۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
ترامپ از پنج شنبه تاکنون در کاخ سفید نبوده است/ پنهان شدن از دید عموم بعد از شکست
رسانه های آمریکایی گزارش دادند؛

ترامپ از پنج شنبه تاکنون در کاخ سفید نبوده است/ پنهان شدن از دید عموم بعد از شکست

دونالد ترامپ از پذیرش پیروزی بایدن امتناع کرده است و اجازه انتقال قدرت و دسترسی تیم بایدن به اطلاعات طبقه بندی شده را نداده است. از طرف دیگر عدم انجام وظایف ریاست جمهوری در این روزهای پر تنش امریکا هم به عنوان سیاستی بسیار خطرناک معرفی شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در مورد تنشهای احتمالی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در امریکا پیش بینی های زیادی ارایه شده بود ولی کسی تصور نمی کرد دونالد ترامپ از انتقال قدرت به رییس جمهوری جدید اجتناب کند.

نکته جالب این است که  از روز پنج شنبه تاکنون رییس جمهوری امریکا در کاخ سفید حضور نداشته است و سی ان ان مدعی است که او در این بازه زمانی در زمین گلف و مشغول بازی گلف بوده است. این رسانه در این مورد نوشت: «دونالد ترامپ خود را پنهان کرده است. رییس جمهوری که علاقه زیادی به حضور در تلویزیون و صحبت برای عموم مردم داشت تنها یک بار در پیامی توییتری ابراز وجود کرده است و نه تنها در کاخ سفید حضور نداشت بلکه از انجام تمامی مسولیتهای رییس جمهوری امتناع کرده است.»

 جو بایدن که رییس جمهوری منتخب در امریکا است ولی هنوز نتوانسته به اطلاعات و منابع اطلاعاتی در داخل کاخ ریاست جمهوری امریکا دسترسی داشته باشد، کارش به عنوان رییس جمهور را شروع کرده است. او در یکی از سخنرانی های اخیر خود در مورد عدم تفویض قدرت توسط دونالد ترامپ گفت: «به نظر من این رفتار رییس جمهور خجالت آور است و اگر بخواهم با کلام دیپلماتیک بیان کنم باید بگویم که این رفتارهای نادرست در تاریخچه ریاست جمهوری دونالد ترامپ ثبت می شود.»

جو بایدن  در این سخنرانی تلاش کرد به مردم اطمینان دهد که مشکلی در مسیر انتقال قدرت وجود ندارد و این روند به تدریج طی می شود. او تاکید کرد هم اکنون طی کردن مراحل قانونی و شکایت از رییس جمهور ضرورتی ندارد ولی در صورتیکه این رفتار تغییر نکند، حتما از منابع قانونی برای متوقف کردن رفتار غیر دموکراتیک رییس جمهور استفاده می شود.

ترامپ باید شکست را بپذیرد
رفتار ترامپ در این دوره و عدم پذیرش شکست توسط او به دنبال تایید این شرایط توسط برخی از رهبران حزب جمهوری خواه بحث های زیادی در رسانه ها ایجاد کرد. سی ان بی سی در مصاحبه ای با یکی از نمایندگان دموکرات کنگره امریکا از او سوال کرد که آیا اعضای جمهوری خواه پیروزی بایدن را پذیرفته اند یا خیر؟ او در پاسخ به سی ان بی سی گفت: «در مکالمه های خصوصی همه پیروزی بایدن را به ما تبریک می گویند و این واقعیت را پذیرفته اند ولی تاکید می کنند که امکان بیان این مساله به صورت عمومی را ندارند زیرا اعضای ارشد حزب جمهوری خواه خواهان تکمیل مبارزه دونالد ترامپ هستند.»

مساله مهم دیگر این است که اطلاعات منتشر شده از کاخ سفید نشان می دهد که هنور دونالد  ترامپ تیم حقوقی قدرتمندی برای دفاع از ادعای خود تشکیل نداده است و تاکنون هیچ مدرکی که دال بر تایید ادعای ترامپ باشد به هیچ دادگاهی ارایه نشده است. تمامی رسانه های امریکایی و حتی فاکس نیوز که حامی دونالد ترامپ است به این مساله اذعان کرده اند و تاکید دارند که این پروسه به احتمال زیاد به نتیجه نمی رسد.

 اما سناتورهای دموکرات این رفتار ترامپ را برای کشور بسیار خطرناک می دانند و بر این باورند دونالد ترامپ باید شکست را بپذیرد و زمینه را برای انتقال قدرت فراهم کند. تسهیل این شرایط در وضعیت کنونی امریکا که روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در امریکا به ویروس کرونا مبتلا می شوند و اقتصاد این کشور با رکود شدیدی دست و پنجه نرم می کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

تغییر وزیر دفاع آمریکا هم بحث برانگیز شده است
از طرف دیگر بعد از انتشار خبر شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و تمامی بحث های ایجاد شده در اثر ادعای تقلب گسترده در انتخابات در این دوره بحرانی اقتصادی امریکا، خبری مبنی بر برکناری وزیر دفاع کشور منتشر شد. خبری که سخنگوی پنتاگون آن را به معنای رفتار دیکتارتور مابانه دونالد ترامپ تعبیر کرد. سخنگوی پنتاگون در این مورد به سی ان ان گفت: «مساله مهم این است که در این شرایط تغییر هیچ یک از اعضای کابینه یا نیروها توسط رییس جمهوری که دوره اش پایان یافته است، معنایی ندارد. در طول تاریخ این مساله سابقه ای نداشته است و نشان می دهد که دونالد ترامپ تلاشی برای انجام مسولیتهای ریاست جمهوری ندارد.»

 از طرف دیگر مایک پمپیو وزیر امور خارجه امریکا در یک نشست خبری در مورد شروع دوره گذار دولت جدید در امریکا گفت: «دوره گذار بدون شک شروع خواهد شد و این گذار از دولت فعلی دونالد ترامپ به دولت بعدی او خواهد بود.»

این سخنان باعث شد تا در میان سیاستمداران امریکایی نگرانی های زیادی ایجاد شود. از یک طرف ادعای تقلب در انتخابات که هیچ مدرک قانونی برای تایید آن وجود ندارد  و از طرف دیگر عدم انجام مسئولیتهای ریاست جمهوری در روزهای پایانی دولت ترامپ می تواند بحران های موجود در کشور را افزایش دهد.

کد خبر: ۵۳٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha