۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
معطلی مشتریان خارجی پشت دروازه‌های مازندران؛ راهبردهای متضاد صادراتی
بازار گزارش می‌دهد؛

معطلی مشتریان خارجی پشت دروازه‌های مازندران؛ راهبردهای متضاد صادراتی

میاندرود- نبود راهبرد مشخص و زنجیره تولید سبب شده تا کانتینرهای مشتریان خارجی چینی و برزیلی برای صادرات محصولات مازندران پشت دروازه های ورودی و مرزها معطل شوند و تجار عطای صادرات را به لقایش بخشند.

بازار؛ گروه استان ها: نوسانات موجود در صنایع مختلف از جمله طیور و فرمان صادرات ممنوع برخی اقلام از سوی دولت سبب شده تا مشتریان خارجی که با هزار زحمت توسط بخش خصوصی جذب شده است، یکی یکی در حال خروج از بازارهای استان هستند و یا پشت دروازه های ورودی معطل بمانند.

از سوی دیگر نبود راهبرد مشخص و اصولی و ضعف در زنجیره تولید بر پیکره صنعت در استان مازندران تیرخلاص را وارد کرده و بخشی از صنایع در حال جمع آوری و تعطیلی هستند.

عبدالعلی طهماسبی مدیر گروه تولیدی ساوانا در گفتگو با خبرنگار بازار به نقش مهم این گروه در تولید و تامین یک سوم مرغ در استان اشاره کرد و گفت: راهبرد مشخصی در حوزه صنعت طیور از سوی سازمان های متولی صمت و جهاد کشاورزی وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلات و موانع ایجاد شده فراروی صادرات مرغ یادآور شد: به هزار زحمت مشتریان خارجی را از چین و برزیل جذب کردیم درحالی که دهها تریلی معطل صادرات هستند، دستور صادرات ممنوع مرغ صادر می شود و راه برای صادرات این محصولات بسته می شود.

به هزار زحمت مشتریان خارجی را از چین و برزیل جذب کردیم درحالی که ده ها تریلی معطل صادرات هستند، دستور صادرات ممنوع مرغ صادر می شود و راه برای صادرات این محصولات بسته می شود

به گفته این فعال اقتصادی، سیاست های دولت راه را برای صادرات می بندد، آن وقت تولیدکننده با چه رغبتی و انگیزه ای به تولید بپردازند.

مدیر گروه تولید ساوانه همچنین به مشکل موجود در سامانه بازارگاه برای عرضه نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دوسوم نهاده از طریق غیرسامانه بازارگاه عرضه می شود و باید راه های انحراف را بست.

وی به ایجاد ۸۰۰ شغل در مجموعه تولید اشاره کرد و گفت: در صورت عدم رفع مشکلات فراروی صادرات و نهاده ها، مجبور به تعطیلی خط تولید و بیکاری کارگران هستیم.

بازارگاه مشکل دارد
نزدیکی مازندران به پایتخت و عرضه ۶۰ درصد مرغ و طیور استان در بازار پایتخت درحالی است که یکطرفه شدن راه های استان در برخی مواقع از جمله پایان هفته، مشکلات تولیدکنندگان را مضاعف کرده است.از سوی دیگر اختلال در سامانه بازارگاه و فرایند توزیع نهاده ها، اصلاح این درگاه را امری الزامی و ضروری می سازد.

سید مجید لطیفی رئیس کمیسیون تخصصی صنعت و معدن اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سیاست ها و برنامه های دولت مقابل تولید است، اجرای ناقص قوانین از جمله قانون مبارزه با پولشویی را از جمله دغدغه ها برشمرد.

وی با اظهار اینکه وجود انحرافات مالی، فساد و دلالی از جمله مشکلات و موانع فراروی بخش تولید به شمار می رود خواستار برنامه ریزی دولت برای حمایت از صادرکنندگان واقعی شد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، تنها با اصلاح قانون مالیاتی ۹۰ درصد انحرافات این بخش برطرف می شود.

ورشکستگی واحدهای تولیدی
متولیان بخش صنعت در مازندران نیز دغدغه ها و مشکلات خاص خود را دارند و ورشکستگی برخی از واحدهای تولیدی، معوقات بانکی و مالیاتی را از جمله مسائل این بخش مطرح می کنند. سید مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت و معدن استان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ورشکستگی برخی از واحدهای تولیدی، اصلاح شرایط بازپرداخت بدهی های بانکی را لازم دانست و گفت: مکانیزم بانک ها وقت گیر بوده و نیازمند اصلاح است.

وی با اشاره چالش ها و موانع فراروی واحدهای تولیدی و صنعتی ادامه داد: برخی از واحدهای تولیدی دارای معوقات بانکی و مالیاتی هستند و باید برای خروج آنان از تملک بانک ها برنامه ریزی و نیازسنجی شود.

تقی پور عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران، صادرات را راه برون رفت از مشکلات بیان کرد و گفت: در فرایند صادرات موانعی که فراروی بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود دارد نادیده گرفته می شود.

وی افزود: برای ورود ارز به کشور مشکلات زیادی وجود دارد و وقتی دولت حقوق کارکنان سفارتخانه ها را چمدانی می برد چگونه انتظار دارد، ارز را به آسانی وارد کنیم.

محمد چلنگری نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران مسائل مالیاتی را از دغدغه های تولیدکنندگان ذکر کرد و گفت: دولت افرادی را که فرار مالیاتی دارند، رها کرده و به تولیدکنندگان واقعی چسبیده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از فشار مالیاتی دولت به تولیدکنندگان ادامه داد:۸۰ درصد فرار مالیاتی در بازار وجود دارد وباید در این بخش پیگیری لازم را انجام داد.

کاهش صادرات در مازندران
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به روند کاهش صادرات در استان، این میزان کاهش را در سال جاری تاکنون ۱۸ درصد اعلام کرد.

وی با با بیان اینکه پنج برنامه ملی در حوزه برنج و طیور در شورای گفتگوی استان مصوب شده است، خواستار حمایت مجلس و دولت برای بهبود فضای کسب و کار در استان شد.

وی با تاکید براینکه صادرات نیازمند زمان است و با تصمیم های شتابزده روزانه و ماهانه محقق نمی شود، گفت: باید دستورالعمل مشخص یکساله در این بخش تهیه شود.

مشکلات فراروی تامین نهاده ها، صادرات، قوانین دست و پاگیر، حمایت نکردن از تولیدکنندگان، راهبردهای ضدتولید و غیره سبب شده تا فعالان اقتصادی مازندران با موانع متعددی دست و پنجه نرم کنند و برون رفت از این مشکلات نیازمند تعامل بخش های مختلف نظیر بخش خصوصی و دولتی است.

کد خبر: ۵۳٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha