۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
چگونه کابین بی صدا داشته باشیم؟
عدم استفاده از فناوری‌های جدید در خودروسازی داخل

چگونه کابین بی صدا داشته باشیم؟

اگر خودروسازان داخلی از سیستم کنترل فعال صدا برای محصولات خود استفاده کنند، معضل نویزهای اضافی کابین را در زمان حرکت کاهش می‌دهند. هرچند که بسیاری از فناوری‌های روز در صنعت خودرو داخل کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد تا آسایش بیشتر سرنشینان در زمان حرکت تامین شود.

بازار؛ گروه خودرو: شاید برای بسیاری از ما اتفاق افتاده باشد که در زمان سوار شدن خودرو و هنگام حرکت روی دست‌اندازها و سطوح ناهموار صداهای آزار دهنده‌ای تولید می‌شود و نهایتا آنچه ما از خودرو و عملکرد آن تصور می‌کنیم، زیر سوال بردن کیفیت ساخت است. اما بد نیست بدانید که در خودروهای جدید که از تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند به لطف طراحی سیستم‌های جدید و اصلاحات سطح صدای موجود در داخل فضای سرنشینان را در حد قابل توجهی کاهش داده‌اند.

به منظور کاهش صدای محفظه سرنشینان خودرو، دو سری اقدام انجام می‌شود، از یک سو عوامل تولید صدا همچون موتور، تماس چرخ‌ها با زمین، لرزش ناشی از برخورد باد به بدنه، برخورد قطعات با یکدیگر و... کنترل می‌گردد تا صدای کمتری تولید شود. از سوی دیگر با عایق بندی صوتی محفظه اتاق خودرو، فضای سرنشینان را ایزوله می‌کند. در واقع طراحی سیستم کنترل فعال صدا به تحقق این فرآیند کمک بسزایی می‌کند، عملکرد مواد عایق و جاذب صدا در فرکانس‌های کمتر از هزار هرتز بسیار پایین و نامطلوب هستند، بر همین اساس برای جذب این گونه امواج و یا جلوگیری از انتشار آن‌ها نیاز به حجم زیادی ماده است.

یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که به منظور جذب این گونه از امواج صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم کنترل فعال صدا است. این سیستم دارای یک منبع صوتی است که می‌تواند امواج ثانویه‌ای را تولید نماید تا خنثی کننده امواج اصلی باشد. در این سیستم، از چند میکروفن در محفظه سرنشینان، در نزدیکی محفظه قوای محرکه یا نزدیکی سایر منابع تولید کننده صدا تعبیه شده است.

سیستم کنترل فعال صدا دارای یک واحد کنترل الکترونیکی ECU است که علاوه بر آن سنسورهای نیز طراحی شده تا بر اساس اطلاعات بدست آمده از سوی سنسورها، ECU آن‌ها را تحلیل می‌کند و بر مبنای اطلاعات، دستورات لازم را به عملگر ارسال کرده تا با تولید امواج ثانویه میزان سطح صدا را کاهش داده تا محفظه‌ای آرام و فارغ هرگونه صدای آزاردهنده‌ای را در اختیار سرنشینان بگذارد.

اگر خودروسازان داخلی از سیستم کنترل فعال صدا برای محصولات خود استفاده کنند، معضل نویزهای اضافی در زمان حرکت را کاهش می‌دهند. هرچند که بسیاری از فناوری‌های روز در صنعت خودرو داخل کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد تا آسایش بیشتر سرنشینان در زمان حرکت تامین شود.

کد خبر: ۵۲٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha