۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
داخلی سازی سد سودجویی را شکست
کاهش قیمت بیش از ۲ هزار دلاری سیستم کنترل آلایندگی خودروهای سنگین

داخلی سازی سد سودجویی را شکست

جعفری، مدیرعامل آداک صنعت گفت: با داخلی سازی تجهیزات پس پالایش خودروهای سنگین دیزلی، بیش از ۲ هزار دلار در هر قطعه صرفه جویی ارزی شده است.

بازار؛ گروه خودرو: آلایندگی معضل لاینحلی بوده که خودروسازان برای کنترل آن سیستم‌های کاهش آلایندگی تولید می‌کنند. معمولا این سیستم‌ها به دلیل استفاده از فلزات گرانبها، ارزش مالی زیادی داشته که گاهی تامین آن از سوی خودروسازان ممکن نیست. فیلتر دوده (DPF)، سیستم کاهنده اکسیدهای نیتروژن (SCR) و کاتالیست‌های اکسنده دیزلی (DOC) از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان خودروهای سنگین و شهرداری‌ها بود که به دلیل بالا بودن قیمت آن در پی دریافت لایحه‌ای برای لغو قانون اجرایی آن بودند. زیرا سودجویانی در راستای افزایش سود مالی اقدام به واردات با قیمت گزاف می‌کردند. حال این قطعه با حمایت ایران خودرودیزل برای خودروهای سنگین توسط شرکت آداک صنعت پلیمر داخلی سازی شده که در این خصوص با مدیرعامل آن فرید جعفری به گفت‌وگو پرداختیم:

* برای تولید سیستم کاهش آلایندگی (سیستم پس پالایش) نیاز به عایق‌های حرارتی مخصوص به نام مت (MAT) بوده، برای آن چه اقدامی انجام دادید؟
زمینه فعالیت شرکت، تولید انواع عایق حرارتی بوده که در خودروهای سبک و سنگین برای اجزای مانند کاتالیست، محفظه احتراق و بدنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت که نخستین شرکت تولید کننده مت عایق حرارتی کاتالیست هستیم که خودروسازان و قطعه سازان فراوانی نسبت به تامین این محصول را بی نیاز کردیم.

* دانش فنی تولید سیستم پس پالایش که شامل دی پی اف، دی او سی و اس سی آر هست، متعلق به کدام کشور است؟
ابتدا باید بگویم تنها تولیدکننده تجهیزات پس پالایش مذکور در کشور هستیم. پیش از تولید این محصولات نمایندگی شرکت سراکام کره جنوبی در تجهیزات پس پالایش را داشتیم، پس از دست یابی به دانش فنی و داخلی سازی آن موفق به همکاری برای تولید اجزای آن در جهت تولید این محصولات شدیم. تاییدیه‌ها مناسب برای تمام خودروها را نیز داریم. ایران‌خودرو دیزل یکی از مشتریان محصولات ای تی اس یا همان پس پالایش تولید شده ما است. البته با سایر خودروسازان نیز در خصوص ارائه محصول مذاکراتی داشته‌ایم.

* هسته مرکزی کاتالیست یا همان مونولیت را برای محصولات از کجا تامین می‌کنید؟ آیا توان داخلی سازی آن در کشور وجود دارد؟
شرکت سراکام، شریک خارجی ما در کره جنوبی قرار دارد که پیشتر بخشی از خودروسازی هیوندای بوده است. این شرکت تولید کننده سرامیک یا همان مونولیت است که برای کشورهای مانند کانادا، آمریکا و اروپا و... محصول صادر می‌کند. این قطعه را به صورت وارداتی به کشور آورده، از آنجایی که تیراژ آن فعلا صرفه اقتصادی ندارد به دنبال تولید آن نبودیم. اما باتوجه به داشتن دانش فنی آن ممکن است در آینده نزدیک نیز این قطعه را داخلی سازی کنیم.

* از محصولاتی که تولید کردید تاکنون برای چه خودروهای از خودروسازان به کار رفته است؟
برای خودروهای مانند واگن هود(کامیون دماغ دار)، کشنده و مینی بوس ایرانخودرو دیزل قابلیت استفاده دارد. تاکنون بیش از ۱۰۰۰ عدد دی پی اف برای محصول واگن هود ایران خودرو دیزل تحویل داده‌ایم. اگر تولید مینی بوس آرین هم انجام شود توسط این خودروساز توانایی تامین محصولات آن را داریم. همچنین با محصولات تولیدی شرکت ما و همت متخصصین شرکت ایرانخودرو دیزل، خط تولید اتوبوس های شهری دوباره در این شرکت شروع به کار کرده است که گامی ارزشمند در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ها و کاهش آلایندگی کلانشهرهاست. همچنین چندین پروژه مشترک ارتقا موتور خودروهای دیزلی با محصولات ما در دست اقدام خودروسازان است.

* باتوجه به اینکه میزان گوگرد سوخت گازوئیل در کشور ما بیشتر از استاندارد جهانی بوده و ممکن هست عمر مفید دی پی اف و... و. را کاهش دهد، برای حل این مساله چه کردید؟
انواع فیلترها که تاثیر روی دود دارد را داخلی سازی کردیم، محصول ساخته شده توسط ما می‌تواند درحالت کلی سوختی که دارای گوگرد ۵۰۰ پی پی ام بوده را می‌تواند پاسخگو باشد. نمونه هیبرید این محصول می‌تواند تا ۵ هزار پی پی ام را نیز تحمل کند، البته در نسخه هیبرید ۳۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. به طورکلی می‌توان گفت مطابق کیفیت سوخت کشور طراحی شده است.

* سیستم اس سی آر دارای تعدادی سنسور و... و. است، برای داخلی سازی این قطعه چه کاری انجام داده‌اید؟
همانطور که اشاره کردید این قطعه دارای تعدادی دسته سیم و سنسور بوده که وارداتی است و در حال داخلی سازی آن هستیم.

* همیشه نگرانی بالا بودن قیمت برای این قطعه از سوی خودروسازان و سایر سازمان‌ها وجود دارد، داخلی سازی این قطعه نسبت به واردات آن چه مقدار کاهش هزینه را ایجاد کرده است؟
هدف اصلی داخلی سازی، کاهش قیمت قطعات بوده که خوشبختانه در این زمینه موفقیت خوبی حاصل شده است. این مجموعه سهم قابل توجهی در آی پی آی خودرو دارد. مکاتبات فراوانی برای عدم نصب این قطعه تا پیش از داخلی سازی به دلیل افزایش قیمت محصولات با دولت انجام شده بود، اما اکنون چنین فشاری وجود ندارد.

* چه مقدار کاهش ارزبری با داخلی سازی این محصول را توانستید انجام دهید؟
کاهش ارزبری، هدف اصلی تولید داخل محصولات است. به عنوان مثال برای تجهیز کاهش آلایندگی خودرو واگن هود بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر تجهیز کاهش قیمت داشته ایم.

* برخی از این سیستم‌ها نیاز به شست‌شو پس از طی کردن مسافت طولانی دارند، برای این منظور چه اقدامی انجام داده‌اید؟
سیستم ای تی اس دارای مواد نسوز بوده که در هر ۵۰ هزار کیلومتر یک بار باید شست‌شو برای آن انجام شود. ماده شست‌شو آن را داخلی سازی کردیم. قیمت این محصول در نمونه آمریکایی حدود ۷۰ هزار دلار بود ما توانستیم با کمتر از یک سوم قیمت نمونه خارجی آن را داخلی سازی کنیم.

* این دانش فنی را چگونه در کشور پیاده و اجرا کردید، زیرساخت آن وجود دارد؟
این دانش فنی براساس زیرساخت کشور و هدف تولید در چهار بخش تقسیم شد. بخش نخست را فاز کنینگ قرار دادیم. فاز دوم را داخلی سازی سنسورها، فاز سوم را پوشش دهی به همکاری و کمک شریک کره‌ای انجام دادیم. فاز چهار را نیز مربوط به هسته یا همان منولیت قرار دادیم، اما چون فعلا صرفه اقتصادی ندارد تولید انبوه نشده است. ما آمادگی خود را برای تولید تمامی نیازهای تجهیزات پس پالایش خودروسازان داخلی اعلام می کنیم.

کد خبر: ۵۳٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha