۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
قیمت گوجه‌فرنگی مجدد خیز برداشت؛ ضعف جدی مسئولان در مدیریت بازار
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

قیمت گوجه‌فرنگی مجدد خیز برداشت؛ ضعف جدی مسئولان در مدیریت بازار

لرستان- نرخ گوجه‌فرنگی در بازار لرستان دوباره خیز برداشته به طوریکه قیمت گوجه‌های سرمازده و رنگ پریده به ۱۶ هزار تومان می‌رسد و جالب اینجاست همین محصولات بی‌کیفیت هم به طور محدود در بازار یافت می‌شود.

بازار؛ گروه استانها: گرانی گوجه فرنگی این روزها در بازار لرستان ادامه دارد و به گفته مسئولان، تغییر فصل، برودت هوا و عدم رعایت الگوی کشت عامل اصلی کمبود گوجه و افزایش پنج برابری قیمت آن بوده ولی مردم به چرایی موضوع کاری ندارند و منتظرند تا قیمت‌ها به حالت سابق بازگردد.

مردم بی‌برنامگی مدیران را عامل اصلی این گرانی‌ها می‌دانند و به این موضوع معترض هستند که چرا وقتی هنوز نیاز بازار داخل به طور کامل رفع نشده، اقدام به صادرات گوجه کرده و بازار را با کمبود مواجه می‌کنند.

عدم حمایت دولت از گوجه‌کاران
 یک فروشنده لرستانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر و نیز در فصلی که پیش رو داریم گوجه تولید نمی‌شود مگر به صورت محدود در بعضی از مناطق گرمسیری؛ به همین دلیل با کمبود این محصول در بازار مواجه هستیم، می گوید: وقتی هم که فصل گوجه بود، دولت حمایتی از گوجه کاران نمی‌کرد و امروز نیز  اگر محصول گوجه‌داران را خریداری و در انبار نگهداری می‌کردند الان با این وضع کمبود و گرانی مواجه نبودیم.

علی اسفندیاری با اشاره به اینکه با این قیمت بالای کود و سموم شیمیایی آیا رغبتی برای تولیدکنندگان باقی می‌ماند؛ من که فروشنده هستم وقتی وضع جامعه را می‌بینم به جز تاسف خوردن کاری ازدستم بر نمی‌آید. هر بار که علت گرانی را از مسئولان جویا می‌شویم سریعاً آن را به بالا رفتن قیمت دلار نسبت می‌دهند در حالیکه این حرف منطقی نیست مگر واحد پول کشور ما دلار است که اجناس و زندگی‌مان را بر حسب آن می‌سنجیم.

وی ضمن اشاره به اینکه  وقتی هم می‌گوییم دلار به قیمت گوجه ارتباطی ندارد بهانه دیگری می‌تراشند و می‌گویند کشورمان تحریم است؛ اگر از گوجه کار حمایت شود همین تولید داخلی برای مردم کفایت می‌کند، ابراز کرد:  چرا گوجه را صادر می‌کنند که به مردم خودمان فشار بیاید آن هم وقتی هموطنان ما در کمبود هستند.

این مغازه‌دار با بیان اینکه خریدار قیمت گوجه را می‌پرسد با ناراحتی و تأسف قیمت را می‌گویم چون الان قیمت هر کیلو گوجه به ۱۳ هزار تومان رسیده و مطمئنا از این بالاتر هم خواهد رفت، بیان کرد: تمام این گرانیها از بی‌برنام بودن مسئولان و نهادهای مربوطه است زیرا وقتی جهاد کشاورزی مدیریت داشته باشد و به اندازه کافی گوجه ذخیره کند، چرا باید شاهد این گرانی های سرسام‌آور باشیم.

عزیز طرهانی، از کشاورزان گوجه‌کار لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: گوجه‌هایی که کاشته بودیم به دلیل آفتی که زده بود و نمی‌خواستم به بقیه محصول سرایت کند زودتر برداشت کردیم.

وی افزود: وقتی به نهاد مربوطه مراجعه و مشکل را بازگو کردم، گفتند گوجه‌ها را برداشت کن تا در انبار نگهداری کنیم بعد وقتی قرمز شدند روانه بازار می‌کنیم. من هم کارگر گرفتم و محصول خود را برداشت کردم اما وقتی مراجعه کردم گفتند «در انبار جایی برای نگهداری محصول باقی نمانده، برو و یک انبار اجاره کن».

طرهانی عنوان کرد: برای اجاره کردن انبار، چندین مکان رفتم اما اجاره بها زیاد بود و با هزینه‌ای که برای دستمزد کارگر، اجاره زمین و سایر هزینه‌های تولید کرده بودم پولی برایم نمانده بود که برای اجاره انبار اختصاص دهم درنتیجه گوجه ها ماند و خراب شد.

دولت از کشاورزان حمایت نمی‌کند
این کشاورز خاطرنشان کرد: اگر انبار پر بود چرا گوجه روانه بازار نمی‌کنند که قیمت‌ها شکسته شود، نگهداری گوجه‌ها چه سودی برای آنها دارد، منتظرند که قیمت آن به ۳۰ هزار تومان برسد بعد انبار را خالی کنند پس مصداق این شعر کیست که «بنی آدم اعضای یکدیگرند»، با کارهای که ما دیدیم ظاهراً بنی آدم ابزار یکدیگرند.

وی تصریح کرد: اگر مسئولان با استانهای گرمسیری قرارداد ببندند که گوجه آنها را خریداری کنند بعد از برداشت می‌توانند تولیدات آنها را وارد استان کنند تا کمبودی نداشته باشیم و این‌گونه قیمت‌ها افزایش پیدا نکند. از مسئولان خواهش می‌کنم به داد کشاورزان برسند و آنها را حمایت کنند تا با این قیمتهای بالا بذر و کود بتوانند کشت‌وکار کنند، به هرحال کشاورز هم به نوبه خود می‌تواند به چرخه اقتصادی کشور کمک کند تا چشم ما به دیگر کشورها نباشد.

حسنعلی رشنو، یکی دیگر از گوجه‌کاران لرستانی به خبرنگار بازار گفت: مشکلاتی که الان شاهد آن هستیم مقصرش دولت به ویژه مسئولان جهاد کشاورزی است که از کشاورزان حمایت نمی‌کنند؛ چرا وقتی در داخل کشور کمبود گوجه داریم، آن را صادر می‌کنند.

کاهش تولید گوجه
وی افزود: چند سال است که کفش آهنی به پا کرده و برای دریافت یک وام به این سو و آن سو می‌دوم تا بتوانم مزرعه خود را گسترش دهم و برای چندین نفر اشتغالزایی کنم ولی بعد از اینکه ما را بین چندین مسئول پاسکاری کردند تنها جوابی که گرفتیم این بود: «بودجه نداریم برو چندوقت دیگر بیا».

این کشاورز لرستانی اظهار داشت: قصد داشتم با آن وام، چند زمین را برای کشت گوجه اجاره کنم اما مسئولان جهاد گفتند «همین زمینی که داری کافیست مگر زندگی چقدر ارزش دارد که آنقدر حرص میزنی»، حالا همین عدم حمایت‌ها سبب کاهش تولید شده که دود آن به چشم مردم می‌رود اما مسئولان هیچ باکی ندارند.

وی افزود: به‌خاطر همین دوندگی‌ها محصولم را کمی دیرتر از موعد کشت کردم و به جرأت میگویم نیمی از محصول آفت زده و ضرر شد، از طرفی قیمت سم هم زیاد شده و خرید آن برایم مقرون به صرفه نبود ضمن اینکه آن حجم از خرابی محصول امید و انگیزه را از من گرفته بود.

رشنو خاطرنشان کرد: من فقط یک نمونه‌ از گوجه‌کاران استان هستم و قطعاً افراد دیگری هم مشکلات ما را دارند که اگر به آنها توجه می‌شد شاهد این همه گرانی گوجه نبودیم یا حداقل استانمان کمترین افزایش قیمت را نسبت به بقیه استان‌ها داشت.

گوجه‌فرنگی تا یک هفته آینده ارزان می‌شود
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به دلایل گرانی گوجه فرنگی اظهار داشت: از ۲۰ تا ۲۳ مهر ماه، سرمای شدیدی در شیراز و تاکستان داشتیم که همین امر منجر به یخ زدگی گوجه فرنگی‌ها روی بوته شد  به طوری که ۲۰۰ کانتینری که برای صادرات به عراق ارسال شده بود، برگشت خورد.

مصطفی‌ دارایی‌نژاد با بیان اینکه از طرف دیگر این گوجه‌های یخ زده برای کارخانه‌ها هم قابل قبول نبودند که تمام این عوامل منجر به افزایش قیمت در بازار شد، بیان کرد: قیمت گوجه فرنگی در بازار کاهش می‌یابد زیرا با توجه به اینکه گوجه فرنگی جنوب دست داده و پیش بینی می‌شود که ظرف یک هفته آینده نرخ هرکیلو گوجه فرنگی تا سه هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یابد.

لرستان سهم قابل توجهی در تولید گوجه ندارد
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه گوجه جز محصولات استراتژیک نیست که قیمت مشخصی داشته باشد بلکه تحت تاثیر عرضه و تقاضا است؛ لذا غیر از پلدختر، در سایر نقاط استان تولید گوجه نداریم، گفت: سطح زیر کشت گوجه در پلدختر کمتر از ۶۰۰ هکتار است اما تا چند روز آینده گوجه‌های این شهرستان برداشت می‌شود؛ قطعاً وقتی کمبودی وجود داشته باشد قیمت بالا می‌رود.

جواد صالحیان با بیان اینکه  ۸۵ تا ۹۰ درصد کشت گوجه در بهار انجام می‌شود و به طور کلی جزء استان‎هایی نیستیم که از نظر تولید گوجه جایگاهی در کشور داشته باشیم و هیچ‌گاه سطح زیر کشت آن در لرستان از هزار و ۲۰۰ هکتار بیشتر نشده است، گفت:  بیشترین سهم کشت گوجه مربوط به استان‌های بندرعباس، کرمان و جیرفت است که سه ماه پیش هر کیلو گوجه، هزار تومان قیمت داشت و تقاضایی برای آن نبود به طوریکه به استان‌های دیگر برای خریدار اصرار می‌کردند و تعاون روستایی ما را هم مجاب کردند که خرید را انجام دهد.

وی افزود: متاسفانه تعاونی روستایی استان ما فقط ۴۰ تا ۵۰ تن گوجه خریداری کرد در حالیکه اگر خرید بیشتری انجام می‌داد ممکن بود الان قیمت‌ها شکسته شود؛ گوجه از آن دسته محصولاتی نیست که با خرید نکردن، قیمت آن کمتر شود چون انبارداران خرید می‌کنند و در سردخانه نگهداری می‌کنند، یعنی این بازار کشش دارد و به جایی دیگر انتقال داده می‌شود.

الگوی درستی وجود ندارد
معاون جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: متاسفانه ما الگوی کشت درستی در کشور نداریم که براساس نیاز باشد چون در کشاورزی اهرمی وجود ندارد که بگوییم هر کشاورز امسال چند هکتار بکارد، با وضعیت موجود قطعاً سال آینده همه گوجه کشت می‌کنند و این یک مشکل است.

صالحیان با بیان اینکه  اگر کشت ما براساس کشت قراردادی باشد یعنی از قبل خریدار محصول مشخص باشد، خیال کشاورز از بابت فروش راحت می‌شود و تولید متناسب با نیاز جامعه انجام می‌شود کمااینکه کارخانه قند با چغندرکاران قرارداد می‌بندد که محصولات آنها راخریداری می‌کند، بیان کرد: باید این طرح در سراسر کشور اجرا شود تا تولیدات براساس الگوی کشت باشد و شاهد مشکلاتی مثل تولید مازاد یا کمبود محصول در بازار نباشیم.

شایسته است که مسئولان با دقت نظر بیشتر بازار فعلی را رصد کرده و به جای یافتن بهانه‌های مختلف برای چرایی افزایش قیمت محصولات، ضمن پذیرش دلیل اصلی در پی راهکاری برای حل آن باشند تا آرامش به جامعه برگردد و از وضعیت ملتهب کنونی عبور کنیم.

کد خبر: ۵۲٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha