان از لحاظ پتروشیمی موجب بهم‌ریختگی بازار شده بود اما اکنون این موضوع حل شده است و بنابراین ما به ثابت نگاه داشتن قیمت سیمان در کشور توسط وزارت صمت خوشبین هستیم.

کد خبر: ۵۳٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha