۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
وعده ایجاد بازارچه «پرسه سو» ۱۶ساله شد؛ ماجرای مخالفت ترکمنستان
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد

وعده ایجاد بازارچه «پرسه سو» ۱۶ساله شد؛ ماجرای مخالفت ترکمنستان

بجنورد- مسئولان خراسان شمالی از سال ۸۳ برای گشایش معبر مرزی پرسه سو تلاش می‌کنند اما کشور ترکمنستان در آن‌سو از این موضوع استقبال نکرده و با عدم ابراز تمایل در راستای تحقق این مهم، دلایلی را نیز برای آن عنوان می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان شمالی با داشتن ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان، از داشتن بازارچه و پایانه مرزی محروم است، درحالی‌که ایجاد بازارچه و پایانه مرزی می‌تواند در حوزه اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشد اما به دلیل عدم استقبال کشور ترکمنستان از این بازارچه این امر تاکنون محقق نشده است. بسیاری از مسئولان داخلی و خارجی در سفرهای خود به این استان وعده پیگیری برای ایجاد بازارچه و پایانه مرزی در استان دادند ولی تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

هفته گذشته استاندار خراسان شمالی در نشستی به بازارچه مرزی پرسه سو اشاره کرد و یکی از دلایل عدم استقبال کشور ترکمنستان از این بازارچه را عدم مکان‌یابی مناسب عنوان شد و گفت: آن‌ها معتقدند فضای انتخاب‌شده برای بازارچه نامناسب است و این کشور زیرساخت‌های لازم برای آن فضا را  ندارد اما ترکمنستان اعلام کرده است که چهار معبر ارتباط ایران با این کشور ازجمله بازارچه‌های مرزی در اینچه برون، لطف‌آباد و باج‌گیران فعال است که البته با ظرفیت کامل فعالیت ندارند ازاین‌رو تمایلی برای بازگشایی بازارچه پرسه سو ندارد.

حذف بازارچه پرسه سو از لیست بازارچه‌های مرزی کشور
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در این زمینه در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: متأسفانه استان خراسان شمالی با بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز بین‌المللی با کشور ترکمنستان و سابقه تاریخی مرز تجاری با آن کشور متأسفانه در حال حاضر هیچ‌گونه مرز تجاری و بازارچه مرزی با کشور ترکمنستان ندارد.

محمد بدری فریمان اظهار می‌دارد: در بهمن‌ماه۸۳ احداث بازارچه مرزی پرسه سو توسط هیئت محترم وزیران مصوب شد که به دلیل عدم فعالیت این بازارچه و عدم تمایل کشور ترکمنستان درراه اندازی بازارچه مذکور در شهریور سال۹۰ طبق مصوبه هیئت‌وزیران بازارچه پرسه سو از لیست بازارچه‌های مرزی کشور حذف شد.

وی می‌افزاید: مکاتبات متعدد و پیگیری‌های زیادی برای بازگشایی این بازارچه از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه صورت گرفته تا از طریق دیپلماسی خارجی پیگیری‌های لازم با کشور ترکمنستان انجام پذیرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان به دلیل اشتغال در فعالیت‌های مرتبط با بازارچه،  کاهش قاچاق و مهاجرت از مناطق مرزی و افزایش امنیت این مناطق و افزایش تعاملات و تقویت روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشور همسایه را ازجمله اهمیت بازارچه و پایانه مرزی عنوان می‌کند.

مکاتبات متعدد و پیگیری‌های زیادی برای بازگشایی این بازارچه از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه صورت گرفته تا از طریق دیپلماسی خارجی پیگیری‌های لازم با کشور ترکمنستان انجام پذیرد

افزایش تبادلات تجاری
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم، راز و جر گلان در مجلس شورای اسلامی نیز اجرای راه‌آهن مشهد، بجنورد ،گرگان، تکمیل پروژه سیمان سمنگان و ایجاد بازارچه مرزی را در  توسعه اقتصادی استان  ضروری عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: باید  با همکاری استانداری و دولتمردان در رفع چالش‌های استان گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

محمد وحیدی با تأکید بر اهمیت مرزها و مرزنشینان در توسعه اقتصادی و سیاسی کشور، می‌افزاید: بازگشایی بازارچه‌های مرزی میان ایران و ترکمنستان و افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور از اولویت‌های دولت است که می‌تواند باعث بهره‌مندی مرزنشین از مزایای بازارچه‌های مرزی شود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه  گشایش مرز پرسه سو و ایجاد بازارچه مرزی می‌تواند به رونق تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور همسایه کمک کند می‌گوید: بازگشایی این مرز می‌تواند بر تسهیل تجارت خراسان شمالی با ترکمنستان و نیز گذرگاهی برای  مبالات تجاری استان‌های هم‌جوار از قبیل گلستان ، خراسان رضوی و مازندران باشد.

تلاش‌های بی‌نتیجه
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: از سال‌ها قبل مسئولان و بخش خصوصی تلاش فراوانی را برای گشایش بازارچه مرزی پیگیر بودند و به دلیل عدم استقبال ترکمنستان هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته که اگر این بازارچه گشایش پیدا کند باعث رونق اقتصادی مهمی در استان خواهد بود که من‌جمله اشتغال بسیار خوبی را در پی خواهد داشت.

سعید پور آبادی با بیان اینکه کمربند اقتصادی جاده ابریشم که از سوی چین مطرح‌شده و با استقبال کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا روبرو شده، استان خراسان شمالی به‌عنوان دروازه آسیای مرکزی به‌سوی اقیانوس هند می‌تواند بسیار مهم و استراتژیک باشد به شرطی که زیرساخت توسعه‌ای نظیر گمرک تخصصی و راه‌آهن ایجاد شود، ابراز کرد:  با توجه به نزدیکی مرکز استان با عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان عدم ایجاد این زیرساخت‌ها حذف بجنورد از راه‌آهن سراسری را در ذهن زنده می‌کند .

وی بابیان اینکه شهرستان‌های شیروان، راز جر گلان و بخش حصار گرمخان دارای نقاط مشترک با ترکمنستان هستند می‌گوید: کشور ترکمنستان و استان خراسان شمالی مشترکات  فرهنگی زیادی در آیین‌ها و باورهای فرهنگی و هنری دارند و به دلیل حضور قوم ترکمن که ۱۰ درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهد نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی مانند موسیقی سنتی و خوشنویسی حائز اهمیت است.

استان خراسان شمالی به‌عنوان دروازه آسیای مرکزی به‌سوی اقیانوس هند می‌تواند بسیار مهم و استراتژیک باشد به شرطی که زیرساخت توسعه‌ای نظیر گمرک تخصصی و راه‌آهن ایجاد شود

ایجاد نمایشگاه های مشترک
رئیس اتاق خراسان شمالی برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، ایجاد دفاتر تجاری بین دو استان- اعزام و پذیرش هیئت، محصولات کشاورزی (چغندرقند و انگور) ، محصولات گلخانه‌ای، کاهش هزینه‌های تولید و برخورداری از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، توجه سرمایه‌گذاران دو طرف به آلومینای جاجرم ،مجتمع فولاد ،لوله گستر اسفراین، پتروشیمی و سیمان را ازجمله مزیت‌ها و قابلیت‌های استان خراسان شمالی جهت مراودات تجاری با کشور ترکمنستان عنوان می‌کند.

 پورآبادی معتقد است:  یکی از مزیت‌ها جهت مراودات با ترکمنستان، نداشتن هیچ محدودیتی برای توقف کالا در بخش‌های صنعتی است و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی می‌توانند مواد اولیه و قطعات موردنیاز را به هر میزان و ارزش وارد کنند.

با این اوصاف باید دید چقدر رایزنی های مسئولان استانی و حتی کشوری در سطح وزارت امور خارجه می تواند راهگشای این طرح نیمه تمام 16 ساله باشد طرحی که با تکمیل آن مزیت های اقتصادی خوبی برای استان خراسان شمالی و کشور ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۵۲٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha