۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
توسعه سیستم‌ نوین آبیاری گامی در اجرای اقتصاد مقاومتی/ ۱۳۰۰ هکتار از مزارع همدان نونوار شد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

توسعه سیستم‌ نوین آبیاری گامی در اجرای اقتصاد مقاومتی/ ۱۳۰۰ هکتار از مزارع همدان نونوار شد

همدان- اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از طرح های اولویت دار کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت غذایی کشور است که امسال از چهار هزار و ۶۵۰ هکتار تعهد جهادکشاورزی استان همدان در این زمینه یک هزار و ۳۰۰ هکتار اجرایی شده و مابقی در دست اجرا است.

بازار؛ گروه استان‌ها: آب و خاک به عنوان مهمترین عناصر بخش کشاورزی همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و غفلت از هر کدام می‌تواند بخش کشاورزی و در نهایت تأمین امنیت غذایی را با تهدید مواجه کند.

آب همیشه به عنوان مایه حیات شناخته شده و زندگی تمام جانداران اعم از انسان‌ها، حیوانات و نباتات به آب وابسته است؛ از این رو همیشه بهره برداری درست و صحیح از منابع آب باید در دستور کار متولیان امر در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات قرار گیرد.

در این میان بخش کشاورزی بیشتر از سایر بخش‌های اقتصادی به آب وابسته است تا جایی که بر اساس آمار بیش از ۹۲ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود؛ بنابراین باید در زمینه استفاده بهینه از آن برنامه‌های جامع‌تر و بهینه‌تری داشته باشیم که در این راستا گفت‌وگویی با امیر لاهوتیان مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با موضوع پروژه‌های مربوط به بخش آب جهاد کشاورزی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

*بفرمائید حوزه آب و خاک جهاد کشاورزی در زمینه اقتصادی مقاومتی چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارد؟
برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه آب و خاک جهاد کشاورزی در سه مورد اجرای سامانه نوین آبیاری، احیا و مرمت قنوات و احداث کانال‌های آبیاری برنامه ریزی شده است.

باید ۳۷ کیلومتر از قنوات استان همدان احیا شود که ۲۰ کیلومتر اجرایی شده است

این برنامه‌ها در سال ۹۹ در سه بخش توسعه سامانه نوین آبیاری است به طوری که در سال جاری باید چهار هزار و ۶۵۰ هکتار آبیاری نوین اجرایی شود؛ همچنین باید ۳۷ کیلومتر از قنوات استان همدان احیا شود که ۲۰ کیلومتر اجرایی شده و پروژه دیگر در زمینه کانال‌های آبرسانی به طول ۱۰ هکتار است که تاکنون ۸۰ درصد آن اجرایی شده است.

همچنین یکسری برنامه‌ها در رابطه با جبران سیل سال ۹۸ برنامه ریزی شده که بخشی اجرایی شده و اکنون درگیر اجرای پروژه‌های سیل و مدیریت بحران هستیم.

*سیل سال ۹۸ خسارات زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد، برای حمایت از بخش کشاورزی آسیب دیده از سیل چه حمایت‌هایی انجام شده است؟
برای بازسازی خسارات ناشی از سیل از محل اعتبارات استانی و مدیریت بحرانی باید هزینه می‌شد و در حوزه آب و خاک ۳۰۶ پروژه عمرانی در رابطه با سیل ۹۸ داشتیم که بخشی از این ۳۰۶ پروژه به اتمام رسیده و بخشی در حال اجراست، همچنین بالغ بر ۱۰۰ پیمانکار در حال اجرای این پروژه‌ها هستند و استان همدان در حال حاضر به یک کارگاه بزرگ سازندگی در سطح روستاها و شهرستان‌های تابعه تبدیل شده است.

* این ۳۰۶ پروژه چه مقدار اعتبار دارد و مربوط به چه بخش‌هایی می‌شود؟
این ۳۰۶ پروژه افزون بر ۲۲ میلیارد تومان اعتبار دارند و مربوط به احیا و مرمت قنوات، جاده بین مزارع، احداث کانال آبرسانی، زه کشی می‌شود.

۱۵ پروژه از ۳۰۶ پروژه مربوط به سیل ۹۸ در زمینه بازسازی، نوسازی و احیا قنوات به طول ۲۳ کیلومتر با ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است

۱۵ پروژه از ۳۰۶ پروژه مربوط به سیل ۹۸ در زمینه بازسازی، نوسازی و احیا قنوات به طول ۲۳ کیلومتر با ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است و ۱۱۷ پروژه مربوط به جاده کشی بین مزارع به طول ۱۵۶ کیلومتر با شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و در حال احداث است.

۶۶ پروژه نیز مربوط به ایمن سازی کانال‌ها و مرمت و احداث کانال‌ها به طول ۱۹ کیلومتر با پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار و هفت پروژه مربوط به زه کشی با ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار بوده و یک ایستگاه پمپاژ هم ۱۰۰ میلیون تومان به خود اختصاص داده است.

* این ۳۰۶ پروژه در کدام شهرستان‌های استان همدان در حال اجرا هستند؟ و در هر شهرستان چند پروژه در دست اجراست؟
به شکل شهرستانی بخواهیم بگوییم این ۳۰۶ پروژه در شهرستان‌های همدان، کبودرآهنگ، ملایر، نهاوند، فامنین، اسدآباد، تویسرکان، بهار، رزن و درگزین اجرایی می‌شود و از ۳۰۶ پروژه ۲۱ پروژه مربوط به همدان، ۵۵ پروژه مربوط به ملایر، ۴۰ پروژه مربوط به نهاوند، ۵۳ مربوط به اسدآباد، ۲۶ پروژه مربوط به تویسرکان، ۲۸ مربوط به کبودرآهنگ، ۱۹ پروژه مربوط به رزن و درگزین، ۳۳ پروژه مربوط به بهار و ۳۱ پروژه مربوط به فامنین است.

*بفرمائید به تفکیک در هر شهرستان چند پروژه مربوط به احیای قنوات، جاده بین مزارع و کانال آبرسانی است؟

از ۳۰۶ پروژه سیل ۹۸ در شهرستان همدان ۲۱ پروژه در دست اجرا است که ۱۳ پروژه در زمینه بازسازی و نوسازی قنوات، پنج پروژه جاده بین مزارع و سه پروژه کانال آبرسانی است.

در شهرستان ملایر از ۵۵ پروژه ۲۴ پروژه مرمت و احیای قنوات، ۱۵ پروژه جاده بین مزارع، ۱۴ پروژه کانال آبرسانی و دو پروژه زه کشی در دست اجرا است.

۴۰ پروژه در شهرستان نهاوند اجرا می‌شود که ۱۵ پروژه مرمت و احیای قنوات، ۱۸ پروژه جاده بین مزارع، ۱۴ پروژه کانال آبرسانی، ۲ پروژه زه کشی و یک ایستگاه پمپاژ است که اجرایی خواهد شد.

همچنین در شهرستان اسد آباد از ۵۳ پروژه پنج پروژه مرمت و احیای قنوات، ۳۵ پروژه جاده بین مزارع و پل، ۱۰ پروژه کانال آبرسانی و سه پروژه زه کشی اجرا می‌شود.

۲۶ پروژه در شهرستان تویسرکان در حال اجرا است که ۱۱ پروژه در زمینه قنوات، هفت پروژه جاده بین مزارع و هشت پروژه کانال آبرسانی است.

در شهرستان کبودرآهنگ از ۲۸ پروژه ۱۲ پروژه در زمینه مرمت و احیای قنوات، ۱۲ پروژه جاده بین مزارع و چهار پروژه کانال آبرسانی اجرایی می‌شود.

رزن پنج پروژه مرمت و احیای قنوات و یک پروژه جاده بین مزارع و سه کانال آبرسانی در دست اجرا دارد

در شهرستان رزن پنج پروژه مرمت و احیای قنوات و یک پروژه جاده بین مزارع و سه کانال آبرسانی و در شهرستان درگزین پنج پروژه مرمت و احیای قنوات و پنج پروژه کانال آبرسانی اجرا می‌شود.

در شهرستان بهار از ۳۳ پروژه در حال اجرا ۱۲ مورد مربوط به مرمت و احیای قنوات، ۱۲ پروژه جاده بین مزارع و ۹ پروژه کانال آبرسانی است.

در شهرستان فامنین نیز از ۳۱ پروژه، ۱۳ پروژه مربوط به مرمت و احیای قنوات، ۱۲ پروژه جاده بین مزارع و ۶ کانال آبرسانی اجرایی می‌شود.

* بخش آب و خاک امسال به چه میزان اعتبار از منابع مختلف جذب کرده است؟
از محل اعتبارات سال ۹۸ بخش آب و خاک جهاد کشاورزی ۶۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب ملی داشته و از طرفی هم ۲۲ میلیارد تومان اعتبارات سیل ۹۸ بوده و چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون اعتبار استانی است که در مجموع ۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار بخش آب و خاک بوده که با درصد تخصیص‌های اختصاص داده شده پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم.

*بفرمائید که در زمینه توسعه آبیاری‌های نوین در استان همدان چه اقداماتی انجام شده و سامانه نوین آبیاری در چند هکتار از اراضی آبی استان اجرایی شده است؟
توسعه سامانه‌های نوین آبیاری عمده ترین برنامه اجرایی در سال ۹۸ از مجموعه برنامه‌های اقتصادی مقاومتی بوده است و تا پایان سال ۹۸ در استان همدان ۱۵۵ هزار هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری مجهز شده‌اند و بر اساس برنامه باید برای حدود پنج هزار هکتار نیز در سال جاری آبیاری نوین در استان همدان اجرایی شود.

آنچه مسلم است در زمینه سامانه نوین آبیاری با توجه به تاکید وزیر جهاد کشاورزی، شرایط اقلیمی کشور، محدودیت منابع آب و خاک، امنیت آب و تأمین غذا به عنوان تأمین کننده انرژی باید اقدامات اجرایی و دنبال کردن پروژه‌های نوین آبیاری با شکل جدی‌تری دنبال شود.

مسلم است که با اجرایی سیستم نوین آبیاری ۴۴ درصد راندمان آب در مزارع و پتانسیل تولید محصول ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند از طرفی مصرف نهاده‌های کشاورزی ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و ۲۵ درصد مصرف انرژی کاه‌ی خواهد داشت.

در حال حاضر تعهد استان همدان اجرای چهار هزار و ۶۵۰ هکتار آبیاری نوین در سال ۹۹ است که تاکنون یک هزار و ۳۰۰ هکتار به شکل کامل اجرایی شده و دو هزار و ۵۰۰ هکتار پرونده در دست اجرا وجود دارد و سه هزار هکتار طرح‌های عمومی بزرگ را در سطح باغات و مزارع داریم.

کد خبر: ۵۲٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha