۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
عکس العمل مثبت فارکس به انتخابات امریکا/ افت ارزش دلار به بازارها رونق داد
بازارها موافق انتخاب بایدن هستند؛

عکس العمل مثبت فارکس به انتخابات امریکا/ افت ارزش دلار به بازارها رونق داد

با وجود اینکه هنوز رییس جمهور امریکا مشخص نشده است ولی افزایش شانس پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری باعث شد تا بازار فارکس و بازار سهام عکس العمل مثبت نشان دهند. افت ارزش دلار باعث شد تا انگیزه سرمایه گذاری در بازارهای دیگر بیشتر شود.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه هنوز نتیجه انتخابات امریکا مشخص نیست ولی بازار فارکس عکس العمل مثبتی به اخبار نشان داده است .عکس العملی که به دلیل افزایش شانس پیروزی بایدن در این رقابت است و جنجال های ایجاد شده توسط ترامپ هم نتوانست تغییری در این رویکرد مثبت ایجاد کند.

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه «سکیوریتی» ارزش اغلب ارزها در مقابل دلار امریکا از روز انتخابات تا کنون روند افزایشی داشته است. این رشد شامل پوند بریتانیا و یورو  است که در این بازه سه روزه بالاترین سرعت رشد طی سه ماه اخیر را شاهد بودند. دلیل اصلی افزایش ارزش ارزهای معن بین المللی در برابر دلار بعد از انتخابات افزایش امید در مورد  اجرای طرح تزریق به اقتصاد بعد از روی کار آمدن بایدن است.رویترز در این مورد نوشت:« بازار به آرامش رسیده است و از بحران ها و بی ثباتی ها رهایی پیدا کرده است. در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ فضای بی ثباتی در اقتصاد دنیا وجود داشت، اجرای طرح های تحریمی و ممانعت با آزادی تجارت باعث شد تا توازن در بازار فارکس از بین برود . بی ثباتی بزرگترین آسیب را به بازارها وارد می کند و بی ثباتی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در بالاترین سطح ممکن قرار داشت.»

نشریه ان اف ال  پیش بینی کرد:« در ماه های آتی بازار فارکس به تعادل نسبی می رسد ولی نمی توان انتظار داشت ارزش دلار افزایش چشمگیری داشته باشد. ممکن است از شوکی که هم اکنون به بازار وارد شده است کمی کاسته شود ولی رشد ارزش دلار با توجه به سیاستهایی که قرار است اجرا شود، چندان چشمگیر نخواهد بود.»

فعالان  فارکس، بازار را مثبت ارزیابی می کنند
طبق گزارش رسمی فارکس از روز بعد از انتخابات امریکا  ارزش پوند به دلار  و یورو به دلار رشد کرده است و دلیل آن تحرک های مثبت در بازارهای مالی و اقتصادی دنیا است. در نتیجه این وضعیت افرادی که در این بازار خرید و فروش می کنند از سرمایه گذاری در دلار به عنوان منبع حفظ ارزش دارایی ها امتناع کردند و وارد  تجارت ارزهای دیگر شدند. سرمایه گذاری در بازار اوراق قرضه دولتی هم افزایش پیدا کرده است زیرا نگرانی از بحران های اقتصادی آتی از بین رفته است و اوراق قرضه دولتی هم به عنوان یک دارایی که نرخ سود حداقلی دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

 نشریه «سکیوریتی» با اشاره به ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات و شکایت او از ایالتهای مختلف نوشت:« نشانه های مثبت در بازار فارکس  ادامه پیدا خواهد کرد و تنها یک مساله است که در این روند وقفه ایجاد می کند. این عامل هم تنش در فضای سیاسی امریکا، شکایت های طولانی و وقت گیر و در نهایت ایجاد تنش های اجتماعی و نا آرامی های مدنی است. این مسایل می تواند بحران را بزرگتر کند و باعث تشدید روند افت ارزش دلار و افزایش ارزش ارزهای دیگر در برابر دلار شود.»

البته سی ان ان در گزارش خود احتمال به نتیجه رسیدن این شکایت ها را بسیار ضعیف دانسته است. این رسانه نوشت:« اطلاعات ما نشان می دهد دونالد ترامپ بدون اینکه هیچ مدرکی در اختیار داشته باشد، ادعایی دروغ را مطرح کرده است. ادعایی که حتی اطرافیانش هم آن را قبول ندارند و اعضای حزب جمهوری خواه که از این ادعا طرفداری کرده اند بسیار کم است. این ادعای بی اساس تنها می تواند مدت زمان اعلام نتیجه نهایی انتخابات را طولانی کند، شروع کار دولت انتقالی را به تاخیر بیاندازد و حل بحران های موجود در امریکا اعم از بحران کرونا را به تاخیر بیاندازد.»

سی ان ان ادامه داد: «در نهایت آرای مردمی است که نشان می دهد چه کسی در این انتخابات پیروز شده است. همان طور که در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با کمتر از ۱۰ هزار رای در برخی از ایالتها پیروز شد، این بار هم احتمال پیروزی بایدن با کمتر از ۱۰ هزار رای وجود دارد. در سال ۲۰۱۶ ترامپ سیستم انتخابات را عادلانه و آزاد خطاب می کرد و امسال که او شکست خورده است به کل سیستم انتقاد می کند و آن را فاسد می داند.»

بازار سهام هم عکس العمل مثبت نشان داد
این نشانه های مثبت تنها در بازار فارکس مشاهده نشده است بلکه بازار سهام هم  از روز بعد از انتخابات رشد را تجربه کرده است. رشد ارزش سهام نشان می دهد سرمایه گذاران به آینده اقتصادی دنیا امیدوار هستند و انتخاب بایدن اعتماد آنها را به سیاستهای امریکا ، تعامل سازنده این کشور با اقتصاد دنیا و بهبود روابط بین کشورها بیشتر کرده است. رویترز در این مور نوشت:« دنیا بعد از انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور ، دنیای آرام تری خواهد بود. حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید با تنش ها ،پیمان شکنی ها و تحریم های پی در پی اقتصادی همراه بود. او از ابزارهای موجود در امریکا به بدترین شکل استفاده کرد و شرایط دنیا را بحرانی کرد.»

به هر حال به نظر می رسد انتخاب بایدن بازارهای مالی و بازار سهام و بازار فارکس را به تحرک مثبت وا داشته است و این برای فعالان این بازارها خبر خوبی است.

کد خبر: ۵۲٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha