۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تصمیم‌های غیر کارشناسی؛ عامل اصلی برگ‌ریزان بازار سرمایه
کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

تصمیم‌های غیر کارشناسی؛ عامل اصلی برگ‌ریزان بازار سرمایه

سوری، کارشناس بازار سرمایه تصمیم‌های غیر کارشناسی و لحظه به لحظه را عامل اصلی افت شاخص کل بورس دانست.

رامین کیانی؛ بازار: دیروز شاهد روند منفی شدن شاخص کل بازار سرمایه بودیم اما آمار معاملات امروز از روزهای منفی گذشته بیشتر بود و دیده شد که روند این معاملات به گونه‌ای بود که در مقاطعی از زمان حتی حس بازگشت بازار به سهامداران القا شد اما این روند زور چندانی نداشت و باز هم صف‌های فروش فولادی‌ها و اکثر صنایع شاخص‌ساز، نماگرهای اصلی بازار را پایین کشیدند به گونه‌ای که شاهد افت بیش از ۲۵ هزار واحدی بورس بودیم. در این میان اما گروه فلزات اساسی با بالاترین ارزش معاملات برترین بازار بودند ولی در روند شاخص کل تالار شیشه‌ای اثر منفی داشتند چرا که اکثر سهم‌های این گروه صف فروش بودند.

تصمیمات خرق الساعه مسئولان اقتصادی و مسئولان سازمان بورس
کارشناسان بازار سرمایه تصمیم‌های لحظه به لحظه وزارت اقتصاد برای بورس را دلیل ریزش شاخص کل می‌دانند و دیروز هم شنیده شد که از امروز قرار است معاملات روزانه دوباره باز شوند و همچنین، ساعت پیش‌گشایش بازار سرمایه یک ربع قبل از باز شدن معاملات باشد. با این حال باید نتیجه این تصمیم‌های پشت پرده‌ای بورس را در روزهای آینده مشاهده کنیم.مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه  در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره تحلیل روند امروز بازار گفت: به نظر من اتفاقی در بازار پیش نیامده است به هر حال حجم معاملات در روزهایی بیشتر یا کمتر بوده و بازار در حال پیگیری روند نامطمئن چند وقت اخیر خودش است. 
وی ادامه داد: کسانی که سفارش صف‌های خرید فیک  را ثبت کرده بودند امکان حذف در پیش‌گشایش نداشته‌اند و همین مسئله باعث مثبت بودن تعدادی از سهم‌ها به صورت کاذب در ابتدای معاملات شد. 

شرایط بازار چگونه است؟
سوری در تشریح شرایط بازار افزود: این روند منفی عمدتا به خاطر عدم ثبات در تصمیم گیری و نبودن احساس امنیت در سرمایه‌گذاراران مدت‌هاست که شکل گرفته و هر روز با تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که گرفته می‌شود، بر این فضای عدم اطمینان دامن زده می‌شود. ما شاهد جواب منفی بازار به دو شیفت شدن، ممنوعیت نوسان گیری روزانه بودیم و همچنان این آزمون و خطا ادامه دارد و آخرین این‌ها هم کاهش زمان پیش‌گشایش است که فارغ از درست یا غلط بودن این تصمیم این حد از بدون ثبات بودن به بازار ریسک وارد می‌کند ولی یک هشدار جدی در مورد پیامکی کردن ورود به سامانه‌های آنلاین وجود دارد که با این فضای استرس و نگرانی حاکم بر ذهن سرمایه‌گذاران از آنجایی که خیلی از افراد کدهای اقوام خودشان رو خرید و فروش می‌کنند یا کسانی به شکل غیر قانونی سبد گردانی شخصی می‌کنند.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ممکن بود این تصمیم با اعلام قبلی در زمان صعود بازار که افراد در حال ورود بودند و اطلاع از شرایط بازار نداشتند، جلوی سبد گردانی‌های شخصی را بگیرد ولی الان کسی متقاضی سبد گردانی شخصی نیست اما کسانی که با آن کدها مانده‌اند اگر این اتفاق پیش بیاید؛ باز هم یک فشار فروش زیادی را می‌تواند به بازار تحمیل کند. و از آنجایی که خیلی از این سهم ها در صف فروش قفل هستند یک فضای بلاتکلیفی و نارضایتی در بورس به وجود خواهد آورد. 
وی افزود: الان وقت این کارها نیست. زمانی که بازار ریزش دارد برخورد سلبی برای مچ‌گیری افراد یا تقابل با یک اتفاق درست نیست. الان همه باید دست به دست هم بدهیم احساس امینت و نگاه پایدار را به بازار سرمایه تزریق کنیم. 

بازار بورس ایران استاندارد نیست
اگر با یک بازار مالی استاندارد سروکار داشتیم می‌توانستیم در مورد بازار تحلیل و پیش‌بینی کنیم اما ما هشدار دادیم که با ورود دولت به خاطر توانایی روال‌گذاری، امکان برهم خوردن این روال‌های مرسوم بازار هست. الان ما با بازار سرمایه استانداردی مواجه نیستیم و دلیل غیر استاندارد شدن بازار هم ابزارهای غیر استانداری است که وارد این بازار شد مانند سهام عدالت که هشدار دادیم اشتباه هست و همچنین بحث صندوق‌های سرمایه گذاری دولتی را نسبت به آن هشدار دادیم. 
سوری درباره ورود افراد غیر متخصص به بورس اظهار کرد: کد بورسی دادن به همه از طریق بانک‌ها که اشخاص نمی‌دانستند باید به کارگزاری بفروشند یا خودشان خرید و فروش کنند و پس از آن هم که برای حمایت هر نوع دست کاری در بازار انجام شد و بازار سرمایه پس از این اتفاق‌ها از روال عادی خارج شده است. 
این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: خیلی از سهم‌ها نسبت به چند ماه پیش ارزنده‌ترند چراکه هم دارایی رشد داشته و هم سود آن‌ها رشد کرده اما این ارزندگی یک پارامتر نسبی است که تا حد زیادی به ریسک های بازار بستگی دارد و از آنجایی که بازار ما از ریسک‌های عدم ثبات قانون‌گذاری رنج می برد، این پارامتر به شدت پایین می‌آید. 
وی در پایان مطرح کرد: زمانی که ثبات به بازار برگردد و تصمیمات غیر کارشناسی گرفته نشود بازار به روال عادی باز خواهد گشت.

کد خبر: ۵۳٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha