۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
تاثیر کرونا بر صنایع دستی بوشهر؛ بازار فروش اینترنتی داغ شد
گزارش بازار؛

تاثیر کرونا بر صنایع دستی بوشهر؛ بازار فروش اینترنتی داغ شد

بوشهر- اگرچه شیوع کرونا محدودیت‌هایی ایجاد کرده و باعث تغییر یا تعطیلی برخی از کسب و کارها از جمله صنایع دستی شده، ولی فروش اینترنتی کم کم جای خود را در این حوزه پیدا کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند ماهی است که کرونا شیوع پیدا کرده و طی این مدت افراد زیادی را گرفتار کرده و آثار و تبعات ناگواری را در جامعه داشته که مهمترین تبعات آن از دست دادن افرادی از خانواده‌های مختلف است.

کرونا علاوه بر اینکه به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت افراد محسوب می‌شود، به خاطر شکل انتقال آن برخی از کسب و کارها را نیز دچار تغییرات اساسی کرده و برخی مشاغل را نیز به تعطیلی کشانده است.

استان بوشهر در حوزه تولیدات صنایع دستی دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و به عنوان قطب تولید برخی از محصولات از جمله عبا،‌ حصیر، گبه و... شناخته می شود که برخی از محصولات تولیدی این استان در داخل کشور مصرف و بخشی نیز صادر می‌شود.

یکی از بخش‌های اقتصادی که بیشترین ضربه را از شیوع کرونا خورده، حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی است. تعطیلی سفرها و سخت‌تر شدن حضور در محافل گردشگری، تهدیدی جدی برای کسب و کارهای این حوزه بوده است.

در کنار مشکلاتی که در کسب و کارهای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی صورت گرفته است، فروش اینترنتی صنایع دستی استان بوشهر رونق گرفته و حالا مشتریان زیادی را در سطح کشور پیدا کرده است.

استقبال از صنایع دستی استان بوشهر
یکی از فروشندگان صنایع دستی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با شیوع کرونا و خصوصا در روزها و هفته‌های نخست با کاهش شدید فروش محصولات خود روبرو شدیم و کسب و کار ما به مرز تعطیلی کامل رسید.

امیر محمدیان اضافه کرد: سرمایه‌گذاری زیادی را برای ایجاد فروشگاه صنایع دستی خود انجام داده‌ایم و این وضعیت شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کار می‌توانست فشار زیادی به ما وارد کند ولی تصمیم گرفتیم مسیر خود را تغییر دهیم.

استقبال مردم از صنایع دستی تولیدی استان بوشهر افزایش یافته است و رغبت بالایی به خرید این محصولات تولیدی دستان هنرمندان استان نشان می‌دهند

وی بیان کرد: در همین راستا حضور در فضای مجازی و استفاده از بستر اینستاگرام را کلید زدیم و با ایجاد یک صفحه مجازی صنایع دستی، روز به روز شاهد افزایش فروش هستیم.

این فعال حوزه صنایع دستی اظهار کرد: استقبال مردم از صنایع دستی تولیدی استان بوشهر افزایش یافته است و رغبت بالایی به خرید این محصولات تولیدی دستان هنرمندان استان نشان می‌دهند.

رونق صفحات مجازی فروش
با توجه به استقبالی که از صنایع دستی استان بوشهر صورت گرفته است، شاهد ایجاد صفحات متعددی برای فروش صنایع دستی استان بوشهر در فضای مجازی هستیم و افراد زیادی به این سمت آمده‌اند.

استان بوشهر تولیدات خاصی نظیر محصولات کشاورزی، آبزیان و همچنین صنایع دستی دارد که مشتریان زیادی را جذب کرده است و این روزها شاهد استقبال خوبی از این محصولات هستیم.

کسب و کارهای اینترنتی فروش محصولات تولیدی استان بوشهر رونق خاصی یافته است و محصولاتی نظیر خرما، شیره، ماهی و میگو، صنایع دستی و... بیشترین فروش را در اینترنت دارند.

جوانان استان بوشهر در کنار فعالیت‌های روزانه خود، اقدام به معرفی محصولات کشاورزی و صنایع دستی استان می‌کنند و فروش خوبی دارند و درآمد مناسبی نصیب آنها می‌شود.

سود چند برابری فروش مجازی
یکی از فروشندگان صنایع دستی استان بوشهر در فضای مجازی به خبرنگار بازار گفت: فروش محصولات در فضای مجازی سودآوری بیشتری نسبت به فروش در فضای حقیقی دارد.

مسعود امیری اضافه کرد: در فروش اینترنتی هزینه‌ای برای اجاره مغازه و نمایشگاه نمی‌دهیم،‌ نیازی به استخدام فروشنده نداریم، هزینه‌های جاری فروشگاه حذف می‌شود و نیازی به حضور تمام وقت نیست.

وی بیان کرد: در همین شرایط قیمت فروش اینترنتی بالاتر از قیمت‌های داخل فروشگاه است و مجموعه این عوامل باعث می‌شود تا فروش اینترنتی سودآوری خیلی بیشتری نسبت به فروش در مغازه و نمایشگاه داشته باشد.

بازار گرم فروش اینترنتی صنایع دستی بوشهر
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی دارد و مردم نقاط مختلف کشور علاقه بالایی به این صنایع دارند.

لیلا رحیمی اضافه کرد: تلاش گسترده‌ای صورت گرفته تا صنایع دستی تولیدی استان بوشهر در نمایشگاه‌های مختلف ارائه شود و در این راستا طی سال‌های اخیر فروش خوبی نصیب تولیدکنندگان استان شده است.

وی ادامه داد: کرونا بر مشاغل و کسب‌وکارهای متختلف تاثیراتی را گذاشته است و برخی از فعالیت‌ها به کلی تعطیل شده است و برخی از فعالیت‌ها نیز دچار تغییرات شده‌اند که یکی از مشاغل صنایع دستی است.

صنایع دستی استان بوشهر جایگاه خود را در حوزه فروش اینترنتی پیدا کرده است و افراد زیادی هستند که از بستر فضای مجازی برای فروش محصولات صنایع دستی تولیدی استان بوشهر استفاده می‌کنند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر اظهار کرد: فعالان حوزه صنایع دستی به سمت فروش اینترنتی محصولات حرکت کرده‌اند و شاهد ایجاد بازاری پررونق در این زمینه هستیم.

وی بیان کرد: بخش‌هایی مانند حوزه گردشگری با مشکلات زیادی پس از کرونا روبرو بوده‌اند و با توجه به کاهش مسافرت‌ها، خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند ولی بخش صنایع دستی با خسارت‌ها و مشکلات کمتری روبرو بوده است.

رحیمی ادامه داد: صنایع دستی استان بوشهر جایگاه خود را در حوزه فروش اینترنتی پیدا کرده است و افراد زیادی هستند که از بستر فضای مجازی برای فروش محصولات صنایع دستی تولیدی استان بوشهر استفاده می‌کنند.

وی از ارائه آموزش مجازی به علاقمندان به صنایع دستی استان خبر داد و افزود: در همین راستا برگزاری نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی در کشور نیز نقش مهمی در معرفی محصولات استان داشته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر از کاهش ۵۴ درصدی میزان صادرات محصولات صنایع دستی استان طی نیمه نخست سال جاری خبر داد و بیان کرد: امیدواریم در نیمه دوم سال شاهد افزایش میزان صادرات باشیم.

وی یکی از عوامل کاهش فروش صنایع دستی و کاهش میزان صادرات آن را شیوع کرونا و کاهش ترددها و سفرها دانست.

محصولات صنایع دستی استان بوشهر مشتری‌پسندی بالایی دارند و مشتریان آنها محدود به استان و کشور نیست و در دیگر کشورها نیز این محصولات علاقمندان بسیار زیادی و مشتریان خوبی دارند.

هم‌اکنون بخش عمده فروش اینترنتی محصولات صنایع دستی استان بوشهر برای مشتریان داخلی است و باید تلاش شود که فروش اینترنتی محصولات به مشتریان خارجی نیز تسهیل شود.

کد خبر: ۵۲٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha