۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
ارز تنها وسیله مبادله است، نه ابزار سرمایه‌گذاری
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

ارز تنها وسیله مبادله است، نه ابزار سرمایه‌گذاری

مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید با انجام کار فرهنگی به این موضوع برسیم که ارز تنها یک وسیله برای انجام مبادله است و نمی‌تواند یک کالای سرمایه‌ای محسوب شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، ارز مانند هر کالای دیگر در اقتصاد متاثر از تحولات بازار عرضه و تقاضاست. این تحولات دستخوش اتفاقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داخلی هر کشور و حتی بین‌المللی قرار می‌گیرد، به همین علت نوسان نرخ ارز در هر کشور را نمی‌توان تنها منبعث از وقایع داخلی یک کشور دانست.

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه روند ریزشی نرخ ارز و پایدار شدن آن آیا می‌توان انتظار داشت که نرخ تورم متعادل‌تر شده و به سمت هدف تورمی (دستیابی به نرخ تورم ۲۲ درصد) حرکت کند؟ گفت: در این خصوص باید دو نکته را مورد توجه قرار داد. اول آنکه مسئله فوق نشان می‌دهد قیمت ارز در کشور بیش از آنکه تابع شرایط فنی و اقتصادی باشد از احساسات پیروی می‌کند. به این معنا هیجانات یا اتفاقات سیاسی و احساساتی که در دنیا روی می‌دهد متاسفانه واکنش‌های رادیکالی را در بازار کشور رقم می‌زند. این مسئله هم در بحث افزایش نرخ ارز و هم در کاهش قیمت آن تاثیر دارد که نوعی آسیب برای اقتصاد ایران به حساب می‌آید. در اینباره هم باید کار فرهنگی انجام داد و هم ارز را به یک وسیله مبادله تبدیل ساخت، نه اینکه به عنوان ابزار سرمایه‌ای جهت حفظ ثروت مورد توجه قرار گیرد.  

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  شورای اسلامی در این رابطه یادآور شد: تجربه نشان می‌دهد معمولا تورم با افزایش قیمت ارز بالا می‌رود ولی با کاهش آن به مرحله اول خود برنمی‌گردد، در واقع افزایش حفظ می‌شود. حتی اقلامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شدند در این مرحله تحت تاثیر افزایش قیمت قرار می‌گیرند و با یک قیمت غیر منطقی به دست مصرف کننده می‌رسد. بر این تصورم که کاهش هیجانی قیمت ارز شاید در بخش‌هایی نمودی داشته باشد، ولی انتظار چند درصدی بر تمامی کالاها را بعید می‌دانم.

مرحبا درباره ادامه کاهش نرخ ارز تاکید کرد: پیش‌بینی آن سخت به نظر می‌رسد، اما چنانچه به همین روال ادامه پیدا کند، احتمالا در نرخ ارز کاهش‌هایی را شاهد باشیم. نماینده خانه ملت درباره چگونگی رفتار دولت و بانک مرکزی در این شرایط اظهار داشت: معمولا بازار جلوتر از مسئولان حرکت می‌کند و متاسفانه از سوی آنان بیشتر به اتفاقاتی که در بازار روی می‌دهد، واکنش نشان داده می‌شود.

کد خبر: ۵۲٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha