۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
بررسی تعطیلی بعد از ساعت ۱۸؛ نه چرخ ستاد کرونا چرخید نه چرخ معیشت بازار!
نخستین شب اجرای مصوبه؛

بررسی تعطیلی بعد از ساعت ۱۸؛ نه چرخ ستاد کرونا چرخید نه چرخ معیشت بازار!

در نخستین روز اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی ساعت ۱۸ بسیاری از واحدهای صنفی و مراکز تجاری، برخی اصناف و فروشگاه ها اجرای این مصوبه را نادیده گرفتند.

بازار؛ گروه اصناف: گزارش میدانی خبرنگار بازار حاکی از این است که شب گذشته مراکز تجاری در سطح شهر ساعت ۱۸ تعطیل شدند، اما برخی از اصناف بدون توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا همچنان به فعالیت تجاری خود در بسیاری از معابر پایتخت ادامه دادند.

بررسی میدانی در منطقه صادقیه و ستارخان در غرب تهران نشان داد که برخی از واحدهای صنفی از جمله فروشگاه های عرضه کفش و کیف، ساعت فروشی ها، پوشاک، لوازم خانگی و موبایل فروش ها تا ساعت حدود ۲۱ بدون توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا هنوز باز بودند. برخی از شهروندان معتقدند تعطیلی ساعت 18 خیلی مفهومی ندارد و در واقع کمکی به ماجرا نمی کند. در این شرایط بیماری همچنان جریان دارد و چه بسا از روشهای دیگری کماکان منتقل شود. یعنی نه مصوبه ستاد کرونا درست و حسابی اجرایی ش و منویاتش براورده شده است و نه چرخ اقتصادی شهروندان می تواند تا این ساعت، چرخش مناسب و کاملی به نفع معیشت داشته باشد.

در هر حال روز هفدهم آبان ماه سال جاری رئیس جمهوری اسلامی ایران در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد: پایان فعالیت روزانه مشاغل و صنوف در تهران و مراکز استانها از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ساعت ۱۸ خواهد بود.

دکتر روحانی در این جلسه به مشکلات فراوان مردم در روند مبارزه بیش از هشت ماهه با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: تنها با همکاری مردم و رعایت دقیق همه دستورالعمل های بهداشتی می توانیم شاهد یک آرامش بیشتر در جامعه در مبارزه با کرونا باشیم.

رئیس جمهور همچنین در دیدار وزیر و مدیران وزارت بهداشت و متخصصان بیماری کرونا بیان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب خود را موظف به اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا می دانند، درس بزرگی برای همه ما است، مردم به طور دقیق دستورالعمل های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را مراعات کنند.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه دولت نیازمند حمایت همه دستگاه‌هاست، خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح، هیات‌ها، مساجد، مردم، بسیج و... باید به میدان بیایند تا از این شرایط عبور کنیم. آمار امروز مطلوب نیست ولی درباره مراکز استان‌ها و ۴۳ شهرستان و ۴۶ شهرستان بعدا اضافه شد و در شرایط پرخطر بودند، را مورد توجه قرار داده‌ایم، می‌توانیم آثار مثبت آن را در هفته‌های آینده ببینیم و در عین حال، ممکن است نیازمند محدودیت‌های بییشتری باشیم.  

روحانی، ماسک زدن را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: ما نیاز داریم به اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی را هم مورد مراعات قرار دهیم و برای اینکه اجتماعات کاهش پیدا کند و فاصله فیزیکی بیشتر شود، تنها با قانون و مقررات ما حتما به نتیجه نهایی نمی‌رسیم مردم باید در این زمینه ما را یاری کنند.

رییس ‌جمهور با بیان اینکه مشکلی که ما الان با آن مواجه هستیم اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌هاست. مخصوصا فصل زمستان هم در سنت ایرانی معمول‌تر و شب‌ها طولانی‌تر است و این اجتماعات، بیشتر می شود گفت: زمستان غیر از آنفلوآنزا و سرماخوردگی، مردم ناچار هستند در فضای در بسته قرار بگیرند و فضاهای بسته، مشکلاتی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل در فضاهای بسته باید پروتکل‌ها را دقیق‌تر مراعات کنیم و زمان اجتماعات را در فضای بسته کوتاه کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه ارتباطات اجتماعی چهره به چهره را باید به ارتباطات الکترونیکی و فضای مجازی منتقل کنیم، تصریح کرد: در ارتباطات مربوط به مشورت، تصمیم‌گیری‌ها، اقدامات اداری و مسائل معیشتی تا جایی که می‌توانیم مسیر را به فضای مجازی ببریم تا از این شرایط عبور کنیم.  

درراستای اجرای این مصوبه ستاد ملی کرونا که رئیس جمهوری اسلامی ایران شنبه گذشته رسما آن را اعلام کردند، مقرر شد که به جز اصناف عرضه کننده ارزاق عمومی و مواد غذایی ضروری، سایر اصناف به مدت یک ماه ساعت ۱۸ هر شب واحدهای صنفی خود را تعطیل کنند.

در حالی که مراکز و مجتمع های تجاری در نخستین شب اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل شدند ولی برخی از اصناف به کار خود ادامه دادند، بسیاری از اصناف و فروشندگان مواد غذایی شب گذشته با نصب اطلاعیه ای بر سر در مغازه های خود اعلام کرده بودند که چون مطابق بخشنامه ستاد ملی کرونا مغازه از ساعت ۱۸ تعطیل شده است، لذا از پذیرایی در داخل مغازه معذور و ارائه خدمات به مشتریان محترم فقط از طریق بیرون بر مقدور است.

برخورد قانونی می شود
معاون بازرسی اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: پس از اجرایی شدن ستاد ملی کرونا و عدم توجه برخی از واحدهای صنفی به این مصوبه جلسه ای با حضور کمیته ستاد مبارزه با کرونا در اتاق اصناف ایران برگزار و مقرر شد با تمام واحدهای صنفی که به این مصوبه توجه نکرده اند برخورد قانونی شود.

بهنام نیک منش افزود: در این جلسه مقرر شد که با برقراری گشت های منظم با حضور ماموران نیروی انتظامی و اماکن ، وزارت بهداشت و درمان، اتحادیه ها و اصناف و  مسئولان وزارت صمت اگر واحد صنفی غیر مجاز بعد از ساعت ۱۸ به فعالیت خود ادامه دهد، تذکر جدی داده شود تا مغازه داران نسبت به تعطیلی مغازه های خود اقدام کنند.

 معاون بازرسی اتاق اصناف ایران تاکید کرد: همزمان با این هماهنگی ها اتاق اصناف ایران به تمام اتاق های اصناف در سراسر کشور ابلاغ کرده است که برای اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی نظارت کاملی داشته باشند تا واحدهای صنفی که مجاز نیستند راس ساعت ۱۸ فعالیت خود را تعطیل کنند.

همزمان با ابلاغ این مصوبه ستاد ملی کرونا  و اتاق اصناف ایران، رئیس اتاق اصناف تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا برای همه لازم الاجراست و همه واحدهای صنفی در تهران موظفند از۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ماه سال جاری ساعت ۱۸ به کار خود پایان دهند.

قاسم نوده فراهانی اظهارداشت: بیش از این واحدهای صنفی گروه سه و چهار تعطیل بودند و طبق مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا به جز واحدهای صنفی مجاز، تمام صاحبان مشاغل گروه دو نیز از روز ۲۰ آبان ماه باید ساعت ۱۸ واحدهای خود را تعطیل کنند.

وی افزود: با تعطیلی واحدهای صنفی در تهران تردد و رفت و آمد شهروندان در سطح شهر بسیار کاهش می‌یابد و انتظار داریم تمام واحدهای صنفی در تهران با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از ساعت ۱۸ فعالیت خود را تعطیل کنند، زیرا که مصوبات ستاد ملی کرونا برای تمام واحدهای صنفی در سطح کشور و تهران لازم الاجراست.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه با این مصوبه هر واحد صنفی بعد از ساعت ۱۸ در تهران باز باشد با آن برخورد قانونی خواهد شد، یادآورشد: بهترین راه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی توسط همگان است تا جان افراد و شهروندان بیش از این به خطر نیافتد.

وی تصریح کرد: در تهران هم اکنون بیش از ۲۸۰ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب هستند و ۳۰ هزار واحد نیز بدون پروانه کسب فعالیت دارند و این نشان می دهد که هم اکنون حدود ۳۱۰ هزار واحد صنفی باید از ساعت ۱۸ فعالیت خود در تهران تعطیل کنند.

بی اعتنایی به مصوبات ستاد ملی کرونا، جامعه و کشور را را در شرایط بحرانی قرار می دهد به طوری که در روزهای اخیر به جای کاهش تعداد جانباختگان کرونا در کشور هم اکنون شاهد افزایش تعداد فوتی های کرونا به روزانه بیش از ۴۰۰ نفر در کشور هستیم.

آمارها نشان می دهد که در حال حاضر روزانه به طور متوسط بیش از  ۱۰ هزار نفر از هموطنان ما به بیماری کرونا جان مبتلا می شوند و جا دارد با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی بتوانیم زنجیره شیوع این بیماری را قطع کنیم تا شاهد کاهش جان باختگان و مبتلایان این ویروس منحوس در کشور باشیم.

هرچند که مسئولیت اصلی نظارت بر عملکرد و رعایت پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا برای واحدهای صنفی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، اما یقینا واحدهای بازرسی و نظارت اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی سراسر کشور مکلف به همکاری حداکثری با نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای مصوبات ملی هستند.

پیشتر حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور تاکید کرده بود که مصوبات این ستاد باید ضمانت اجرایی داشته باشد، چرا که اگر ضمانت اجرایی برای مصوبات در نظر نگیریم کار ابتر است و نتیجه نمی‌گیریم.

وی گفت: امروز تاکید کردیم همه مردم باید همکاری کنند و در کنار مصوبات برای آنچه لازم است ضمانت اجرایی در نظر بگیریم. دستگاه قضائی نیز خودش را مکلف می‌داند در کنار ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری لازم را داشته باشد و ضامن اجرایی مصوبات ستاد باشد.

ایران جزو ۱۰ کشور بیشترین مبتلایان کرونا در جهان است و برای ریشه کن شدن این بیماری خطرناک در سطح کشور باید تمام مصوبات ستاد ملی کرونا در بین اقشار مختلف مردم به دقت به مورد اجرا گذشته شود تا به تدریج شاهد روند کاهشی جانباختگان ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور باشیم.

در حالی که مراکز و مجتمع های تجاری در نخستین شب اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل شدند ولی برخی از اصناف به کار خود ادامه دادند، بسیاری از اصناف و فروشندگان مواد غذایی شب گذشته با نصب اطلاعیه ای بر سر در مغازه های خود اعلام کرده بودند که چون مطابق بخشنامه ستاد ملی کرونا مغازه از ساعت ۱۸ تعطیل شده است، لذا از پذیرایی در داخل مغازه معذور و ارائه خدمات به مشتریان محترم فقط از طریق بیرون بر مقدور است.

با توجه به اینکه قرار است به مدت ۳۰ روز بسیاری از اصناف فعالیت خود را ساعت ۱۸ تعطیل کنند تا معابر خلوت شوند، ضروری است به منظور کنترل بیشتر این بیماری در کشور دست اندرکاران، نیروی انتظامی، ضابطین دادگستری، اتحادیه ها و اصناف با نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای صنفی و بدون ملاحظه اجازه ندهند واحدهای صنفی غیر مجاز پس از ساعت ۱۸ مغازه های خود را باز نگه دارند.

ایران جزو ۱۰ کشور بیشترین مبتلایان کرونا در جهان است و برای ریشه کن شدن این بیماری خطرناک در سطح کشور باید تمام مصوبات ستاد ملی کرونا در بین اقشار مختلف مردم به دقت به مورد اجرا گذشته شود تا به تدریج شاهد روند کاهشی جانباختگان ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور باشیم.

کد خبر: ۵۳٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha