۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
تلفات انرژی در انتقال و توزیع برق تا پایان سال به ۹.۲ درصد کاهش می‌یابد
معاون وزیر نیرو:

تلفات انرژی در انتقال و توزیع برق تا پایان سال به ۹.۲ درصد کاهش می‌یابد

حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه کشورمان در زمینه کاهش تلفات برق در منطقه خاورمیانه پیشتاز است، اظهار داشت: کاهش تلفات انرژی در شبکه‌های انتقال و توزیع برق اکنون ۹.۷۶ درصد است و تا پایان امسال این نسبت به ۹.۲ درصد هم می‌رسد.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، همایون حائری روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های تامین و انتقال برق در شیراز و در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار داشت: همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها دراین جهت است که با کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها و همچنین پایداری شبکه با ساخت کمتر مولدهای انرژی و افزایش ظرفیت مدیریت مصرف از نقاط اوج مصرف بدون هیچ دغدغه و نگرانی عبور کنیم.

وی اضافه کرد: با تلاش کارکنان شرکت‌های توزیع و انتقال نیروی برق، تلفات شبکه برای نخستین بار در کشور تک رقمی شده و به زیر ۱۰ درصد کاهش یافت. در سال گذشته نیز این میزان به ۹.۸ درصد کاهش یافت که با توجه با شرایط اقتصادی گام مهمی در افزایش بهره‌وری شبکه بود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: سال گذشته با مدیریت صحیح مصرف برق در کشور، پیک بار شبکه ۳ هزارو ۸۰۰ مگاوات کاهش یافت که این میزان کاهش معادل صرفه‌جویی در احداث یک نیروگاه پنج هزار و ۲۰۰ مگاواتی بود و هدف از مدیریت مصرف علاوه برق حفظ پایداری شبکه، افزایش رفاه مردم و توسعه اجتماعی است.

وی در ادامه گفت: نیروهای متخصص در حوزه تامین برق اکنون با تمرکز روی افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها موفق شده‌اند با افزایش راندمان تولید و کاهش تلفات شرایط مناسبی برای افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها ایجاد کنند؛ بهره‌وری نیروگاهی در کشورمان اکنون ۳۸.۶ درصد بوده و تا پایان امسال به ۳۹ درصد هم می‌رسد که این نسبت تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۴۰ درصد خواهد رسید، در این حوزه هم کشورمان در منطقه جایگاه ویژه قرار دارد.

حائری همچنین از صرفه‌جویی ۷۰ هزار میلیارد تومانی با اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف خبر داد و گفت: اگر با این شیب بتوانیم حرکت کنیم تا ۱۰ سال آینده پیک مصرف ما عدد ۶۴ هزار و ۶۹۶ مگاوات خواهد بود و در صورتی که این مدیریت مصرف ادامه نیابد، این ظرفیت به ۸۶ هزار و ۷۰۹ مگاوات خواهد رسید که این به معنای ضرورت ایجاد ۱۲۵ هزار مگاوات نیروگاه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشورمان در سال ۹۷ حدود  ۵ هزار مگاوات با کمبود تولید نیروگاه برق‌آبی مواجه بود و شرایط بسیار سختی در کشور رقم خورده بود، افزود: مدیریت مصرف منجر به این شد که بخشی از کمبود را در سال‌های گذشته جبران کنیم.

وی ادامه داد: اقداماتی که در آن زمان انجام شد شامل حفظ و افزایش آمادگی واحدهای حرارتی موجود بود که ظرفیت‌های جدید نیروگاهی را داخل مدار آوردیم و با آماده شدن ظرفیت‌های قدیمی، افزایش ظرفیت به همراه مدیریت مصرف تامین برق را در کشور در شرایط متعادل و پایدار قرار داد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: طرح ویژه تغییر ساعات کاری اداری با همکاری استانداری‌ها  نیز از جمله برنامه های قابل اعتنا در مدیریت مصرف برق بود که دستاوردهای مناسبی داشته است. همچنین  امسال یک هزار و ۸۴۹ مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار شده  و اجرای تفاهمنامه‌های همکاری به میزان ۲۹۴هزار منعقد شده بود.

حائری با اشاره به اقدام‌های مرتبط با حفظ و ارتقای واحدهای موجود و راه‌اندازی واحدهای جدید، ایجاد ظرفیت جدید یک هزار و ۸۴۰ مگاوات و انعقاد تفاهم‌نامه مشترک به میزان یک هزار و ۲۹۴ مورد افزود:  امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به میزان ۵ هزار و ۶۴۶ مگاوات صرفه‌جویی شد در حالی‌که اگر برنامه‌های مدیریت مصرف نبود باید بیش از ۷ هزار مگاوات نیروگاه احداث می‌کردیم تا این توان را تامین کند.

وی همچنین با اشاره به صرفه‌جویی ۲ هزار و ۱۵۴ مگاوات در مدیریت پیک مصرف شب در سال جاری توامان با مدیریت پیک روز که برای نخستین بار محقق شد، گفت: در پیک شب ۵۸ هزار و ۲۲۰ مگاوات پیک مصرف یکی از روزها بود که علاوه بر این میزان صرفه‌جویی، ۵۹ هزار و ۱۱ مگاوات چیزی بود که توانستیم کاهش دهیم.

حائری گفت: ضریب بار در سال‌جاری از ۹۱.۵ به ۹۴ درصد رسید، در حالی‌که کمتر کشوری وجود دارد که ضریب بار آن به این عدد برسد و این نشان می‌دهد که برای سال‌های آینده باید برنامه‌های دیگری داشته باشیم تا بتوانیم قله مدیریت مصرف را فتح کنیم.

این گزارش می‌افزاید، با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ۵ طرح تامین و انتقال برق و انرژی در استان های فارس و بوشهر در قالب هفته بیست و هشتم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با سرمایه گذاری ۸۶۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

کد خبر: ۵۳٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha