۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
بایدن به دنبال احیای برجام با برخی تعدیل‎‌های محتاطانه خواهد بود
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا در گفتگو با بازار:

بایدن به دنبال احیای برجام با برخی تعدیل‎‌های محتاطانه خواهد بود

«رابرت اسمیت» معتقد است که بایدن در ابتدای ریاست جمهوری خود تلاش می کند برجام را احیا کند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متفاوت‌ترین، انتخابات ۱۲۰ سال گذشته این کشور است؛ زیرا سیاست‌های دونالد ترامپ در ۴ سال گذشته باعث افزایش مشارکت بی‌سابقه در این انتخابات شد. سیاست های وی همچنین باعث شد مردم امریکا به رقیب وی یعنی «جوبایدن» رای دهند.

در این ماراتن نهایتا جو بایدن نامزد حزب دموکرات پیروز و رئیس جمهوری آمریکا شد.

جهت پاسخ به این سوال خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*«جو بایدن» در مطلبی در که در سی ان ان منتشر شد سیاستی سه مرحله ای مقابل ایران ارائه داد. بر این اساس او سه مرحله مذاکرات هسته ای، مسائل منطقه ای، موضوع موشکی و حقوق بشر را ذیل یک پکیج ارائه داد. موضوع مهم در این میان زمان بندی است. به این معنا که آیا بایدن موضوع هسته ای را مستقل در نظر می گیرد یا به مسائل موشکی و مسائل منطقه ای پیوند می زند. اگر چنین پیوندی صورت گیرد احتمال حصول توافق به صفر نزدیک می شود. بر این اساس استدلال می شود ممکن است او درصدد باشد هر موضوعی جدا و مستقل در مذاکرات احتمالی با ایران در نظر گرفته شود. ارزیابی شما از سیاست بایدن مقابل ایران و زمان بندی مذکور چیست؟
اکنون ما فقط می توانیم در مورد بایدن و سیاست هایش فقط حدس و گمان ارائه دهیم. تمام این مسائل بستگی به تیم سیاست خارجی وی دارد. اما من گمان می کنم که او تمایل به همکاری با متحدان اروپایی و جدا کردن مسائل از یکدیگر دارد و در ابتدا به دنبال احیای برجام با برخی تعدیلات متوسط باشد. اولین گام قطعا بسیار محتاطانه برداشته خواهد شد.

*حزب دموکرات در طول رقابتهای انتخاباتی برای ریاست جمهوری طی بیانیه ای اعلام کرد که سیاست تغییر رژیم ایران را دیگر دنبال نخواهد کرد. آیا با به قدرت رسیدن بایدن این سیاست کماکان دنبال می شود یا موضوعی صرفا تبلیغاتی بوده است؟
من فکر نمی کنم تغییر نظام سیاسی در ایران هدف بایدن و سیاست دولت وی باشد، بنابراین بیانیه حزب دموکرات صرفاً تبلیغاتی نبود.

*به طور کلی سیاست خاورمیانه ای بایدن چه تغییراتی نسبت به ترامپ خواهد داشت؟
من فکر می کنم سیاست دولت بایدن بیشتر از آن که به سیاست دولت ترامپ شبیه باشد به سیاست دولت اوباما شبیه خواهد بود: همکاری بیشتر با متحدان، سازمان ملل و یک جانبه گرایی کمتر.

کد خبر: ۵۲٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha