۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
ریزش قیمت‌ها در بازار موقتی است؟/ روزهای خوش اقتصادی، همچنان در اندازه وعده وعید
بازار گزارش می‌دهد؛

ریزش قیمت‌ها در بازار موقتی است؟/ روزهای خوش اقتصادی، همچنان در اندازه وعده وعید

اردبیل- با ریزش یک‌باره قیمت‌ها وضعیت اقتصادی با شکل جدیدی روبه‌رو شده و مردم در این دوراهی مانده‌اند که شرایط فعلی زودگذر است یا می‌توانند به‌روزهای آینده امیدوار باشند.

زهرا رضازاده؛ بازار: این روزها خبر از ریزش قیمت‌ها روند فعلی اقتصاد را با شکلی جدید مواجه کرده است به‌طوری‌که شاهد کاهش ملموس و یک‌باره قیمت ارز، سکه، خودرو و مسکن هستیم، وضعیتی که نشأت گرفته از برخی سیاست‌ها است اما به‌هرحال ادامه این وضعیت فعلاً به نفع مردم است.

کاهش قیمت‌ها یکی از مطالبات اساسی مردم است و اگر این وضعیت موقتی نباشد بدون شک سبب متعادل‌سازی بازار و ضربه بزرگ به دلالان و سودجویان خواهد شد که در ماه‌های آتی خود را نمایان می‌کند و سبب متعادل‌سازی آینده بازار کالا به‌ویژه مسکن می‌شود.

موضوعی که تا به امروز به‌صورت مستمر موردتوجه و پیگیری قرار می‌گیرد تعادل سازی وضعیت مالی و جیب درآمد خانوار با وضعیت اقتصادی کنونی است که به دنبال ریزش قیمت‌ها سبب ایجاد بذر امید در بین مردم شده است که پای سودجویان را از بیخ می‌کند.

البته این در حالی است که طبق نظرات برخی از کارشناسان حوزه اقتصادی، کاهش قیمت موقتی است و به‌زودی طلای جهانی گران خواهد شد که این مسئله ناشی از نتایج انتخابات آمریکا است و درحالی‌که هر انس، طلای جهانی افزایش قابل‌توجهی نسبت به هفته پیش از خود نشان می‌دهد از طرف دیگر طلای ایران نیز کاهش قابل‌توجهی را از خود نشان داده است.

برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این امکان برای قیمت طلا وجود دارد که طی هفته آینده قیمت آن به ۲ هزار دلار رسیده و بیشتر شود و با توجه به اینکه طلا تا انتهای سال میلادی (انتهای پاییز) به ۲ هزار و ۱۰۰ دلار رسیده و طی سال آینده به سطوح بسیار بالاتری نیز خواهد رسید.

اما به‌هرحال جای سؤال اینجاست که این ریزش قیمت‌ها تا کی ادامه خواهد داشت و بازارهایی همانند بازار بورس که در چندین هفته اخیر با روند نزولی در حال ادامه است تا کی با این وضعیت ادامه خواهد داشت و تحمل این شرایط تا چه زمان قابل‌تحمل خواهد بود؟

ریزش قیمت‌ها سبب خروج از آشفته‌بازار کنونی می‌شود
دراین‌باره صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ریزش قیمت‌ها سبب ایجاد یک شیب نزولی در ماه‌های آتی خواهد شد و این مسئله در بازار مسکن نیز تأثیرگذار خواهد بود چراکه همواره قیمت مسکن متأثر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی است.

وی با اشاره به این‌که علاوه بر موضوع مصالح ساختمانی مسکن به‌عنوان حوزه مهم اقتصادی نیز به شمار می‌رود بیان کرد: افزایش نرخ ارز از عواملی است که افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر شده و با وضعیت موجود طبق نظرات کارشناسان می‌توان افزایش نرخ دلار را با گرانی مسکن در یک مسیر مستقیم عنوان کرد.

بدری اظهار کرد: احتمال می‌رود با وضعیت موجود حباب بازار با کاهش تلاطمات اقتصادی به وضعیت متعادل برسد و در این زمینه شاهد نتایج مثبتی در سطح کشور باشیم و جو روانی‌های موجود شرایط را از نابسامانی‌ها خارج و شرایط مناسبی را فراهم کند.

وی تصریح کرد: نیاز است در راستای ایجاد ثبات در بازار مسکن شرایط را به نفع مردم تمام کنیم تا همگان بتوانند کالاهای موردنیاز خود را تأمین کنند و بیشتر از این در مضیقه و تنگناهای اقتصادی قرار نگیریم و با وضعیتی متعادل شرایط را کنترل و مدیریت کنیم.

اصلاح بازار بورس نیازمند همکاری نهادهای حقوقی
در راستای وضعیت نابسامان و ادامه روند نزولی بازار سرمایه نیز محمد اصولیان، کارشناس بازار سرمایه معتقد است هیجان‌های ناشی از خریدوفروش در بین تازه‌کاران سبب ایجاد صف‌های طویل و طولانی شده و این موضوع باعث شد تا صف فروش در بازار بورس و سهام شکل بگیرد.

طبق اعتقاد این کارشناس اصلاح بازار یک فرآیند طبیعی است که نیاز به همکاری نهادهای حقوقی برای جمع‌آوری صف‌های فروش دارد تا این وضعیت پشت سر گذاشته شود و هر چه سریع‌تر به یک ثبات در خریدوفروش‌ها بازار سرمایه برسیم.

این در حالی است که مردم از وضعیت امروز بورس دل‌خوشی ندارند و معتقدند تمام سرمایه خود را ازدست‌داده‌اند اما رئیس‌جمهور کشورمان در تاریخ ۲۶ مردادماه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روی‌آوردن به سمت بازار بورس را ظرفیت قابل‌توجهی برای هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید و افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال عنوان کرد و مردم را برای مشارکت و سیاست‌گذاری تقویت بورس فراخواند.

همچنین روحانی در این جلسه اظهار داشت که عرضه‌های متنوع، سودآور و مطمئن از دارایی‌های دولتی و عمومی در بورس طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته بانظم و استمرار تداوم خواهد یافت و نباید در این موضوع هیچ کندی و تعللی صورت بگیرد و با توجه به اینکه کارشناسان بازار سرمایه نوسانات تصحیح کننده در بورس را امری عادی و طبیعی می‌دانند اما درعین‌حال باید از ناهماهنگی در اظهارنظرها و اقدامات اجتناب شود.

در هر حال در این آشفته‌بازار قیمت‌ها مردم به دنبال خبرهای خوشی هستند البته به شرطی که موقتی نباشد تا نوید روزهای خوش را با متعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار سرمایه و کالا دست یابند.

کد خبر: ۵۲٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha