۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
«چندجانبه گرایی تجاری»؛ دستور کار بایدن/ پیمان تجارت آزاد با آسیا احیا می‌شود؟
روزنامه چینی گزارش داد؛

«چندجانبه گرایی تجاری»؛ دستور کار بایدن/ پیمان تجارت آزاد با آسیا احیا می‌شود؟

برای بسیاری از جمهوری خواهان، بهتر است که دیگر از قدرت و ادعاهای خود برای کنترل دموکرات های لیبرال دست بردارند تا در خصوص آسیب های اقتصادی و اجتماعی تحمیل شده توسط ترامپ، بیش از این مورد سرزنش قرار نگیرند.

تهمینه غمخوار؛ بازارسرانجام پس از انتخابات به اصطلاح سرسره ای، آمریکایی ها دونالد ترامپ را بر روی زمین سرنگون کرده و به جای او یک دموکرات مسن و آرام را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده منصوب نمودند.

امیدها برای انکار «موج آبی» گسترده توسط ترامپ از بین رفته و رویاهای ایجاد یک برنامه قدرتمند آزادسازی ناکام مانده است. البته این مسئله موجب تسکین بیشتر محافظه کاران کشور گردیده است.

هم اکنون، یک دنیای متحیر و مضطرب در امریکا فقط قابل مشاهده است. اگر راحتی هم وجود داشته باشد، این است که با وجود تمام تلاش های ترامپ برای بی اعتبار کردن عملکرد معتبرترین دموکراسی در جهان، یکپارچگی روند انتخابات دست نخورده به نظر می رسد. در واقع، اگر این انتخابات، آزمایشی برای یافتن یک شخصیت ملی بود، به نظر می رسد که ایالات متحده عادلانه عبور کرده است. 

بر اساس گزارش «ساوت چاینا مورنینگ پست»، هم اکنون حمایت از یک دستور کار محافظه کارانه، علی رغم سوء استفاده فاحش ترامپ و مدیریت فاجعه بار دولت او در کنترل و مهار بیماری همه گیر Covid-۱۹ که هنوز هم روزانه جان هزاران آمریکایی را می گیرد، موجب آرامش و آسایش خواهد شد.

این مسئله که حرکت و روش دموکراتها بعد از ترامپ چگونه خواهد بود، بسیار حائز اهمیت است، زیرا هم اکنون تمام توجه ها دیگر به انتخابات چهار سال آتی امریکا معطوف می شود.

دیوید دودول، مدیر اجرایی گروه مطالعات سیاست تجاری هنگ کنگ_همکاری اقتصادی آسیا_اقیانوسیه، یک اتاق فکر سیاست تجاری، در گزارشی برای این روزنامه چینی نوشت: البته واضح است که علیرغم شکست ترامپ، حزب جمهوری خواه عملکرد خوبی از خود نشان داده و توان خوبی در حفظ کنترل سنا و افزایش کرسی های مجلس نمایندگان داشته است.

بنابراین، دولت جدید بایدن مجبور خواهد شد که دست از بلند پروازیهای خود در انتخاب اعضای کابینه بر دارد و به دلیل تسلط جمهوری خواهان بر سنا، نامزدهای احتمالی کابینه خود را به گونه‌ای بچیند که رضایت میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه که در پیش از مشخص شدن نهایی نتیجه انتخابات اعلام کرده بود که انتقال قدرت در این کشور کاملا مسالمت آمیز خواهد بود، هم مد نظر قرار گیرد.

در واقع، محاسبات سیاسی جدید سنا می‌تواند بلندپروازی‌های برخی از دموکرات‌ها، از جمله کسانی که همواره با جمهوری خواهان درگیر بودند، را محدود کند و این گونه به نظر می رسد که دولت جدید بایدن باید برای تأیید جمهوری خواهان با هر پیشنهاد سیاسی موافق باشد و حتی پیش از آغاز این روند فروتنانه، او نیاز به تأیید جمهوری خواهان برای پیوستن به دولت جدید خود را  دارد.

بنابراین، در حال حاضر تیم بایدن مشغول بررسی نتایج نهایی سنا است تا ببیند که آیا مجبور است تا با رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا بر سر تمام گزینه‌های خود رایزنی کند یا نه.

از طرفی انتظارها اینگونه است که گروه های فتنه انگیز پیش بینی شده برای پیوستن به کابینه جدید به همراه برنامه های افراطی و رادیکال دموکراتیک آنها، در حاشیه قرار گرفته و رها شوند و انتخاب بایدن بیشتر به سوی گروهها و گزینه‌های میانه‌رو  از جمله لائل برینارد برای وزارت خزانه داری یا تونی بلینکن برای وزارت کشور سوق داده شود.

 انتظارها اینگونه است که گروه های فتنه انگیز پیش بینی شده برای پیوستن به کابینه جدید به همراه برنامه های افراطی و رادیکال دموکراتیک آنها، در حاشیه قرار گرفته و رها شوند و انتخاب بایدن بیشتر به سوی گروهها و گزینه‌های میانه‌رو سوق داده شود

همچنین، ممکن است بایدن بیشتر به سناتورهای دموکرات در ایالت‌های آبی یا سناتورهای سابق متکی باشد و این موضوع شانس سناتور کریس کونز، نماینده دموکرات ایالت دلاور در مجلس سنای آمریکا را بالا می برد.

گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست نشان می دهد که پیشنهاد «بازسازی بهتر از قبل» بایدن احتمالا پیشنهاد «معاملات سبز»، برنامه ای برای اعطای ۱۵ دلار در ساعت حداقل دستمزد، مالیات بیشتر برای ثروتمندان، برنامه های محرک بزرگ مالی و بودجه های بیشتر برای دولت های ایالتی را از کمرنگ و یا از بین می برد. 

همچنین تجدید نظر و تغییر شکل دادگاه عالی کاملاً جمهوری خواه هم نیز ممکن است به فراموشی سپرده شود، موضوعی که جمهوری خواهان همواره بدون شک ادعای نگهداری این دادگاه را به بهترین شکل ممکن داشته اند. 

دولت بایدن ممکن است توافق جمهوری خواهان را در رابطه با هزینه های جدید زیرساخت ها و ابتکارات مرتبط با خط مشی و سیاست به کار گرفته شده در جهت بازسازی صنعت برای تقویت مناطقی که از اهمیت کلیدی استراتژیک برخوردارند و تحت اقدامات ضد تجاری سخت و ضربت زدگی چین قرار گرفته اند، به دست آورد.

دولت بایدن ممکن است توافق جمهوری خواهان را در رابطه با هزینه های جدید زیرساخت ها و ابتکارات مرتبط با خط مشی و سیاست به کار گرفته شده در جهت بازسازی صنعت برای تقویت مناطقی که از اهمیت کلیدی استراتژیک برخوردارند و تحت اقدامات ضد تجاری سخت و ضربت زدگی چین قرار گرفته اند، به دست آورد

در این میان، بایدن مجاز است سیاست دیپلماسی متمدن و تعامل مجدد مشروط با نهادهای چندجانبه مانند ناتو، سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی را حتی اگر این مسائل چالش های داخلی بزرگی باشد که بر وقت و انرژی دولت تاثیر گذارد، احیا کند.

بایدن مجاز است سیاست دیپلماسی متمدن و تعامل مجدد مشروط با نهادهای چندجانبه مانند ناتو، سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی را حتی اگر این مسائل چالش های داخلی بزرگی باشد که بر وقت و انرژی دولت تاثیر گذارد، احیا کند

بر اساس این گزارش، حتی رئیس جمهور جدید ممکن است ترغیب شود تا به آنچه در گذشته از جمله «مشارکت ترانس پاسیفیک» و «پیمان پاریس در رابطه با تغییرات اقلیم و آب و هوایی» مطرح بوده است، ملحق شود، اما با این حال، کسانی که نگران حرکت علیه صنعت سوخت فسیلی و اختصاص بودجه جدید برای پشتیبانی از انرژی خورشیدی و بادی یا اتومبیل های برقی هستند، احتمالاً راحت خواهند بود.

حال در این میان و با شکست ترامپ، جمهوری خواهان نیز از اینکه چهل و ششمین  رئیس جمهور ایالات متحده قرار است تا با چالش های طاقت فرسای آرام کردن اختلافات عمیق اجتماعی، مدیریت بیماری همه گیر کوید_ ۱۹، رکود عمیقی که ایجاد شده به همراه یافتن راهی برای بازگرداندن بدهی ملی پس از بیش از یک دهه تخفیف، مواجه باشد، بسیار خوشحال شده اند، در حالی که تیم بایدن با این انتظارها هم اکنون مواجه و مجبور است که چشم انداز بلند پروازانه خود را برای اصلاحات رها کرده تا به یک ملتی که در طول یک قرن گذشته دچار تفرقه های عمیق شده است، کمک کند.

این روزنامه چینی معتقد است که سرزنش شکست در برنامه های پیشنهادی یا رفع کمبودها دیگر با دموکراتها همراه خواهد بود و جمهوریخواهان همچنان قصد دارند تا با محکومیت عملکرد دموکراتها و چوب لای چرخ گذاشتن اقدامات آن ها، در سال ۲۰۲۴ مجددا به قدرت برسند.

سرزنش شکست در برنامه های پیشنهادی یا رفع کمبودها دیگر با دموکراتها همراه خواهد بود و جمهوریخواهان همچنان قصد دارند تا با محکومیت عملکرد دموکراتها و چوب لای چرخ گذاشتن اقدامات آن ها، در سال ۲۰۲۴ مجددا به قدرت برسند

به نظر می رسد که آنها مدیریت وحشتناک ترامپ در رابطه با کنترل این همه گیری و آسیب اقتصادی ناشی از آن را به این زودی فراموش کرده اند. در واقع، چالش بزرگتر حزب جمهوری خواه این خواهد بود که چگونه و یا اینکه آیا می توانند میراث ترامپیسم را پاکسازی کنند؟ زیرا ناکامی انتخاباتی ترامپ و انکار جدی او از این شکست،  زنگ خطری را به صدا درآورده است.

اگر چه ممکن است که ترامپ در این هفته در غم و اندوه  این ناکامی به سر برد، اما نارضایتی ها و پارانویاهایی که او نسبت به نتیجه انتخابات دارد، مانند همیشه قوی و به همان اندازه خطرناک باقی خواهند ماند.

به لحاظ تئوریک، شکست ترامپ شرایطی را فراهم می کند که بسیاری آن را فرصتی کاملاً خوشایند برای پاکسازی مشکلات داخلی امریکا می دانند، اما با چنین روحیه تفرقه افکنانه ای که از سوی حزب جمهوری خواه وجود دارد، اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد یا نه، هنوز کاملاً روشن نیست.

جانان گانش از روزنامه فایننشال تایمز خاطرنشان کرده است که آیا کافی نیست که آمریکایی ها ترامپ را به عنوان یک ستمگر یا فردی دست و پا چلفتی در نظر می گیرند، در حالی که او همچنان به حفظ قدرت می اندیشد.

در واقع، با توجه به وجود وفاداران ترامپ مانند ایوانکا ترامپ و مایک پمپئو و همچنین تحریم شدگان از سوی چین در سه ماه گذشته، از جمله سناتور تد کروز، تام کاتن، جاش هاولی که قبلاً علاقه خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ نشان دادند، به نظر می رسد که در میراث ترامپ هنوز زندگی جریان دارد و همچنان توانایی بالایی برای ضربه زدن حزب جمهوری خواه به حزب دموکرات در چهار سال آینده باقی مانده است.

برای بسیاری از جمهوری خواهان، بهتر است به دور از قدرت و با نگه داشتن یک دولت دموکرات رادیکال در تنگنا، باشند تا اینکه نسبت به دست گرفتن قدرت و آسیب اقتصادی و اجتماعی که ترامپ طی چهار سال گذشته تحمیل کرده است، سرزنش شوند

حتی در اجرای اقدامات حقوقی ماههای آینده دولت جدید، تلاشهای بسیاری از سوی جمهوری خواهان در بی اعتبار کردن این اقدامات وجود خواهد داشت و اگر فرض شود که روند دموکراتیک در تحویل دولتهای موثری که به طور کلی قانونی شناخته می شوند، از سایر موارد برتر باشد، در این صورت دموکراسی ایالات متحده در چهار سال گذشته، سوالات و ابهامات ناخوشایندی را ایجاد کرده است.

با این حال، در بازگشت احتمالی دولت ایالات متحده به دیپلماسی متمدن، در سطح بین المللی یک راحتی وجود خواهد داشت و بازگشت عمل گرایانه و واقع بینانه به سوی ایجاد تفاوت های منطقی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

اما جایگاه ایالات متحده در جهان آسیب دیده و امیدهایی وجود خواهد داشت که علی رغم پیشنهادات و دستورات مبهم بایدن، او و تیمش به آرامی قادر به تغییر این مسئله باشند و شهرت بایدن در ایجاد مصالحه با مخالفان جمهوری خواه می تواند در اینجا نقشی اساسی داشته باشد.

جایگاه ایالات متحده در جهان آسیب دیده و امیدهایی وجود خواهد داشت که علی رغم پیشنهادات و دستورات مبهم بایدن، او و تیمش به آرامی قادر به تغییر این مسئله باشند و شهرت بایدن در ایجاد مصالحه  با مخالفان جمهوری خواه می تواند در اینجا نقشی اساسی داشته باشد

با نگاه دقیق به سال ۲۰۲۴ و علاقه شخصی آنها، جمهوری خواهان زیادی می توانند در ایجاد رابطه ای سازنده با دولت بایدن فرصتی را پیدا کنند.

برای بسیاری از جمهوری خواهان، بهتر است به دور از قدرت و با نگه داشتن یک دولت دموکرات رادیکال در تنگنا، باشند تا اینکه نسبت به دست گرفتن قدرت و آسیب اقتصادی و اجتماعی که ترامپ طی چهار سال گذشته تحمیل کرده است، سرزنش شوند.

کد خبر: ۵۲٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha