۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
آغازی برای پایان پاندمی کرونا در دنیا؛ «پی فایزر» ۱.۳ میلیارد دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ تولید می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

آغازی برای پایان پاندمی کرونا در دنیا؛ «پی فایزر» ۱.۳ میلیارد دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ تولید می‌کند

خبر کارایی واکسن تولید «پی فایزر» یکی از مهمترین خبرهایی بود که در این روزها شنیده شده است. واکسنی که به نظر می رسد می تواند پایانی باشد برای تمامی بحران ها و چالشهایی که دنیا در یک سال اخیر تجربه کرده است. اما سوالات زیادی بدون پاسخ مانده است.

بازار؛ گروه بین الملل: بعد از انتشار خبر کارایی ۹۰ درصدی واکسن تولیدی شرکت «پی فایزر»، اغلب رسانه های دنیا به بررسی این واکسن و مشکلات موجود در مسیر توزیع و تزریق جهانی آن پرداختند و تلاش کردند به سوالات مختلفی که پیرامون این کشف بزرگ تاریخی وجود دارد پاسخ دهند.

 اولین سوال این است که واکسن برای چه مدت کارایی دارد و آیا نیازی به تجدید تزریق واکسن وجود دارد یا خیر؟ «اوگور ساهین»، مدیر عامل شرکت بیون تک آلمان در پاسخ به این سوال به رویترز گفت: «بررسی های بیشتری باید در این زمینه انجام شود ولی ما انتظار داریم حداقل برای یک سال بتوانیم با یک دوره تزریق، ایمنی مناسبی در برابر ویروس داشته باشیم. دو دوز واکسن در فاصله ۲۸ روز از یکدیگر تزریق می شوند و افزایش سطح ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا از هفت روز بعد از تزریق اولین دوز از واکسن شروع می شود. بعد از تزریق دومین دوز بدن به طور کامل در برابر ویروس ایمن است و احتمال ابتلا تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می کند.»

به چه سوالات دیگری باید پاسخ داد
یک سوال مهم دیگر که هنوز پاسخ آن مشخص نیست این است که آیا با تزریق واکسن فرد دریافت کننده علایم بیماری را نشان نمی دهد یا اینکه او دیگر در زنجیره انتقال ویروس هم شرکت نخواهد کرد. بی بی سی نوشت: «این سوال بسیار مهمی است. بدون شک افرادی که واکسن را دریافت می کنند به بیماری مبتلا نمی شوند یا بیماری شدیدی را تجربه نمی کنند  ولی اگر با ویروس مواجه شوند، احتمال اینکه این ویروس در بدن آنها بدون علامت باقی بماند و به دیگران منتقل شود و باعث بیماری آنها شود وجود دارد یا خیر؟ البته انتقال ویروس در زمانی اهمیت دارد که تمامی دنیا واکسینه نشده باشند. اگر تمام جهان بتوانند واکسن را دریافت کنند دیگر انتقال ویروس مطرح نیست زیرا انتقال به فرد دیگری که واکسینه شده و بیمار نمی شود، مساله ای جدی نیست.»

سوال دیگر این است که تاثیر این واکسن روی سالمندان چقدر است؟ آیا سالمندان هم مانند جوانان در برابر ویروس ایمن می شوند یا تنها با دریافت واکسن بدنشان کمی در برابر ویروس مقاوم می شود؟

تولید واکسن شروع شده است
نشریه دویچه ووله آلمان در گزارش دیگری در مورد تولید واکسن نوشته است. طبق این گزارش در هفته های آتی و قبل از شروع ماه دسامبر سال ۲۰۲۰، اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی به اف دی ای امریکا ارایه می شود. با وجود اینکه هنوز این واکسن تاییدیه های نهایی را دریافت نکرده است ولی این شرکت قراردادی با ارزش ۱.۹۵ میلیارد دلار با دولت امریکا امضا کرده است تا ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را به امریکا تحویل دهد. امریکا یکی از اولین کشورهایی است که واکسن پی فایزر را دریافت خواهد کرد. این شرکت قراردادهای دیگری با شرکتهای بریتانیا، کانادا، ژاپن و شمار دیگری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد.

شرکت پی فایزر اعلام کرده است به منظور صرفه جویی در زمان، تولید واکسن شروع شده است و انتظار می رود تا انتهای سال جاری ۵۰ میلیون دوز واکسن وارد بازار شود و  در سال ۲۰۲۱ هم بالغ بر ۱.۳ میلیارد دوز واکسن به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

تولید این واکسن با چالشهای زیادی  مواجه است که اصلی ترین دلیل آن هم ضرورت نگهداری واکسن در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی گراد است. این شرایط نگهداری، شرایط بسیار پیچیده ای است و بسیاری از کشورهای دنیا برای تزریق انبوه واکسن آمادگی ندارند و حتی شرایط خرید حجم زیادی از واکسن و نگهداری آن را نیز ندارند. مساله دیگر هم توزیع آن است که باید توسط هواپیماهای مخصوصی انجام شود که تعداد آنها بسیار کم است.

باید همچنان به آزمایش ادامه داد
نکته مهم دیگری که در گزارش دویچه ووله به آن توجه شد این است که سومین مرحله از آزمایشهای بالینی پایان مطالعات روی واکسن نیست. مدیر عامل شرکت بیون تک در  مصاحبه ای با رویترز گفت: «اینکه ما توانستیم در این فاصله زمانی کوتاه به واکسنی کارآمد دست پیدا کنیم، در تاریخ ثبت خواهد شد زیرا در طول تاریخ هیچ گاه دنیا نتوانسته بود ظرف یک سال واکسنی با این سطح کارایی تولید کند. این واکسن کارآمد است و می تواند انسانها را نجات دهد و محصول پیشرفتهای تکنولوژیکی و علمی بشر است. اما باید در نظر داشت کارایی واکسن روی دهها و حتی صدها هزار نفر نمی تواند تضمین کننده اثر بخشی آن روی تمامی دنیا باشد. ما باید همزمان با تزریق عمومی واکسن مطالعات خود را ادامه دهیم تا در مورد دوره اثر گذاری آن و سطح اثر گذاری آن روی گروه های حساس از جمله سالمندان اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم.»

سازمان بهداشت جهانی خبر اثر بخشی واکسن پی فایزر را خبر بسیار خوبی برای دنیا دانست و تاکید کرد: «توزیع این واکسن باید در دنیا به صورت عادلانه انجام شود. کشورهای دنیا باید بدانند تنها در صورتی این پاندمی پایان می یابد که تمام دنیا در برابر ویروس ایمن شود. در این صورت است که امکان از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و بازگشایی مرزها در جهان وجود دارد و دنیا می تواند این دوره سخت را فراموش کند.»

کد خبر: ۵۳٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha