۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
بایدن هم از ابتکارات ترامپ علیه ایران استفاده خواهد کرد
عضو انجمن پیشبرد علوم آمریکا در گفتگو با بازار:

بایدن هم از ابتکارات ترامپ علیه ایران استفاده خواهد کرد

«رابرت شاپیرو» معتقد است که بایدن می خواهد مسائل را به روشی دیپلماتیک و چند جانبه بازبینی کند و تمایل بیشتری به گفتگو و مذاکره نسبت به ترامپ دارد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متفاوت‌ترین، انتخابات ۱۲۰ سال گذشته این کشور است؛ زیرا سیاست‌های دونالد ترامپ در ۴ سال گذشته باعث افزایش مشارکت بی‌سابقه در این انتخابات شد. سیاست های وی همچنین باعث شد مردم امریکا به رقیب وی یعنی «جوبایدن» رای دهند.

در این ماراتن نهایتا جو بایدن نامزد حزب دموکرات پیروز و رئیس جمهوری آمریکا شد.

سیاست بایدن در مقابل کشورهای دیگر و دید وی نسبت به سیاست خارجی امریکا یقینا با سیاست ها و رویکردهای «دونالد ترامپ» متفاوت خواهد بود. اکنون باید دید در رابطه با ایران نتیجه این انتخابات چه اثری بر اقتصاد این کشور می‌گذارد و دستورکار دولت آمریکا پس از این انتخابات دربرابر مسائل منطقه‌ای و ایران چه خواهد بود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا و عضو انجمن پیشبرد علوم آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*«جو بایدن» در مطلبی در که در سی ان ان منتشر شد سیاستی سه مرحله ای مقابل ایران ارائه داد. بر این اساس او سه مرحله مذاکرات هسته ای، مسائل منطقه ای، موضوع موشکی و حقوق بشر را ذیل یک پکیج ارائه داد. موضوع مهم در این میان زمان بندی است. به این معنا که آیا بایدن موضوع هسته ای را مستقل در نظر می گیرد یا به مسائل موشکی و مسائل منطقه ای پیوند می زند. اگر چنین پیوندی صورت گیرد احتمال حصول توافق به صفر نزدیک می شود. بر این اساس استدلال می شود ممکن است او درصدد باشد هر موضوعی جدا و مستقل در مذاکرات احتمالی با ایران در نظر گرفته شود. ارزیابی شما از سیاست بایدن مقابل ایران و زمان بندی مذکور چیست؟
فکر می کنم در حال حاضر این مشخصات از اهمیت کمتری برخوردار هستند نسبت به اینکه بایدن می خواهد این مسائل را به روشی دیپلماتیک و چند جانبه بازبینی کند و تمایل بیشتری به گفتگو و مذاکره نسبت به ترامپ دارد. سیاست او به عنوان یک نگاه جدید آغاز خواهد شد.

*بایدن در کمپین های انتخاباتی صحبت از بازگشت به برجام به صورت مکرر کرده است. اما هیچ صحبتی از برداشتن تحریمهای ایران نکرده است. دلیل این موضوع چیست و آیا در قبال برگشتن ایران از کاهش تعهدات برجامی، او تحریمهای هسته ای را بر می دارد؟
از آنجا که بایدن هنوز وارد کاخ سفید نشده است هنوز در این مورد به عنوان رئیس جمهور صحبت نکرده است. او به دنبال راهی برای بازگشت به برجام خواهد بود و وی در این زمینه به شدت از ترامپ جدا می شود.

*حزب دموکرات در طول رقابتهای انتخاباتی برای ریاست جمهوری طی بیانیه ای اعلام کرد که سیاست تغییر رژیم ایران را دیگر دنبال نخواهد کرد. آیا با به قدرت رسیدن بایدن این سیاست کماکان دنبال می شود یا موضوعی صرفا تبلیغاتی بوده است؟
من فکر می کنم دیدگاه حزب دموکرات و بایدن دنبال نکردن این مسئله از طریق تهدید خارجی باشد. اما ایالات متحده آمریکا از اقدامات داخلی در داخل ایران جهت ایجاد تغییرات سیاسی در ایران حمایت خواهد کرد. باید گفت که تهدیدهای خارجی تمایل به اتحاد ایران دارند.

*به طور کلی سیاست خاورمیانه ای بایدن چه تغییراتی نسبت به ترامپ خواهد داشت؟
سیاست بایدن در قبال خاورمیانه کمتر تهاجمی و جنگی خواهد بود اما ممکن است وی تلاش کند از آنچه ترامپ با موفقیت برای ایجاد روابط دوستانه تر بین اسرائیل یا کشورهای عربی که در واقع علیه ایران متحد هستند، انجام داد استفاده کند.

کد خبر: ۵۲٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha