۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
ادغام در موتورسیکلت‌ سازی کلید خورد
واکنش مثبت تولیدکنندگان موتورسیکلت به پیشنهادات وزیر صمت

ادغام در موتورسیکلت‌ سازی کلید خورد

عرب، تولیدکننده موتور سیکلت، گفت: وزیرصمت یکی از مباحثی که مطرح کردند در خصوص ادغام بود که متاسفانه همین مساله را رسانه‌ها به آن پرداختند. این درحالی است که مباحثی مانند عمق ساخت داخل قطعات و طراحی پیشرانه مغفول مانده است.

بازار؛ گروه خودرو: روزگذشته وزیرصمت در نشست مشترک با انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفته است، تنوع در بازارهای جهانی نیازمند ورود شرکت‌های بزرگی از کشورمان است. تجمیع کارخانه‌ها و تشکیل شرکت‌های بزرگ و فعال برای برندسازی و رقابت در بازارهای جهانی نیز بایستی در دستور کار قرار گیرد. مساله ادغام در صنعت موتورسیکلت یکی از مباحث داغ و مهم بوده که وزیر صمت به آن در این نشست اشاره داشته است. ادغامی که در صنعت خودرو محقق نشد، شاید در صنعت موتورسیکلت با استقبال تولیدکنندگان از طرح وزیر مشکلات فعلی تولیدی این بخش مرتفع و رشد و بهبود کیفی نیز محقق شود. هرچند که در انتشار این نشست، به حلقه‌های مفقوده‌ای مانند پلت‌فرم جدید موتورسیکلت سازی اشاره نشده، اما شاید ادغام و همکاری تولیدکنندگان کشور را به دست یابی به یک پلت‌فرم جدید نزدیکتر کند. براین اساس برای بررسی طرح پیشنهادی وزیر و امکان صنعتی شدن آن با علی عرب مدیرعامل متین خودرو گفتگو کردیم که در ادامه آن را از نگاه می‌گذرانیم:

* وزیرصمت به تازگی پیشنهاد ادغام تولیدکنندگان موتورسیکلت را داده است، آیا تولیدکنندگان داخلی شرایط ادغام با یکدیگر را دارند؟
بله، در کشوری مانند ژاپن چهار تولیدکننده موتورسیکلت وجود دارد. در کشورهای جنوب شرق آسیا یا هند که تولیدکننده موتورسیکلت بسیار زیاد است، دو یا سه تولیدکننده وجود دارد. تولیدکننده قطعات بسیار زیاد هستند، اما شرکت تولیدی موتورسیکلت لازم نیست که بسیار زیاد باشند. به هر حال، بازار ایران نیز به سمت این موضوع حرکت خواهد کرد. شرکت‌های موتورسکیلت ساز که تولیدهای حداقلی و اقتصادی نیستند، شاید به این نتیجه برسند که با شرکت‌های بزرگتر ادغام شوند و بتوانند یک واحد قوی و صاحب بخش تحقیق و توسعه توام با گسترش کیفیت را تشکیل دهند. زمانی که شرکت تولیدکننده بزرگتر شود، قطعا مسائل رفاهی نیروی انسانی را بهتر پوشش و خریدها را با سهولت انجام دهد. اگر از یک قطعه هزار عدد خریداری شود با شرایطی که ده هزار عدد تشکیل شود، برای قطعه ساز عدد ۱۰ هزار جذابیت بیشتری دارد. این موارد مسائلی هست که سبب می‌شود، تولیدکنندگان موتورسیکلت به همین سمت حرکت کنند. شرکت‌های که دانش این موضوع را دارند و روی بیانات وزیر مطالعه کنند، متوجه خواهند شد که نکته کلیدی که وزیر اشاره داشتند، سرمایه‌گذاری مشترک بود. منظور از ادغام همکاری سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان موتورسیکلت با یکدیگر بوده که منجربه توسعه شود.

* ادغام صنعتی یا مالی چه مزیتی را برای تولیدکنندگان درپیش خواهد داشت؟ چه مقدار می‌تواند در توسعه سبد محصولاتی اثرگذار باشد؟
نوع فعالیت و تولید سازندگان موتورسیکلت مشابه یک دیگر است، فکر می‌کنم همکاری مناسبی را بتوان ایجاد کرد. البته ادغام می‌تواند به صورت جبری نباشد، بلکه در غالب یک شرکت تعاونی هم می‌تواند شکل گیرد. به طور مثال پنچ تولیدکننده موتورسیکلت، یک شرکت تعاونی را تشکیل داده که از ابتدا فقط سازمان فروش باشد، ادغام را با فروش شروع کنند. محصولات را در غالب این شرکت تعاونی تولیدکنندگان عرضه کنند. از سوی می‌توان خریدها را مشترک کرد، به بیانی بهتر پنج تولیدکننده موتورسیکلت قصد خرید فرمان دارند، از یک قطعه ساز مربوطه به صورت مشترک در غالب همان شرکت تعاونی خرید را انجام دهند. این مساله امکان پذیر بوده، صرفا مساله در  اینجاست که صاحب برند یا تولیدکننده دانش فنی این موضوع را دارد یا خیر، اگر ظرفیت و دانش فنی را داشته باشد، پیشنهاد وزیر سبب رشد در صنعت موتورسیکلت در شرایط فعلی خواهد شد. اگر از همه تولید کنندگان موتورسکیلت این پیشنهادوزیر را جویا شوید، قطعا همه آن‌ها پذیرا این پیشنهاد خواهند بود.

* این ادغام می‌تواند سبب طراحی و تولید یک پلت‌فرم جدید در صنعت موتورسیکلت‌سازی شود؟
قطعا هیمنطور است، وزیرصمت یکی از مباحثی که مطرح کردند در خصوص ادغام بود که متاسفانه همین مساله را رسانه‌ها به آن پرداختند. این درحالی است که مباحثی که مغفول مانده و وزیر به آن تاکید کردند، میزان و عمق ساخت داخل قطعات است، چند درصد از قطعات موتورسیکلت در داخل تولید می‌شود. مورد اصلی‌تر از آن هم که اشاره کردند، بحث پیشرانه موتورسیکلت است. وزیر صمت با تاکید بر اینکه در پنج سال آینده، بحث تولید پیشرانه موتورسیکلت به طور جدی به آن پرداخته شود و داخل کشور تولید شود. به نوعی هم قول گرفتند از تولیدکنندگان که این موضوع را نیز جدی بگیرند و همان بحث تولید پیشرانه نیز از اینجا آغاز شد که با ادغام بتوانند چنین طرحی را انجام دهند.

* استقبال تولیدکنندگان موتورسیکلت از پیشنهاد وزیر چه بود؟ آیا استقبال کردند؟
واکنش تولیدکنندگان از این پیشنهاد وزیر بسیار خوب بود، پنج نفری که در صنعت مونورسیکلت مهمان وزیرصمت بودیم، به نظر ما نکته کلیدی را اشاره کردند و در تلاش هستیم هرچه سریع‌تر بتوانیم جلسه تشکیل داده تا بتوانیم رهنمودهای وزیر را عملیاتی کنیم. وزیر صمت، این فرصت را به ما دادند که مشکلات را برای آن‌ها مطرح کنیم که مثمر، ثمر نیز بود. امیدواریم مدت زمانی که از دولت مانده منشا اثر باشند تا کارهای خوبی  را انجام دهند.

کد خبر: ۵۳٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha