۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
نبض جابجایی ها همچنان در دست حقوقی ها
بررسی تغییر مالکیت های هفتگی در بورس تهران نشان می دهد؛

نبض جابجایی ها همچنان در دست حقوقی ها

بورس تهران در حالی هفته گذشته را با نوسان مثبت شاخص و ثبت بازدهی ۰.۱۷ درصدی سپری کرد که بازیگران بورسی سنت شکنی کردند و همچنان نبض معاملات و تغییر مالکیت ها در دست سهامداران عمده باقی ماند. به این ترتیب در مجموع این هفته بیش از ۷۴۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، بررسی جابجایی های صورت گرفته در هفته گذشته نشان می دهد که بازیگران عمده، همچنان نقدینگی را در زمین بازی خود حفظ کردند. هر چند به طور سنتی هر زمان که شاخص کل بورس با نوسان مثبت روبرو می شود، نقدینگی در زمین بازی سهامداران خرد قرار می گیرد، ولی این بار با وجود کسب بازدهی مثبت نماگر اصلی بازار، تغییرمالکیت ها همچنان در سبد معامله گران عمده باقی ماند.

در حالی نخستین روز کاری هفته گذشته یعنی شنبه ۱۰آبان ماه با رشد بیش از یک درصدی شاخص کل بورس آغاز شد که انتظار می رفت، جابجایی ها در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی باشد. اما این امر محقق نشد و این حقوقی ها بودند که کفه ترازو را به سمت خود تغییر دادند. در نهایت نیز خالص خرید سهامداران عمده در این روز به ۱۱.۷ میلیارد تومان رسید که بیشترین خرید این گروه نیز در نمادهای پالایشی بود. در مقابل بانکی‌ ها نیز در صدر فهرست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند. این در حالی است که روند مثبت بازار تداوم چندانی نیافت و شاخص کل بورس تهران معاملات روز یکشنبه را با شرایط منفی سپری کرد. به این ترتیب در این روز بیش از ۷۶۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی‌ به حقوقی جابجا شد. در این میان بخش عمده ای از خریدهای حقوقی ها به جمع آوری سهام گروه فلزات اساسی قرار داشت.

معاملات روز دوشنبه بورس تهران نیز در سایه افزایش هیجانات ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سپری شد و به این ترتیب شاخص کل بورس در این روز به روند نزولی خود ادامه داد و کاهش ۱.۲درصدی را تجربه کرد. در این روز بازیگران عمده همچنان در نقش خریدار ظاهر شده و به حمایت از بازار پرداختند. به طوری که در نهایت ۵۵۱ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان خرید سهام گروه در اولویت حقوقی ها بود. در نهایت خالص خرید سهامداران عمده در این گروه به بیش از ۱۴۵میلیارد تومان رسید.

سرانجام معاملات روز چهارشنبه بورس تهران بعد از تعطیلی میان هفته (روز سه شنبه) با رشد بیش از ۲درصدی شاخص کل دنبال شد. در این روز به دنبال جو مثبت ایجاد شده، سهامداران خرد به خریدهای پرحجمی پرداختند و در نهایت توانستند حدود ۶۰۰میلیارد تومان نقدینگی را به سبد سهام خود منتقل کنند. به این ترتیب هفته منتهی به پایان ۱۴آبان ماه با انتقال ۷۴۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهام حقیقی به حقوقی به پایان رسید.

نگاهی به صنایع مورد توجه بازیگران
بررسی صنایع مورد توجه معامله گران در هفته ای که گذشت، نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید سهامداران عمده در زیرمجموعه ‌های گروه خودرو و ساخت قطعات رقم خورد و در مجموع بیش از ۲۳۵ میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی حقوقی ها منتقل شد. در این میان بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام سایپا تعلق داشت. به طوری که خالص خرید حقوقی ها در این نماد به بیش از ۱۷۰میلیارد تومان رسید. حقوقی ها در دیگر نماد خودرویی یعنی ایران خودرو نیز خریدهای پرحجمی داشتند و در نهایت بیش از ۴۲میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور را به پرتفوی خود افزودند.

گروه فلزات اساسی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی ها در این هفته بود. در مجموع سهامداران عمده با خریدها و حمایت های خود، حدود ۲۱۷ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند. در این میان دو گروه اصلی پیشرو یعنی فولاد مبارکه و ملی مس ایران، بیشترین خرید را به خود اختصاص دادند. در نهایت خالص خرید حقوقی ها در نماد «فولاد» به بیش از ۱۰۵میلیارد تومان و در نماد «فملی» نیز به بیش از ۸۲میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای پالایشی نیز سهامداران عمده بیشترین خرید را در سه نماد پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان داشتند. به طوری که خالص خرید حقوقی ها در نماد «شبندر» به بیش از ۷۲میلیارد تومان رسید. روند مزبور در دو نماد «شتران» و «شپنا» نیز هر کدام به ترتیب با خالص خرید بیش از ۴۴میلیارد تومانی دنبال شد.

در مقابل سهامداران خرد بازار، بیشترین خرید را در جمع آوری سهام بانک اقتصاد نوین داشتند. به نحوی که در مجموع حقیقی ها ۳۶میلیارد تومان از سهام «ونوین» را به سبد سهام خود افزودند. قند قزوین نیز با ثبت خالص خرید ۲۵.۵میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این هفته بود.

کد خبر: ۵۲٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha