۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
اصناف چراغ خاموش کرونا را دور زدند/ کرکره های نیمه باز
بازار گزارش می‌دهد؛

اصناف چراغ خاموش کرونا را دور زدند/ کرکره های نیمه باز

ساری- دو روز از اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در مازندران می‌گذرد و برخی از اصناف با دورزدن کرونا چراغ خاموش در ساعات ممنوع شده، به خدمات‌دهی مشغول هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: از ۲۰ آبان ماه دور جدید محدودیت‌های کرونایی ویژه اصناف و بازار در مناطق مختلف کشور ازجمله مازندران اجرا شد اما پایش های نشان می‌دهد که درصد بالایی از اصناف غیرضرور در ساعت‌های ۱۸ عصر به بعد به فعالیت ادامه دادند.

طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، فعالیت اصناف درجه‌دو تا چهار شامل پاساژها، مراکز خریدوفروش مواد غیر غذایی، مراکز تمرین و مسابقات ورزشی، مساجد، اماکن متبرکه، شرکت‌ها، آبمیوه فروشی و مراکز طبخ غذا به‌صورت بیرون بری، آرایشگاه‌های مردانه و پیرایشگاه‌های زنانه و غیره از ساعت ۱۸ به بعد محدود است.

بازار فروش خودرو، فرش و موکت، اسباب‌بازی‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های لوازم‌خانگی، فعالیت‌های چاپ، کیف و چرم، لوازم‌التحریر، خرازی، کادویی، خیاطی‌ها، پارچه و غیره جزو دیگر اصناف و واحدهایی هستند که باید فعالیتشان محدود شود.

شب های اول اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی با دورزن برخی اصناف و واحدهای کسبی همراه بود و این مسئله نگرانی‌های مردم و متولیان امر را درپی داشته است.

ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه به‌وقت محلی در اولین شب اجرای محدودیت‌های کرونایی است، چراغ فروشگاه‌ها و واحدهای کسبی خیابان قارن ساری پرنورتر از دیگر شب‌ها می‌درخشد، انگار هنوز مصوبه جدید کرونایی و محدودیت‌ها به گوش فعالان کسب‌وکار در این خیابان نرسیده است.

چشممان به کاسبی سرشب روشن است
به یک فروشگاه پوشاک می‌روم و فروشنده جوان بدون داشتن ماسک پشت دخل مغازه نشسته است، می‌گویم مگر قرار نیست طبق مصوبه کرونافعالیت اصناف غیرضرور از ساعت ۱۸ به بعد ممنوع باشد، در پاسخ می‌گوید: صنف پوشاک از ابتدای کرونا تاکنون ضررهای سختی داده و چشممان به چراغ و دخل سرشبی خوش است تا بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را تأمین کنیم.

محمدی بابیان اینکه طی ماه‌های گذشته حتی نتوانستیم خرج اجاره مغازه را تأمین کنیم، ادامه می‌دهد: چک‌های زیادی بابت خرید البسه در بازار دارم و تاکنون چندین فقره آن برگشت‌خورده است و باید مغازه باز باشد تابتوانیم آن‌ها را پاس کنیم.

مغازه‌های راسته قارن و انقلاب بیخ گوش استانداری در این وقت شب همچنان باز است، برخی کسبه ها، پشت درهای بسته مشغول کاسبی هستند و چنین وانمود می‌کنند که در حال خدمات‌دهی به مشتریانی هستند که از قبل از ساعت ۱۸ مراجعه کرده‌اند.

به یکی از مغازه‌هایی که به‌ظاهر برچسب بسته است را نصب‌کرده و کرکره اش نیمه باز است، وارد می‌شوم و قیمت یکی از لوازم‌خانگی را می‌پرسم، شاگرد مغازه درحالی‌که من را به داخل هدایت می‌کند، می‌گوید: زود بیا داخل که ساعات کار ممنوع شده است. می‌پرسم چرا تعطیل نکردید و ادامه می‌دهد بیشتر کاسبی ما سر شب هست و هنگام عصر و بعدازظهر که کسی بیرون نمی‌آید.

درحالی‌فعالیت چراغ خاموش اصناف و واحدهای غیرضرور در شبهای فعالیت ممنوع کرونایی در مناطق مختلف مازندران ادامه دارد که متولیان امر هشدار داده‌اند در صورت عدم رعایت نسبت به پلمب و تعطیلی واحدهای متخلف اقدام می‌شود.

ساعات کار اصناف با مصوبه ستاد کرونا محدود شد
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با تأکید براینکه افزایش شیب کرونا منجر به اعمال محدودیت‌های جدید می‌شود، گفت: محدود شدن ساعت فعالیت اصناف غیرضرور ازجمله مصوبات ستاد مقابله با کرونا است.

وی از واحدهای صنفی استان خواست تا در ساعت فعالیت که تا ۱۸ عصر ادامه دارد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند و افزود: همچنین باید به مصوبه ممنوعیت فعالیت در ساعت ۱۸ به بعد نیز توجه کنند.

قوانلو گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی منجر به افزایش فوتی و بیماری می‌شود و ازآنجایی‌که ستاد کرونا باکسی شوخی ندارد نسبت به اعمال محدودیت‌های بیشتر اقدام می‌کند.

صاحبان واحدهای صنفی از ارائه خدمات به افرادی که ماسک ندارند، پرهیز کنند و متولیان صنفی نیز ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی را رعایت کنند

رئیس سازمان صمت مازندران با اظهار اینکه کرونا به رزق و روزی واحدهای صنفی اثر منفی گذاشته است، افزود: صاحبان واحدهای صنفی از ارائه خدمات به افرادی که ماسک ندارند، پرهیز کنند و متولیان صنفی نیز خود ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی تصریح کرد:متأسفانه برخی واحدهای صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و هرروز ۱۰ الی ۲۰ واحد صنفی را تعطیل می‌کنیم.

رئیس سازمان صمت مازندران در پاسخ به اینکه بازه زمانی محدود فعالیت اصناف منجر به تجمع مردم نخواهد شد، گفت: یک ماه باید میزان تجمع را برای حفظ سلامت و جان مردم کاهش دهیم و برخی خریدها را می‌توان در زمان‌های دیگری انجام داد.

وی بابیان اینکه مردم از حضور غیرضروری جلوگیری کنند، یادآور شد: امیدواریم هرچه زودتر شیب کرونا در استان نزولی شود.

درعین‌حال حسین حسن نژاد معاون  سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به آغاز محدودیت‌های کرونایی گفت: با توجه به وضعیت بیماری کرونا در کشور و ضرورت کاهش ارتباطات اجتماعی ستاد کرونا تصمیم گرفت در شهرستان‌های بزرگ و پرتردد نسبت به تعطیلی فعالیت‌های صنوف غیرضرور در ساعات ۱۸ به بعد اقدام کند.

وی افزود: زمان فعالیت صنوف درجه‌دو تا چهار تا ساعت ۱۸ عصر خواهد بود و فعالیت این دسته از اصناف بعدازاین ساعت ممنوع است و برای اجرای آن سازمآن‌های صمت و دستگاه‌های متولی باید پیشگام باشند.

حسن نژاد تصریح کرد: باید با کمک و مشارکت اصناف و واحدهای صنفی بتوانیم شیب کرونا رادراستان کاهش دهیم و با توجه به اهمیت واحدهای صنفی در کاهش بیماری کرونا، نظارت بر فعالیت واحدها به‌صورت مستمر در دستور کار قرار خواهد کرد.

معاون استاندار مازندران از انجام مانور نظارتی در دو شهرستان استان خبر داد.

بیش از ۱۵۰ هزار واحد کسبی در مازندران فعالیت دارد که طبق آمارهای ارائه‌شده بیش از سه هزار و ۷۰ واحد صنفی طی هفت ماه گذشته به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در استان مازندران تعطیل شدند.

کد خبر: ۵۳٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha