۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
حداقل قیمت بلیت هواپیما ۴۹۰ هزار تومان شد| وعده نمایندگان؛ وزیر راه را به مجلس می کشیم!
بازار گزارش می دهد

حداقل قیمت بلیت هواپیما ۴۹۰ هزار تومان شد| وعده نمایندگان؛ وزیر راه را به مجلس می کشیم!

اعضای کمیسیون عمران مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ در پی افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما از سوی ایرلاین ها نه تنها با آن مخالفت و ایرلاین ها را بابت این اقدام بازخواست کرده اند بلکه قصد دارند وزیر راه را نیز به مجلس بکشانند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما علیرغم تمام مخالفت ها، نشان می دهد که ایرلاین ها مصمم به اعمال قیمت های جدید بر اساس کف و سقف هستند. 
در نرخ نامه جدید بلیط پروازهای داخلی سقف و کف قیمت‌های جدید مشخص شده است که حداقل قیمت ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر ۲.۶ میلیون تومان مربوط به مسیر بندرعباس-تبریز است. این نرخ ها اگر چه قرار بود از ابتدای آبان ماه ۹۹ اعمال شود اما با برخی مخالفت ها و برگزاری برخی جلسات چند روزی به تاخیر افتاد اما در نهایت چند روزی است که به صورت زیر پوستی از سوی برخی ایرلاین ها انجام شده است. 

این موضوع موجب واکنش برخی نمایندگان مجلس شد و حتی در حالیکه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با این اقدام مخالفت کرد باز هم می بینیم که زور وزیر راه و شهرسازی به ایرلاین ها نمی رسد و افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی بلیط هواپیما می رود که او را به مجلس بکشاند. 

اما سوال اینجاست که چرا ایرلاین ها توجهی به مخالفت های مجلس و وزیر راه و شهرسازی نمی کنند و مدام اعلام می کنند که از بابت کاهش مسافر و پذیرش ۶۰ درصدی مسافران طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا متضرر شده اند؟ هر چند ظاهرا  زیر ۵ درصد مردم ایران از هواپیما برای سفرهای خود استفاده می کنند و این افزایش قیمت تنها مربوط به چند درصد اندک مردم که مرفه هم هستند می شود.

نباید قیمت بلیط هواپیما افزایش بی رویه ای داشته باشد
علی آذری عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم از همان ابتدا مخالفت خود را با افزایش قیمت بلیط هواپیما اعلام داشته است گفت: مجلس معتقد است که نباید قیمت بلیط هواپیما افزایش بی رویه ای داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایرلاین ها اعلام می کنند که زیر ۵ درصد از مردم ایران از هواپیما استفاده می کنند و این محدودیت پروازها تا ۶۰ درصد آنها را بیش از پیش متضرر می کند گفت: افزایش قیمت بلیط هواپیما که نباید به این موضوع منتهی شود که چون عده کمی از مردم ایران از هواپیما برای سفر استفاده می کنند هر چقدر خواستیم افزایش دهیم.

در جلسه ای که ابتدای هفته جاری کمیسیون عمران مجلس با ایرلاین ها برگزار کرد به آنها اولتیماتوم داد تا قیمت ها را به حالت اولیه خود بازگردانند و به هر حال ما معتقد هستیم جبران خسارت اگر هم داشته باشند که نباید از مردم جبران شود

آذری ادامه داد: در جلسه ای که ابتدای هفته جاری کمیسیون عمران مجلس با ایرلاین ها برگزار کرد به آنها اولتیماتوم داد تا قیمت ها را به حالت اولیه خود بازگردانند. به هر حال ما معتقد هستیم جبران خسارت اگر هم داشته باشند که نباید از مردم جبران شود.

وزیر راه و شهرسازی برای پاسخگویی به صحن علنی مجلس می آید
اما مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه اگر قیمت بلیط هواپیما به حالت قبل خود باز نگردد وزیر راه و شهرسازی را برای پاسخگویی به صحن علنی مجلس خواهیم خواست گفت: برآیند جلسه ای که کمیسیون عمران مجلس با ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی برگزار کرد این شد که آنها حق افزایش قیمت بلیط هواپیما را ندارند و هر گونه تغییر قیمت نیز باید با دلالت قوی و جدی همراه باشد.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود ایرلاین ها به صورت غیر قانونی ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد قیمت بلیط هواپیما را افزایش داده اند تاکید کرد: طبق گزارشی که به دست کمیسیون عمران رسیده است قیمت بلیط هواپیما ۱۵۰ درصد رشد داشته است و تا همین الان هم این قیمت ها کاهش نیافته است. پس اگر لازم باشد مجلس از ابزارهای خود مثل سوال از وزیر استفاده خواهد کرد.

نماینده مردم اهواز با اشاره به اینکه کمیسیون اصل ۹۰ هم به این موضوع وارد شده است تصریح کرد: اگر قیمت بلیط هواپیما به حالت اول خود بازنگردد محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی را به صحن علنی مجلس برای پاسخ به سوالات خواهیم کشاند. حال اگر ایرلاین ها مدعی متضرر شدن را دارند باید ادله های قوی در این خصوص ارائه کنند چرا که ایرلاین ها ارز دولتی گرفته اند و نباید متضضر شده باشند.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که ایرلاین ها معتقد هستند که تنها ۳ درصد مردم از هواپیما استفاده می کنند و این قشر مرفه باید هزینه بلیط را کاملا پرداخت کنند تاکید کرد: متاسفانه ایرلاین ها آدرس غلط می دهند و می گویند تنها ۳ درصد مردم از هواپیما برای سفر استفاده می کنند. اما طبق آماری که در سایت شرمت فرودگاهها موجود است در سال ۹۶ بالغ بر ۴۴ میلیون سفر با هواپیما رخ داده است در حالیکه در همان سال و طبق سایت راه آهن جمهوری اسلامی ۲۵ میلیون سفر با قطار صورت گرفته است. یعنی دو برابر قطار مردم از هواپیما برای سفر استفاده کرده اند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، آنطور که از شواهد بر می آید ایرلاین ها بدون توجه به هر مخالفتی از سوی نمایندگان مجلس و یا وزیر راه و شهرسازی مسیر خود را طی می کنند. حال تا نمایندگان مجلس بخواهند وزیر راه و شهرسازی را برای دادن توضیحات به مجلس بکشند قیمت ها در میان متقاضیان پرواز جا باز کرده و عادی شده است.

کد خبر: ۵۳٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha