۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
۷۰ درصد مشکلات کشور مربوط به نظام تدبیری است
وزیر اسبق بازرگانی:

۷۰ درصد مشکلات کشور مربوط به نظام تدبیری است

آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی گفت: دولتمردان از مشکلات با خبر هستند، اما هم محدودیت دارند و هم نظام تدبیری ایراد دارد، آنها فکر می‌کنند عمده مشکلات از خارج از کشور و آمریکاست.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق  وزیر اسبق بازرگانی با اذعان به اینکه در حوزه معیشت مردم مخصوصا طبقات متوسط به پایین که حدود پنجاه شصت میلیون نفر از آحاد ملت را شامل می‌شود مشکل داریم، اظهار کرد: قدرت خرید مردم در این حوزه با رفع نیازهای معیشتی‌شان هماهنگ نیست و هر از چند روز یکبار شاهد شبه بحران در ارزاق عمومی مانند گوشت، روغن، برنج و از این قبیل مسائل هستیم. این مسائل به خانواده‌ها فشار می‌آورد.

وی پیدا کردن راهکار برای کاهش این فشار بر مردم را ضروری دانست و گفت: بر این امر شکی نیست و تقریبا همه مسئولین کشور هم بر این سخن اذعان دارند. مجلس به دنبال تامین مالی این قضیه است و این را از طریق یارانه البته غیر از یارانه‌های قدیمی که بود می‌خواهد انجام دهد.

کارشناس اقتصادی طرح پرداخت یارانه کالای اساسی را در صورت اجرا خوب توصیف کرد و در عین حال بیان کرد: البته باید مشخص شود محل این بودجه از کجا و از چه طریقی تامین خواهد شد آن هم در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد و از طرفی اگر این بودجه تامین شود، مهم تامین کالا است. اینکه قدرت خرید مردم اضافه شود ولی در مقابلش کالا نباشد خود مشکل بزرگ دیگری است.

وی تاکید کرد: بنابراین نیاز است برای رفع این مشکل نگاه جامع تری را داشته باشیم و هم به منبع درآمد و هم به تامین کالا توجه داشته باشیم. در این بین نظام توزیع و نظام نظارت هم باید هماهنگ شده عمل کنند. همه این‌ها باید با هم انجام شود در غیر این صورت کافیست یکی از این موارد رعایت نشود درنتیجه کار ناتمام و بی نتیجه خواهد ماند.

آل اسحاق به نحوه تامین بودجه لازم برای این طرح گفت: مجلس تامین بودجه این طرح را از محل فروش دارایی‌ها بیان می‌کند. شاید حرف درستی باشد اما خریدار کجاست و تاکنون چقدر توانسته بفروشد این در حالی است که باید ماهانه ۳۰ هزار میلیارد تومان دارایی را به فروش برساند. مجلس راه دیگر را اوراق عرضه و بدهی‌های دولت مطرح می‌کند و باید باز هم دید این اوراق تا چه میزان خریدار دارد. از طرفی در بودجه سال ۱۳۹۹ دولت را متعهد کرده تا کسری بودجه‌اش را از همین اوراق تامین کند.

وی با اظهار به اینکه برای سامان دادن به تورم باید به تولید آن هم به صورت عملیاتی توجه جدی کنیم، بیان کرد: اگر تسهیلاتی که بانک‌های مختلف داده‌اند بررسی صورت گیرد متوجه می‌شویم که کمترین مقدار صرف تولید شده است. از طرفی باید دید چه میزان از نقدینگی‌ها در جامعه هم رسوب کرده است و به حرکت گردش کار نیامده است.

وزیر اسبق بازرگانی متذکر شد: دولتمردان ما از این مشکلات با خبر هستند، اما از یک طرف محدودیت دارند و از طرف دیگر نظام تدبیری ایراد دارد یعنی مدل و الگویی که برای مشکلات دارند ایراد دارند. آن‌ها فکر می‌کنند عمده مشکلات ما از خارج از کشور و آمریکا است. در حالیکه مسائل خارجی نهایت ۳۰ درصد نقش دارد و ۷۰ درصد نظام تدبیری و اولویت‌های ما است.

کد خبر: ۵۳٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha