۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
 چسبندگی قیمتی بلای جان کالای اساسی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

چسبندگی قیمتی بلای جان کالای اساسی

صفاری، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عدم ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات، از چسبندگی قیمتی و عدم کاهش گرانی‌های خودساخته انتقاد کرد.

به گزارش بازار، مصطفی صفاری، با بیان اینکه کالای حاصل از واردات پس از تخصیص ارز از خرج کشور، از گمرک داخلی ترخیص خواهد شد، اظهار کرد: در این سال‌ها عملا نبود ارز باعث شده بود استوک ۷ میلیارد دلاری کالای گمرکی داشته باشیم.

وی در خصوص ترخیص یکباره کالای دپو شده در گمرک همزمان با انتخابات امریکا گفت: تعهد داده شد که وارد کننده با طرف‌های خارجی وارد معامله شود و ارز در یک دوره‌ای دریافت شود.

صفاری افزود: متاسفانه اخیرا با کمبودهایی نظیر روغن و تخم مرغ روبرو هستیم؛ چراکه ارز مورد نیاز را به کالاهای اولیه تولیدی تخصیص نیافته بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره قفل شدن منابع ایران در خارج کشور همزمان با کرونا اضافه کرد: بسیاری کالاها ارز مورد نیاز را دریافت نکردند و در شش ماه اول با کمبود منابع ارزی روبرو بودیم.

صفاری ادامه داد: حجم نقدینگی بدلیل کسری بودجه بالا رفته و آمار بانک مرکزی ۳۳ درصد حجم نقدینگی و بیش از ۴۰ درصد حجم تورم را نشان می‌دهد.

وی گفت: قیمت ۲۳ قلم کالای اساسی در کشور ارزان تر از آن سوی مرزهاست و لذا تقاضایی کاذب بوجود می‌آید.

صفاری همچنین تخصیص یارانه به کالا را اشتباه دانست و افزود: بیشترین قاچاق‌ها در کالاهای مصرفی اولیه مردم صورت می‌گیرد و این در حالی است که در تمام دنیا یارانه را به افرادی می‌دهند که مستمند هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد یارانه بگیران خودرو ندارند، گفت: ما یارانه را هدفمند نمی‌پردازیم.

صفاری افزود: در حال حاضر کالاهای اساسی برای گشایش دچار مشکل ارزی هستند و با وقفه ایجاد شده، قیمت‌ها بالا رفته است.

وی در این میان از چسبندگی قیمتی انتقاد کرد و گفت: بر این اساس قیمت‌ها به سرعت بالا رفته ولی پایین نمی‌آید و متاسفانه این روند، انتظارات قیمتی را شکل می‌دهد.

کد خبر: ۵۲٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha