۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۸
مقاوم سازی مزارع کشاورزی در برابر چالش ها با هوش مصنوعی
بررسی ۶ پیشرفت هوش مصنوعی در کشاورزی

مقاوم سازی مزارع کشاورزی در برابر چالش ها با هوش مصنوعی

به گفته محققان، بر خلاف گذشته کشاورزان امروز با چالش ها و مشکلات نوینی مواجه هستند که تنها با بهره گرفتن از هوش مصنوعی می توانند مزارع خود را در برابر این خطرات و آسیب ها مصون نگه دارند.

بازار؛ گروه کشاورزی: به لطف برخی از فناوری های درخشان جدید، کشاورزی در حال تغییر است. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد کشاورزان در حال حرکت بسیار سریع هستند تا تقریباً همه چیز را در مورد فرآیند کشاورزی مدرنیزه کنند. در واقع آنها از هوش مصنوعی به روش های جدید و شگفت انگیز برای آوردن روند کشت مواد غذایی در آینده استفاده می کنند. در ادامه ۶ هوش مصنوعی کاربردی در بخش کشاورزی جهان معرفی می گردد.

*کاشت بذر
محققان می گویند: کشاورزی با فناوری پیشرفته از همان لحظه ای شروع می شود که بذر در زمین قرار می گیرد. این در حالی است که متخصصان کشاورزی در زمینه کاشت بذر تنها با «تجهیزات کاشت با مقادیر متغیر» آشنا هستند.

با این وجود قدرت هوش مصنوعی در داده های بزرگ کشاورزی اعمال می شود تا کشاورزی بسیار کارآمدتر از قبل شود و این آغاز راه است. به طوری که به عنوان مثال امروز افراد بدون هیچ دانشی می توانند از هوش مصنوعی (AI)همگام با باتجربه ترین تولیدکنندگان این حوزه، برای تولید خیار های پرثمر و سود آور استفاده کنند.

 

*چه چیزی یا چه کسی محصولات کشاورزی شما را می چیند؟
به گفته کارشناسان واقعیت این است که امروز  یکسری شرکت های تخصصی تجهیزات برداشت رباتیک را برای بخش کشاورزی تولید می کنند، تا به این طریق تا حدودی مساله کمبود نیروی کارگری را که باعث شده کشاورزان در برداشت محصولاتی مانند میوه ها و انواع توت ها با مشکلاتی رو به رو شوند را برطرف سازند.

هوش مصنوعی علاوه بر کاهش نیاز کشاورزان به کارگر در زمینه برداشت میوه، آنها را از انجام یک کار تکراری و دشوار نجات داده است

از سوی دیگر امروز می بینیم که  تراکتور های بدون راننده به طور معمول میوه و سبزیجات و کالاهای غذایی را به خوبی برداشت می کنند. به این ترتیب هوش مصنوعی توانسته است در برداشت بسیاری از محصولات کشاورزی به کمک کشاورزان بیاید. به عنوان مثال یک نوع فناوری برداشت توت به نام   «Harvest Croo » بر اساس بینایی دستگاه و همچنین از طریق حسگر عمل می کند تا به درستی میوه ها و توت های قابل برداشت را شناسایی و برداشت کند. به عبارت دیگر این فناوری برای انتخاب دقیق محصول مورد نظر، از حرکات پیچیده و حساب شده ای استفاده می کند به طوری که گویی اعمال کارگران را تقلید می کند! به این ترتیب هوش مصنوعی علاوه بر کاهش نیاز کشاورزان به کارگر در زمینه برداشت میوه، آنها را از انجام یک کار تکراری و دشوار نجات داده است.

*چشمانی در آسمان (پهبادها)
شاید این سوال مطرح شود که امروز مزارع چگونه از هوش مصنوعی برای هدایت کاشت محصول، برداشت محصول و موارد دیگر استفاده می کنند و در وهله اول چگونه این داده ها را بدست می آورند؟ با بررسی تحقیقات صورت گرفته در بخش کشاورزی، می بینیم که وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین یا هواپیماهای بدون سرنشین (پهبادها) را با سنسورهای دقیق مجهز می کنند تا بتوانند داده های مورد نیاز را دریافت کنید.

در واقع این موتورهای نظارتی موجود در هوا می توانند به دنبال محصولات، علائم آسیب آفات یا علف های هرز، خشکی و بسیاری از متغیرهای دیگر باشند که به طور کلی بخشی از دشواری های کشاورزی محسوب می شوند.

در ادامه با در دست داشتن همه این داده ها، کشاورزان می توانند مدل های تولیدی و استراتژی های خود را در سطح زمین برای کاهش خطر  و همچنین کاهش ضایعات  اجرا کنند. این در شرایطی است که با شیوع بیماری COVID۱۹ بسیاری از فرایندهای بخش کشاورزی در برخی نقاط جهان به وسیله این هواپیماهای بدون سرنشین صورت می گیرد.

*کنترل آفات و علف های هرز با استفاده از هوش مصنوعی
بر اساس این گزارش، کشاورزان در گذشته با ترس ها و خطراتی همچون طوفان و هجوم ملخ ها مواجه بودند اما امروز دیگر اینگونه نیست چرا که آنها به سرعت در حال استفاده از روش های پیشرفته جدید برای محافظت از گیاهان در برابر علف های هرز و انواع آفات در فضای باز هستند.

 اگرچه دیگر گزینه محافظت از گیاهان در برابر آفات، رشد گیاهان و محصولات کشاورزی در محیط های گلخانه ای است اما یکسری فناوری های شگفت انگیز دیگر در دنیا روی کار آمده است که برخی کشاورزان از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال فناوری «See and Spray» که اخیراً توسط شرکت «جان دیر» به دست آمد نمونه ای عالی برای مهار آفات توسط قدرت هوش مصنوعی و بینایی رایانه است.

جان می مدیر عامل این شرکت می گوید: امروز همه ما می دانیم که هوش مصنوعی در پردازش تصویر نسبت به هر گزینه دیگری برتری دارد  و از سوی دیگر کامپیوترها اکنون می توانند تقریباً به اندازه ما همه چیز را ببینند و پردازش کنند. بنابراین کشاورزان به جای استفاده از سموم آفات کش در سراسر مزرعه می توانند با استفاده از فناوری های تلفن همراه با هوش مصنوعی و بینایی رایانه ای، علف های هرز را پیدا و آنها را ریشه کن کنند. این کار باعث تمیزتر و سالم تر شدن غذا ی مصرفی ما و همچنین صرفه جویی در هزینه های هنگفتی می شود که هر سال کشاورزان برای دفع آفات و بیماری ها می پردازند.

رشد جمعیت و تغییر اقلیم چالش های بزرگی برای آینده کشاورزی جهان خواهد بود، اما استقرار و استفاده از هوش مصنوعی می تواند تأثیر این چالش ها و سایر چالش ها را کمرنگ کند

*الگوریتم های افزایش عملکرد
در این گزارش آمده است، وقتی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی صحبت می کنیم، غالباً در مورد الگوریتم ها صحبت می کنیم. در حقیقت مدل های ریاضی همراه با دانش کامپیوتر، اساس نحوه برخورد ما با داده های بزرگ برای تصمیم گیری است.

گفتنی است شرکت ها اکنون به سرعت در حال توسعه الگوریتم های افزایش عملکرد کشاورزی هستند که می تواند به کشاورزان نشان دهد که بهترین روش برای محصول چیست. علیرغم برخی نگرانی ها در مورد دشواری انجام این نوع تجزیه و تحلیل در طبیعت، کشاورزان و دیگران به سادگی با استفاده از الگوریتم ها و ژنراتورهای هوشمندی که برای کمک به تقلید از رایانه ها ساخته ایم، می توانند در به حداکثر رساندن محصول پیشرفت زیادی داشته باشند.

به عبارت ساده تر، کار هوش مصنوعی این ایده را پشتیبانی کرده است که ماشین آلات می توانند بینشی عمیق به کشاورزان ارائه دهند و بسیاری از استدلال های انسانی را از برنامه ریزی برای نتایج محصولات خارج می کنند.

*فناوری Farmer’s Alexa
یک فناوری پیشگامانه بسیار جالب دیگر وجود دارد که ممکن است یکی از نکات قابل توجه در جعبه ابزار مدرن فن آوری کشاورز باشد. یک کشاورز خسته را تصور کنید که در پایان یک روز کاری برای شام نشسته است و برای برخی از معما ها گیج شده است! به عنوان مثال با خود درگیر است چگونه می توان کلاغ ها را از مزرعه ذرت دور کرد یا اینکه گونه می توان برای پاشیدن بذر یک تکه سنگ بزرگ را از زمین خارج کرد و غیره. در واقع شرکت ها و محققان در مورد ایجاد «چت ربات ها» برای کشاورزان و همچنین شخصیت های هوشمند مانند کمک کننده خانه هوشمند "الکسا" صحبت می کنند که قادر به گفتگو با کشاورزان هستند تا به آنها کمک کند مشکلات سخت را کشف کنند.

در حقیقت یک چت ربات، در مسنجر می تواند به عنوان یک دستیار مجازی برای تجارت کشاورز عمل کند. به عبارت دیگر چت ربات، از یک سبک گفتگو برای تعامل با مشتریان استفاده می کند و به شرکت های کشاورزی امکان می دهد خدمات و بهره وری عملیاتی را بهبود بخشند. از طرف دیگر چت ربات ها همچنین می توانند برای مشتریان مزرعه مفید باشند، به عنوان مثال، در نمایش اطلاعات بیشتر در مورد مزرعه و نحوه خرید به بازدید کنندگان یکسری اطلاعات ارائه می دهند.

در پایان لازم به ذکر است که رشد جمعیت و تغییر اقلیم چالش های بزرگی برای آینده کشاورزی جهان خواهد بود، اما استقرار و استفاده از هوش مصنوعی می تواند تأثیر این چالش ها و سایر چالش ها را کمرنگ کند و باعث شود کشاورزی هوشمند در برابر مشکلاتی که کشاورزان با آن روبرو هستند، مقاومت بیشتری داشته باشد.

کد خبر: ۵۲٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha