۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
تخصیص ارز تامین مواد اولیه را اولویت بندی کنید/ صادرات پوشاک امسال ۲۵ درصد رشد دارد
دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در گفتگو با بازار

تخصیص ارز تامین مواد اولیه را اولویت بندی کنید/ صادرات پوشاک امسال ۲۵ درصد رشد دارد

تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، یکی از مواردی است که می‌تواند زمینه دستیابی به جهش تولید را فراهم کند؛ دولت برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی می‌تواند حتی با چاپ اسکناس در خصوص تامین نقدینگی و سرمایه در گردش آنها اقدام کند.

سجاد صفری؛ بازار: با شیوع بیماری کرونا در کشور، صنعت و کسب و کارهای بسیاری متضرر شدند و بازار فروش داخلی و صادراتی آنها تحت شعاع این ویروس منحوس قرار گرفت. بسیاری از واحدهای تولیدی کشور، علاوه بر اینکه در زمینه فروش محصولات خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند؛ درخصوص تامین مواد اولیه نیز با مشکلاتی روبرو هستند. صنعت پوشاک و نساجی کشور، یکی از این، کسب و کارها است که در این روزها شرایط سختی را سپری می‌ کند؛ صنعتی که زمینه اشتغال ۱ میلیون نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است و این در صورتی است که مشکلات بسیاری گریبان این صنعت را گرفته است و اگر مشکلات و موانع موجود در این صنعت رفع شود بدون شک زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم می کند. صنعت پوشاک و نساجی کشور، برای تامین مواد اولیه، خرید تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی، بازار فروش داخلی و خارجی و ... با مشکلات بسیاری دست به گریبان است و مهمتر از این موارد، شیوع بیماری کرونا در کشور است که باعث شد بازار فروش اسفند ۹۸ و تابستان ۹۹ این صنعت را با چالش جدی روبرو کند.

تولیدکنندگانی که در این صنعت فعالیت دارند هر کدام از آنها از کمبود مواد اولیه و بازار فروش گلایه دارند و در مقابل مسئولان دولتی، صحبت هایی را مطرح می کنند که گویی این صنعت با هیچ مشکلی روبرو نیست و یا اینکه مشکلات خیلی کمرنگ تر از آنی است که تولیدکنندگان آن را بیان می کنند.

همه تولیدکنندگان به این موضوع که دولت برای تامین ارز واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکلاتی روبرو است واقف هستند ولی ما تولیدکنندگان انتظار داریم دولت درخصوص تخصیص ارز برای واردات، اولویت بندی داشته باشد تا صنایعی که نیاز مبرم به ارز برای واردات دارند با مشکل روبرو نشوند

نبود نقدینگی مشکل پیش روی صنعت پوشاک
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که صنعت پوشاک و نساجی کشور درحال‌حاضر با چه مشکلاتی روبرو است؟ گفت: درحال‌حاضر، حادترین مشکل صنعت پوشاک و نساجی کشور، تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی است و این صنعت با یک میلیون نفر اشتغالزایی، برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی با مشکل جدی مواجه است و به نوعی دارد در حق این صنعت اجحاف می ‌شود.

«سعید قدیری» اظهار داشت: همه تولیدکنندگان به این موضوع که دولت برای تامین ارز واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکلاتی روبرو است واقف هستند ولی ما تولیدکنندگان انتظار داریم دولت درخصوص تخصیص ارز برای واردات، اولویت بندی داشته باشد تا صنایعی که نیاز مبرم به ارز برای واردات دارند با مشکل روبرو نشوند.

وی افزود: وقتی شرایط، بحرانی می‌شود دولت بایستی اولویت بندی داشته باشد و مسائل ضروری را از غیر ضروری جدا کند و موارد ضروری را در دستور کار خود قرار بدهد تا شرایط، سخت تر نشود. با توجه به شرایط کنونی کشور درخصوص منابع ارزی، دولت بایستی ارز را به واحدهای تولیدی و صنعت اختصاص بدهد چون جزو مسائل ضروری جامعه هستند.

قدیری تصریح کرد: صنعت پوشاک و نساجی کشور برای واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی در طول یک سال، به مبلغ یک میلیارد دلار ارز نیاز دارد.

وی افزود: دستیابی به جهش تولید در صنعت پوشاک و نساجی کشور امکانپذیر و شدنی است ولی این نیازمند حمایت‌های دولت و برنامه‌ ریزی های موثر و سازنده مسئولان است.

قدیری اظهار داشت: تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، یکی از مواردی است که می‌تواند زمینه دستیابی به جهش تولید را فراهم کند؛ دولت برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی می‌تواند حتی با چاپ اسکناس در خصوص تامین نقدینگی و سرمایه در گردش آنها اقدام کند.

وی تصریح کرد: در گذشته، کارشناسان اقتصادی می‌گفتند که چاپ پول تورم زا است و آن به این دلیل بود که پول وارد مواردی همچون سفته بازی می‌شد و تورم را به‌وجود می‌آورد ولی درحال‌حاضر، اگر دولت بتواند اسکناس چاپ کند و آن را به واحدهای تولیدی تزریق کند می‌توان گفت که رونق و جهش تولید فراهم خواهد شد.

رشد ۲۵ درصدی صادرات پوشاک در سالجاری
با توجه به اینکه تولیدکنندگان صنعت پوشاک و همچنین دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک از شرایط کنونی این صنعت راضی نیستند و بر این باور هستند که مشکلات بسیاری گریبان این صنعت را گرفته است ولی در مقابل، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفته است که صادرات صنعت پوشاک طی پنج ماه نخست سال ‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است.

«افسانه محرابی» اظهار داشت: صنعت نساجی و پوشاک یک صنعت با اهمیت بالا در ایران و جهان است. این صنعت در بحث اشتغال‌افزایی، ایجاد ارزش افزوده بالا، توسعه صادرات، خلق ثروت، پویایی اقتصادی، ارزآوری و بسیاری موارد دیگر نقش‌آفرین است.

وی در ادامه، ضمن اشاره به اینکه تحریم صنعت نساجی از ۲۰ فروردین سالجاری ازسوی دشمنان کلید خورد، تصریح کرد: اقدامات زیادی از جمله تامین مواد اولیه در جهت اینکه تحریم، صنعت مزبور را دچار مشکل نکند در کشور انجام شده است. خوشبختانه با توجه به تلاش‌های صورت گرفته همه شاهد روند رو به رشد در زمینه تولید پارچه و دیگر ملزومات مورد نیاز برای تولید پوشاک در کشور هستند. مضاف بر اینکه وزارت صمت در زمینه واردات مواد اولیه صنایع نساجی و پوشاک هر گونه همکاری و مساعدتی را که لازم بوده، تاکنون انجام داده است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: کشور طی دو سال گذشته در زمینه تولید و صادرات پوشاک جهش خوبی داشته است.

برندسازی حلقه مفقوده توسعه صنعت پوشاک
علاوه بر اینکه صنعت پوشاک در زمینه های تامین نقدینگی، تهیه تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی، بازار فروش محصولات تولیدی و ... با مشکلات عدیده ای روبرو است؛ بایستی در زمینه توسعه برندسازی کسب و کارهایی که در این صنعت به کار مشغول هستند اقداماتی صورت بگیرد.  

قدرت یک برند در هر صنعت و حرفه ای باعث می شود که سلیقه های افراد مختلف جامعه را به سمت خود بکشاند که این موضوع، باعث افزایش فروش آن واحد تولیدی می شود که همین، می تواند نقدینگی مورد نیاز آن را تامین کند؛ امروزه در کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان، موضوع برندسازی خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

خوشبختانه، در صنعت پوشاک کشور، بیش از ۱۰۰ برند فعالیت دارند و در کنار فرهنگ سازی و آموزش برای تغییر ذائقه مردم به سمت مصرف کالاهای ایرانی، خود تولیدکنندگان هم باید در زمینه برند سازی، بازاریابی و مواردی از این دست، تلاش بیشتری داشته باشند.

صنعت پوشاک و نساجی کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است و با توجه به اینکه، این، صنعت از فروردین ماه سالجاری مورد تحریم قرار گرفته و یک صنعت کاملا خصوصی است و وابسته به دولت نیست و از پتانسیل بالایی در زمینه اشتغالزایی و رونق اقتصادی برخوردار است نیاز است که مسئولان دولتی بیشتر از گذشته به این صنعت توجه داشته باشند و مشوق هایی برای فعالان این صنعت را در نظر بگیرند تا این صنعت بتواند به توسعه لازم دست پیدا کند.

کد خبر: ۵۳٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha