۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
دولت از بازار سرمایه دور باشد/ دعوت از مردم بدون بالا بردن سواد مالی افراد اشتباه بود
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

دولت از بازار سرمایه دور باشد/ دعوت از مردم بدون بالا بردن سواد مالی افراد اشتباه بود

همدان - قرمز شدن وضعیت سهام بازار سرمایه در چند ماه اخیر دارایی و سود بسیاری از فعالان تازه وارد و حتی با سابقه بورس را از بین برده و طولانی شدن این بازار قرمز نه تنها باعث ناراحتی شده بلکه بی توجهی دولت به عنوان دعوت کننده از مردم برای حضور در بازار سرمایه باعث عصبانیت سرمایه گذاران شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اواخر بهار سال جاری بازار بورس ایران با دعوت دولتمردان از مردم برای حضور در این بازار به یکباره رشد چشمگیری پیداکرد و عده زیادی از مردم سرمایه‌های خود را با انگیزه حفظ ارزش و سود بیشتر به بازار بورس وارد کردند اما این بازار از نیمه های تابستان سال‌جاری به یکباره با افت شدیدی مواجه شد به نوعی که حتی چند هفته پیاپی تمام بازار به صورت یک دست قرمز بود.

با قرمز شدن بازار بورس عده زیادی از تازه واردان به بازار به دلیل نداشتن و یا کم بود دانش آنها از بورس نه تنها سود نکردند بلکه بخش زیادی از سرمایه خود را نیز از دست دادند که همین موضوع موج زیادی از اعتراضات را ایجاد کرد که چرا دولتی که از مردم خواست تا وارد بازار سرمایه شوند از این بازار حمایت نمی‌کند.

تجمع های مردم مقابل سازمان بورس که در هفته اخیر شدت بیشتری به خود گرفت خبرنگار بازار را بر آن داشت تا با مرتضی دشتی یکی از فعالان بازار سرمایه و مدرس و تحلیلگر تکنیکال در بازارهای مالی داخلی و خارجی پیرامون مشکلات ایجاد شده در بازار سرمایه به گفتگو بنشیند که این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

مرتضی دشتی فعال بازار سرمایه در رابطه با موضوع دعوت دولت از مردم برای حضور در بورس با بیان اینکه به طور اصولی بورس باید از دولت استقلال داشته باشد؛ اظهار کرد: بر اساس اصول بازار آزاد باید قیمت‌ها آزادانه نوسان داشته باشند تا سهام ارزنده نسبت به سهام غیر ارزنده متمایز شوند.

دعوت رئیس جمهور یا هر شخص دیگری برای مشارکت مردم در بورس به صورت ذاتی ایرادی ندارد اما با دعوت بدون فراهم کردن آشنایی و زمینه‌های آموزشی از عامه مردم، مشکل پیدا می‌شود

وی ادامه داد: دعوت رئیس جمهور یا هر شخص دیگری برای مشارکت مردم در بورس به صورت ذاتی ایرادی ندارد اما با دعوت بدون فراهم کردن آشنایی و زمینه‌های آموزشی از عامه مردم، مشکل پیدا می‌شود.

این مدرس و تحلیلگر تکنیکال در بازارهای مالی اضافه کرد: در واقع جای ایراد گرفتن از رئیس جمهور مبنی بر دعوت مردم به بازار بورس، باید این ایراد را گرفت که دولت فعلی یا دولت‌های قبل به چه اندازه برای آموزش و آشنایی مردم با بازارهای مالی همت کرده‌اند.

وی با طرح این سئوال که فارغ‌ التحصیلان ایران بر مبنای تعریف سواد از سوی یونسکو چقدر سواد مالی دارند؟ بیان کرد: دولت در راستای آموزش همگانی و آشنایی مردم با بازارهای مالی چه کارهایی انجام داده که مردم را با تمام ناآگاهی به این بازار با ریسک‌پذیری بالا دعوت می کند؟!

دشتی تاکید کرد: اصولا سئوال مهم دیگر این است که رئیس جمهور و دولتمردان ما به چه میزان سواد مالی داشته و با بازارهای پر نوسان مالی آشنایی دارند؟

دولت زمینه‌های لازم را برای بالا بردن سواد مالی آحاد ملت فراهم نکرده است
وی با اشاره به اینکه پس اگر تقصیری متوجه دولت باشد، بابت دعوت به بورس نیست که اتفاقا از جهت با دعوت مردم به بازار بورس خیلی کار خوبی کرده است، افزود: تقصیر از آن جهت متوجه دولت می‌شود که زمینه‌های لازم را برای بالا بردن سواد مالی آحاد ملت فراهم نکرده است.

این فعال بازار سرمایه در ادامه به موضوع سقوط بازار بورس در چند ماه اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه در مورد سقوط بورس من اعتقادی به این موضوع ندارم، ادامه داد: سهام شرکت‌های بورسی نه در ایران و نه در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند همیشه با یک موج بدون نوسان صعود کند، در نتیجه هر بازاری طبق اصول اقتصادی در انتهای روندهای صعودی دچار اشباع خرید خواهد شد و نیاز به اصلاح پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: به نظر من بورس سقوط نکرده بلکه وارد یک دوره استراحت و اصلاح شده تا سهامی که در یک بازه زمانی حدود ۱۴ ماهه رشد کرده بودند، اصلاح قیمت کند که این امری طبیعی و مرسوم در تمام بازارهای مالی جهان است.

اگر اعتقاد داریم که اساس بازار بورس بر اصول اقتصادی بنا شده نباید دنبال توطئه‌گران باشیم و شاید بهتر باشد به جای توطئه از ندانم‌کاری‌های برخی دولت مردان گفته شود

دشتی در رابطه با از دست رفتن سرمایه برخی مردم در بورس با بیان اینکه اصول اقتصادی را با تئوری سازی توطئه نمی‌توان جایگزین کرد؛ افزود: اگر اعتقاد داریم که اساس بازار بورس بر اصول اقتصادی بنا شده نباید دنبال توطئه‌گران باشیم و شاید بهتر باشد به جای توطئه از ندانم‌کاری‌های برخی دولت مردان گفته شود.

وی بیان کرد: وقتی که در یک بازه زمانی محدود همزمان هم سهام عدالت به چرخه فروش وارد شود و هم دولت شروع به فروش سهام دولتی در قالب صندوق‌ها می‌کند، مسلما به بازار بورس شوک منفی وارد خواهد شدکه در نتیجه این کارها نباید هم‌زمان انجام شود.

دولت اگر از تحلیلگران خبره کمک می‌گرفت حتما تحلیلگران موضوع را به مدیران تذکر می‌دادند که بازار در اشباع خرید است و بهتر است این امور را به زمان دیگری موکول کرده و یا با شدت کمتری انجام دهند تا بازار و سهام در صف‌های فروش قفل نشوند

این مدرس و تحلیلگر تکنیکال در بازارهای مالی ادامه داد: دولت اگر از تحلیلگران خبره کمک می‌گرفت حتما تحلیلگران موضوع را به مدیران تذکر می‌دادند که بازار در اشباع خرید است و بهتر است این امور را به زمان دیگری موکول کرده و یا با شدت کمتری انجام دهند تا بازار و سهام در صف‌های فروش قفل نشوند و اینجاست که نقش مدیران با تجربه و آشنا به بازارهای مالی نمود پیدا می‌کند.

وی در ادامه در رابطه با راهکار برای برون رفت شرایط کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: برای هیچ مشکلی نمی‌توان عجولانه راهکار داد و راهکاری که با سراسیمگی همراه باشد نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

دشتی تاکید کرد: از دیدگاه من هم اکنون که مشارکت در بازار سرمایه و بورس همگانی شده باید آموزش‌های لازم و مهارت‌های مالی و به خصوص مهارت‌های روانشناختی افراد را بالا برد.

وی افزود: در صورتی که نگاه به بازار بورس به عنوان یک ابزار توسعه باشد، باید از تجربیات و دانش کشورهای پیشرو در این مقوله استفاده کرد.

باید به مردم آموزش‌های لازم را داد تا آگاهانه به خرید و فروش سهام بپردازند نه اینکه رفتار اصطلاحا گله‌ای را سرلوحه فعالیت خود در بورس قرار دهند

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه باید به مردم آموزش‌های لازم را داد تا آگاهانه به خرید و فروش سهام بپردازند نه اینکه رفتار اصطلاحا گله‌ای را سرلوحه فعالیت خود در بورس قرار دهند؛ اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از سهام، اصلاح لازم را کرده‌اند و دارای ارزندگی هستند اما به دلیل وجود قوانین دست و پا گیر و رفتار هجومی تازه ‌واردان به بورس فرصت شروع رشد مجدد را پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که مانند تمام  بورس‌های بین‌المللی حجم مبنا محدود کننده و درصد نوسان دستوری را حذف کنیم، سهامی که فاقد ارزندگی هستند با اصلاح به کف قیمت خواهند رسید، اما وقتی قوانین سرمایه‌گذاران را به سمت صف‌های فروش هدایت می‌کند، خریداران جرأت ورود  پیدا نمی‌کنند؛ در نتیجه باید به قول آدام اسمیت دست‌ بازار را آزاد گذاشت تا قیمت واقعی کشف شود.

هر جای دنیا وقتی دولت در بازارهای مالی دخالت کرده نتیجه‌ای به غیر از نابسامانی نداشته است
دشتی در ادامه با تاکید بر اینکه در هر جای دنیا وقتی دولت در بازارهای مالی دخالت کرده نتیجه‌ای به غیر از نابسامانی نداشته است، بیان کرد: در قدم اول باید دولت و دولتمردان را از این بازار دور کرد به خصوص دولتمردانی که اصلا راجع به بورس دانشی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین کاری که دولت برای بازار بورس می‌تواند انجام دهد این است که هیچ کاری انجام ندهد!! اضافه کرد: دولت تا می‌تواند باید از بازارهای مالی دور شود زیرا هر دخالتی که دولت در بازارهای آزاد و بورس انجام دهد نتیجه‌ای به غیر از فاجعه آفرینی ندارد!!!

اگر با صدور بخشنامه می‌شد اقتصاد را به سمت توسعه هدایت کرد کشورهای مارکسیستی خیلی پیشرفته‌تر از کشورهای با اقتصاد بازار آزاد بودند و یکی بعد از دیگری سقوط نمی‌کردند

این مدرس و تحلیلگر تکنیکال در بازارهای مالی با بیان اینکه بازار آزاد هوشمندتر از هر بخشنامه‌ای است که به دست چند نفر در یک جلسه صادر می‌شود بیان کرد: اگر با صدور بخشنامه می‌شد اقتصاد را به سمت توسعه هدایت کرد کشورهای مارکسیستی خیلی پیشرفته‌تر از کشورهای با اقتصاد بازار آزاد بودند و یکی بعد از دیگری سقوط نمی‌کردند.

کد خبر: ۵۳٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha