۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
کاهش نقدینگی راهکار تقویت ارزش پول ملی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

کاهش نقدینگی راهکار تقویت ارزش پول ملی

میرزایی، استاد دانشگاه گفت: برای حفظ ارزش پول ملی، نقدینگی باید کاهش پیدا کند و این امر نیاز به کوچک شدن دولت دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حبیب‌الله میرزایی، استاد دانشگاه و کارشناس امور اقتصادی در رابطه با برنامه دولت و بانک مرکزی برای کمک به تولید، مهار تورم و بازگشت ارزش به پول ملی گفت: این کار سختی است. به این معنا تا زمانی که اقتصاد ایران به دولت وابستگی دارد و از تعامل سازنده با دنیا بهره‌مند نیست، توان بانک مرکزی جهت انجام آن کافی نخواهد بود، مگر اینکه در کنار تعامل سازنده با دنیا کارها به بخش خصوصی واگذار و دولت هم از میزان مداخلات خود در امر تولید بکاهد.  

وی در ادامه اضافه کرد: تولید، مهار تورم و بازگشت ارزش پول ملی یک فرایند بلندمدت به حساب می‌آید که شاید برای حصول نتیجه نیاز به اصلاح قانون هم باشد. در کل تا زمانی که علمی و جدی به این قضیه نگاه نشود، به شکل یک آرزو باقی خواهد ماند.   

این استاد دانشگاه در خصوص موانع بانک مرکزی و اولویت‌هایی که باید در نظر گیرد، اظهار داشت: حتی اگر تغییر سیاست‌های پولی به نتیجه دست یابد، اما نقش دولت کاهش نیابد یا بخش خصوصی برای تلاش بیشتر تشویق نشود، فایده ندارد.      

میرزایی در ادامه تاکید کرد: برای حفظ ارزش پول ملی، نقدینگی باید کاهش پیدا کند و این امر نیاز به کوچک شدن دولت دارد. یعنی زمانی که تا این اندازه وزارتخانه، نهادهای گوناگون و نیرو وجود دارد که تمام آنها هم نیاز به درآمد ماهیانه از سوی دولت هستند، منبع این درآمدهای ماهیانه به هر حال باید از جایی کسب شود. بانک مرکزی نمی‌تواند در چنین شرایطی نقش مهمی به اجرا در آورد زیرا این نهاد پولی و مالی در یک نظام قانونمند و شفاف قرار ندارد که با سیاست‌های پولی ارزش پول ملی را حفظ کند.

این کارشناس امور اقتصادی در خصوص دستیابی به اهداف بانک مرکزی و کمک دیگر نهادها در این زمینه، یادآور شد: بهترین کمکی که سایر نهادها می‌توانند در قبال بانک مرکزی انجام دهند، این است که در زمینه فعالیت‌های آن دست به کاری نزنند. تجربه دنیا نشان می‌دهد که برای انجام کار صحیح باید قدرت‌های موازی که همگی مصرف کننده به حساب می‌آیند، حذف شوند و به دنبال کار تولید بروند.  

وی در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی باید مستقل رفتار کند تا بتواند برای خود تعیین تکلیف کند. متاسفانه برخی از نهادها نه تنها هیچ کمکی نمی کنند، بلکه به گروه‌هایی تبدیل شدند که بر مشکلات می‌افزایند.

این استاد دانشگاه درباره نقش عوامل خارجی مانند تحریم یا کرونا بر شرایط امروز توضیح داد: دولتمردان کشور باید فکر بلندمدت داشته باشند، عواملی که اشاره شد تا حدودی به داخل کشور برمی‌گردد، باید با دنیا تعامل سازنده داشت.

کد خبر: ۵۳٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha