۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
 تغییر سرنوشت خودروسازان دنیا با نتیجه انتخابات امریکا
جهان صنعت هم انتخابات را رصد می کند

تغییر سرنوشت خودروسازان دنیا با نتیجه انتخابات امریکا

پیروزی دموکرات‌ها، اطمینانی در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا در کشورهایی مانند مکزیک و ایران را فراهم خواهد کرد. حمایت تمام قد ترامپ از سوخت‌های فسیلی می‌تواند توسعه و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را با تاخیر مواجه سازد.

بازار؛ گروه خودرو: نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر مستقیم به آینده صنعت خودرو دنیا به ویژه خودروسازان اروپایی دارد، در این میان غول‌های خودروسازی مانند مرسدس بنز و ب ام و در حال رصد جدی نتیجه این انتخابات هستند. زیرا هر دو خودروساز مذکور دارای سایت‌های خودرویی در آمریکا بوده که بازار شماره دو فروش محصولات آن‌ها پس از چین است. بسته به اقبال صنعت خودرو هر یک از نامزدهای انتخاباتی آمریکا یعنی دونالد ترامپ و رقیب او جوبایدن، رئیس جمهور شود سرنوشت خودروسازی در دنیا تغییر خواهد یافت، بنابراین در این گزارش به بررسی عملکرد هر دو نامزد ریاست جمهوری در صورت پیروزی و تصمیمات آن‌ها به صنعت خودروسازی خواهیم پرداخت:

پیروزی جوبایدن، صنعت خودرو ایران را توسعه می‌دهد
در صورت پیروزی جو بایدن، سعی می‌کند مجدد توافقنامه پیشنهادی تجارت و سرمایه‌گذاری یا همان (TTIP) را بین اتحادیه اروپا، دایملر، گروه فولکس واگن و آمریکا را بازبینی کند. شرکت‌های مذکور سعی داشتند که به صورت لابی گری بتوانند عمده مشکلات تجاری میان آمریکا را مرتفع کنند. هرچند که درگیری تجاری که ترامپ با اتحادیه اروپا آغاز کرده بود، خودروسازان آلمانی را هدف قرار داده بود و انتخاب بایدن می‌تواند سبب خوشحالی آنان شود. البته این موضوع شاید به نفع انگلیس نباشد، زیرا باید از برگزیت پیروی کرده و تجارت با اتحادیه اروپا را تعدیل کند. زیرا بایدن با استناد به تهدید صلح در ایرلند شمالی مخالف توافق بدون برگزیت است. اگر تعرفه صادرات و واردات بین انگلیس و اتحادیه اروپا از جدول حذف شود، خودروسازان سود قابل توجهی خواهند داشت. هرچند که اظهارات گمرکی برای کالاها همچنان اصطکاک تجاری ایجاد می‌کند.

گمانه‌زنی حاکی از آن است که در صورت انتخاب شدن بایدن، آژانس حفاظت از محیط زیست در آمریکا تقویت خواهد شد. بنابراین دولت فدرال دیگر در تعیین استانداردهای انتشار اعتراض نخواهد کرد و ممکن است آمریکا به توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ در خصوص تغییرات آب و هوایی بازگردد. در صورت بروز چنین رخدادی خودروسازان پیش‌بینی فروش میان مدت خودروها الکتریکی و هیبریدی را در آمریکا دارند. دولت بایدن سعی دارد روابط خود را با نهادهای چند جانبه مانند سازمان تجارت جهانی اصلاح کند. اتحادیه صنعت اتومبیل اروپا (ACEA) گفت: تصمیم ترامپ در مورد تعطیل کردن سازمان WTO به شدت در بخش خودرو احساس می‌شود. این بخش متکی به زنجیره‌های عرضه جهانی، فرآیندهای کارآمد تولید و دسترسی به بازارهای بین المللی است. باتوجه به اینکه صنعت خودرو ۱۰ درصد از جریان تجارت جهانی را به خود اختصاص داده، بازسازی یک سیستم بین‌المللی براساس قوانین به سود خودروسازانی که صادرات و تامین را عهده دار هست را دارد.

پیروزی دموکرات‌ها، اطمینانی در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا در کشورهایی مانند مکزیک و ایران را فراهم خواهد کرد. ب‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز پیش از انتخاب ترامپ با ایجاد معیارهایی مانند پرداخت حقوق بیشتر به کارگران خودروسازی در سایت‌های آمریکا سبب افزایش هزینه‌های تولید شد. تصمیمی مبنی ورود فولکس واگن برای رقابت با خودروسازان فرانسوی مانند گروه پژو-سیتروئن و رنو در ایران با سرمایه‌گذاری قابل توجه انجام شود. اما به محض خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها هرسه خودروساز از فعالیت‌های خود در این کشور دست کشیدند.

چالش سخت خودروهای الکتریکی با پیروزی ترامپ
پیروزی ترامپ در انتخابات می‌تواند مجدد تعرفه‌های ۲۵ درصدی را برای خودروهای وارداتی از اروپا به آمریکا دستخوش افزایش قرار دهد. ترامپ اتحادیه اروپا را دشمن توصیف کرده که از آمریکا برای دست‌یابی به سود بیشتر سواستفاده می‌کند. بنابراین برای پیشگیری از تهدید امنیت ملی، تعرفه‌های واردات را اعمال کرده است.  مواضع ترامپ، خطر تضعیف روابط اقتصادی بین اروپا و آمریکا ایجاد و یک حالت تضاد دائمی بین کشورهای پیشرو در صنعت خودروسازی را متضرر کرده است.

حمایت ترامپ از برگزیت افزایش خواهد یافت، زیرا به جای اتحاد استراتژیک یک مشارکت ایدئولوژی با دولت‌های انگلیس که همسو نظرش باشند، خواهد داشت. این موضوع در چهار سال دوم ریاست جمهوری ترامپ به آمریکا می‌تواند قوانین تجارت و حاکمیت انگلیس و بخش‌های مختلف آن را افزایش دهد که البته صنعت و تجارت خودرو با موانع فراوانی در این کشور مواجه خواهد شد.

حمایت تمام قد ترامپ از سوخت‌های فسیلی می‌تواند توسعه و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی به ویژه خودروها را در اروپا و چین با چالش زمانی برای تولید و عرضه مواجه کند. هرچند که بعد مثبت این مساله سود بیشتر خودروسازان از تولید و فروش محصولاتی با موتور احتراق داخلی است، اما قطعا سبب تضرر خودروسازانی که برنامه‌های توسعه را براساس این هدف تنظیم کردند، ایجاد خواهد کرد. شرکت‌های خودروساز بزرگ مانند فولکس واگن، نمی‌توانند به سرعت فروش محصولات الکتریکی و هیبریدی خود را افزایش دهند. زیرا قیمت پایین سوخت ممکن هست علاقه به خرید خودروهای الکتریکی مانند ID۴ را که در سال ۲۰۲۲ توسط این خودروساز عرصه خواهد شد، با کاهش رغبت از سوی مشتریان مواجه کند.

از سوی، غول‌های خودروسازی که در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مانند: مرسدس بنز در آلاباما، ب‌ام‌و در کارولینای جنوبی، فولکس واگن در چارتانوگا که سایت دارند با فشار بیشتر از سوی دولت جدید ترامپ مواجه خواهند شد. سایت خودروسازی ب‌ام‌و در آمریکا یکی از بزرگترین تاسیسات تولید کننده خودرو از نظر واردات قطعه و خودرو به این کشور محسوب می‌شود.

هرچند که خودروسازان در گذشته نه چندان دور اعلام کردند در صورت سختگیری بیشتر برای تولید در آمریکا، مجبور می‌شوند که میزان تولید و تیراژ را در این کشور افزایش دهند.  جنگ ترامپ و چین نیز پایانی نخواهد داشت. از زمان شیوع کرونا روابط چین و آمریکا به بدترین شرایط ممکن تغییر حالت داد. خودروسازانی که محصولات ویژه و خدمات پس از فروش مناسب به بازارهای آمریکا و چین ارائه می‌دهند، بار دیگر دچار خسارت مالی از سوی هر دو کشور خواهند شد. در این موضوع می‌توان به خودروسازانی مانند مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و اشاره کرد.

کد خبر: ۵۲٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha