۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
ایرادات مالیات بر خانه های خالی برای بار دوم برطرف شد/خاندوزی: مالکان از درج اطلاعات امتناع نکنند
بازار گزارش می دهد

ایرادات مالیات بر خانه های خالی برای بار دوم برطرف شد/خاندوزی: مالکان از درج اطلاعات امتناع نکنند

در حالیکه شورای نگهبان با ارسال نامه ای به رئیس مجلس برای بار دوم از طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه ایراد گرفته بود کمیسیون اقتصادی مجلس این ایرادات را دوباره برطرف و تقدیم رئیس مجلس کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالیکه این روزها سامانه ملی اسکان و املاک کشور در حال ارسال پیامک به مالکان خانه های خالی از سکنه است شورای نگهبان هفته گذشته از برخی بندهای این طرح مجددا ایراد گرفته و آنرا به رئیس مجلس شورای اسلامی بازگرداند. 

بنابراین گزارش، ایرادات طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (طرح مالیات بر خانه‌های خالی) که با امضای سیامک ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شده است ایراداتی را مطرح کرده است که کمیسیون اقتصادی مجلس آنرا بارها مورد بررسی قرار داده بود. این اقدام شورای نگهبان باعث شد تا رئیس مجلس نیز پس از دریافت این نامه از سوی شورای نگهبان آنرا به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع دهد.

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر روی ایرادات مطرح شده که عمدتا هم قابل رفع بود کار کرده و آنها را به سرانجام نهایی رساند

سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه پس از ایراد دومی که شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه گرفت کمیسیون اقتصادی بررسی این ایرادات را آغاز کرد گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر روی ایرادات مطرح شده که عمدتا هم قابل رفع بود کار کرده و آنها را به سرانجام نهایی رساند. 

وی افزود: این ایرادات برطرف شده و چند روز پیش آنرا مجددا به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم تا بر اساس قانون این طرح با برطرف شدن تمام ایرادات به شورای نگهبان ارسال شود.

خاندوزی ادامه داد: در مصوبه جدید عدم همکاری مالکان با طرح خانه های خالی از سکنه به صورت کامل و جامع دیده شده که اگر مالکان خانه های خالی از درج اطلاعات و خوداظهاری امتناع کنند، مشمول دریافت مالیات می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس مصوبه جدید مجلس، واحدهای مسکونی تمام دستگاه های دولتی مشمول این قانون خواهند شد، غیر از خانه هایی که استفاده نظامی و امنیتی دارد که آن ها را نیز شورای عالی امنیت ملی استثنا می کند.

وی پیشتر گفته بود که هیچ کشوری در گام نخست اجرای این‌گونه قوانین اطلاعات دقیقی از میزان مشمولان ندارند، از این رو برای شناسایی آزمون و خطا صورت گرفته و در نهایت آمارها ی واقعی احصا می شود. تفاوت طرح جدید ساماندهی خانه های خالی از سکنه با ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم، در نحوه شناسایی مساکن مذکور است، در قانون سال ۹۴، وزارت راه و شهرسازی مکلف به شناسایی مالکان و خانه های خالی بود، اما در طرح جدید مبنا بر اساس خوداظهاری مالکان قرار داده شده است.

بر اساس این گزارش، متن کامل ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی بدین شرح بود:

۱- علی رغم اصلاح به عمل آمده، ایراد بند ۶_۱ نظر سابق شورای نگهبان کماکان به قوت خود باقی است. 

 ٢_ در جزء ۵ تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر:

۱_۲_ با توجه به اینکه مشخص نیست در صدر جزء، منظور از عدم درج «هر یک از اطلاعات مربوط به اقامت یا مالکیت» شامل چه مواردی است ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

۲_۲_ از آنجا که مشخص نیست در صورت عدم تایید اطلاعات، مالکان مشمول کدام یک از مالیات‌های موضوع قانون مالیات های مستقیم می شوند ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

۳_۲_ اطلاق شمول مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم نسبت به مالکانی که واحدهای مسکونی خود را به فردی که اقامتگاه اصلی دیگری در سامانه برای او تعریف نشده است اجاره دهند، در مواردی که مالک به اطلاعات مزبور دسترسی ندارد، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

٣_ شمول حکم تعلق مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم، نسبت به واحدهای مسکونی موقوفه که امکان اجاره آن ها حسب وقف نامه وجود ندارد ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

کد خبر: ۵۲٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      0 0
      از اظهار نظر این اقا و استفاده از کلمه ی عمدتا من متوجه شدم که ایراد اصلی که عدم امکان اجاره ی ملک باشه رو نتونستن رفع کنند و فقط با این حرف ها دارند بازار رو بهم می ریزند. حالا بماند تکلیف مجرد ها روشن نشده و عملا با تصویب این قانون افراد مجرد درصورت زنده بودن والدین خود از حق داشتن مسکن مستقل منع می شوند. به عبارت دیگر مجرد بودن به هر دلیلی جرم محسوب می شود!