۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
خلأ آمریکا در نظام اقتصاد جهانی را چین پر کرد/ «جنگ تجاری» راه اشتباه مهار چین است
گلوبال تایمز:

خلأ آمریکا در نظام اقتصاد جهانی را چین پر کرد/ «جنگ تجاری» راه اشتباه مهار چین است

در مورد موضوعاتی مانند حاکمیت جهانی، تغییرات آب و هوایی و توافق هسته ای ایران، بایدن فلسفه اوباما را ادامه خواهد داد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «سان چنگهائو» با عنوان «تیم سیاست خارجی بایدن چین را بادرایت تر هدف قرار می دهد» منتشر نموده است. متن مقاله در ادامه می آید.

رسانه های خبری اخیراً لیستی از مشاوران احتمالی رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا - «جو بایدن» - را فاش نموده اند. از جمله این افراد می توان به «آنتونی بلینکن» معاون سابق وزیر امور خارجه، «سامانتا پاور» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، «کرت کمبل» دستیار سابق وزیر امور خارجه در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام، «الی راتنر» معاون مدیر مرکز امنیت جدید آمریکا، مشاوران سابق امنیت ملی «جیک سالیوان» و «سوزان رایس» و «توماس دونیلون» اشاره نمود. تقریباً همه این افراد مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا هستند. این مشاوران احتمالاً به عضویت کابینه بایدن در می آیند. بنابراین دیدگاه های آنها تأثیر قابل توجهی بر سیاست خارجی آینده دولت بایدن خواهد داشت.

دونیلون در سال ۲۰۱۹ مقاله ای  در مجله فارن افرز منتشر کرد و استدلال نمود جنگ تجاری «دونالد ترامپ»، راه اشتباه برای رقابت با چین بوده و ایالات متحده آمریکا باید بر ارتباط مجدد و نه حمایت گرایی تمرکز نماید. بلینکن در ماه سپتامبر نیز گفت با رهبری ترامپ، موقعیت استراتژیک چین قوی تر و آمریکا ضعیف تر شده است. ترامپ خلأیی در جهان ایجاد کرد و چین آن را پر نمود.

کمپبل و سالیوان نیز در سال ۲۰۱۹ گفتند: هدف باید ایجاد شرایط مطلوب همزیستی با پکن در چهار حوزه اصلی و رقابتی - حکمرانی نظامی، اقتصادی، سیاسی و جهانی باشد.

با توجه به روایات این مشاوران، هدف سیاست بایدن در قبال چین تقریباً مشابه دولت ترامپ خواهد بود البته با درایت تر. دولت بایدن نیز چین را به عنوان اصلی ترین رقیب خود قلمداد می کند زیرا چین را بزرگترین تهدید برای حفظ موقعیت خود به عنوان هژمون جهانی می داند. با این حال بایدن در برخورد با این چالش با ترامپ به طور متفاوت عمل خواهد کرد.

با وجود اینکه دونیلون و سایر مقامات دولت اوباما معتقدند جنگ تجاری راهی اشتباه برای رقابت با پکن است، برخی از دموکرات ها می دانند شیوه ترامپ جهت اعمال فشار بر چین و تجارت با آن تا حدودی موثر بوده است. دولت بایدن ممکن است به محض شروع به کار همه تعرفه های اعمال شده بر چین را حذف نکند، اما آنها را به عنوان گزینه های چانه زنی برای مذاکره بیشتر با چین در نظر خواهد گرفت.

اما همانطور که دونیلون معتقد است بایدن بیش از کسری تجاری به تجدید ارتباط با چین اهمیت می دهد. بسیاری از مشاوران احتمالی بایدن، مانند بلینکن و سالیوان معتقدند ایالات متحده آمریکا باید روابط خود را با اروپا بهبود بخشد. پیش بینی می شود که پس از روی کار آمدن بایدن، اصطکاک های فرا آتلانتیک کاهش یابد. ایالات متحده آمریکا امیدوار است متحدان اروپایی بتوانند نقش مهمی در رقابت با چین داشته باشند.

بلینکن معتقد است ترامپ اتحاد آمریکا را تضعیف کرده، ارزشهای ایالات متحده آمریکا را کنار گذاشته و به چین چراغ سبز نشان داده تا حقوق بشر و دموکراسی را زیر پا گذارد.

دولت بایدن به احتمال زیاد بر حقوق بشر و دموکراسی تأکید خواهد کرد و با تقویت اتحاد خود با اروپا، ژاپن و کره جنوبی و با هدف ایجاد فشار بر چین، اتحادی ایدئولوژیک ایجاد خواهد کرد. بایدن در اجرای این سیاست ها خویشتندار خواهد بود زیرا ترامپ نزدیک به نیمی از آرا مردمی را به خود اختصاص داده است. این مهم نشان دهنده این واقعیت است که ترامپیسم در ایالات متحده آمریکا از طرفداران زیادی برخوردار است. این نیروها بایدن را برای بازگشت به لیبرالیسم و ​​چند جانبه گرایی مهار می کنند.

باید گفت سیاست خارجی یک کشور تحت تأثیر عوامل زیادی قرار خواهد گرفت و مجلس نمایندگان و سنا در حال حاضر توسط احزاب مختلف کنترل می شوند. نمایندگان کنگره در واقع کسانی هستند که اجرای برخی سیاست ها را دشوار می کنند. دولت بایدن ممکن است در مورد برخی از برنامه های سیاست خارجی به ویژه در مورد چین با جمهوری خواهان سازش کند.

سیاست هایی که ایالات متحده آمریکا پس از روی کار آمدن دموکرات ها و مقابله با چالش ها و دشواری ها اعمال خواهد کرد با آنچه اکنون مورد انتظار است، متفاوت خواهد بود. همچنین باید دید آیا سیاست های خارجی که بایدن اتخاذ می کند با آنچه مشاوران وی پیشنهاد می کنند سازگار خواهد بود یا خیر.

باید گفت بایدن به مدت هشت سال به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت اوباما خدمت کرد. فلسفه دیپلماتیک وی ممکن است برخی از عقاید اوباما را به ارث ببرد. بیشتر اعضای تیم وی در زمان اوباما مناصبی داشتند. در مورد موضوعاتی از جمله حاکمیت جهانی، تغییرات آب و هوایی و توافق هسته ای ایران، بایدن به احتمال زیاد فلسفه اوباما را ادامه می دهد. اما وقتی صحبت از روابط با چین می شود وی ممکن است برخی از ایده های ترامپ را در آن بگنجاند. نسل جدید دموکرات ها همچنین در مورد چگونگی برخورد بهتر با چین تأمل می کنند. از دیدگاه ایالات متحده آمریکا، سیاست جمهوریخواهان در چین کاملاً بی تأثیر نیست. برخی از دموکرات ها حتی معتقدند که باید بر برخی سیاست هایی که دولت ترامپ به خوبی با آنها کار کرده تمرکز نمود.

در نهایت باید گفت طی چهار سال گذشته شرایط بین المللی و توازن قدرت بین کشورهای بزرگ بسیار تغییر کرده است. بعید است دولت بایدن ایده های دیپلماتیک اوباما را به طور کامل اجرا کند.

کد خبر: ۵۳٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha