۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
حیات نفت شیل به پایان می‌رسد!؟ / نفتی‌ها رشد کردند، تجدیدپذیرها افت
تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا روی صنعت نفت

حیات نفت شیل به پایان می‌رسد!؟ / نفتی‌ها رشد کردند، تجدیدپذیرها افت

با قوت گرفتن پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا ابهامات در رابطه با وضعیت صنعت نفت این کشور هم بیشتر شده است. دیروز بر خلاف تصورات ارزش سهام نفتی ها رشد و تجدید پذیرها افت کردند. کهن هوش نژاد کارشناس انرژی می‌گوید: پیروزی بایدن به معنی پایان یافتن صنعت نفت آمریکا نیست اما می تواند آهنگ سرمایه گذاری در آن را کند یا حتی برای دوره ای متوقف کند.

بازار؛ گروه انرژی: جو بایدن یک قدم با کاخ سفید بیشتر فاصله ندارد. بر اساس آخرین آماری اعلامی (تا لحظه تنظیم گزارش ساعت ۱۱ صبح) نامزد دموکرات انتخابات آمریکا با کسب ۲۶۴ رای الکترال از رقیب جمهوری خواه خود که تنها ۲۱۴ رای الکترال را کسب کرده، پیش افتاده است. برخی از تحلیل گران بازار انرژی انتخاب جو بایدن را به معنای پایان حیات صنعت نفت آمریکا می‌دانند. تولید نفت آمریکا در ماه اوت به دلیل کاهش عرضه نفت خلیج مکزیک و رسیدن آن به کمترین مقدار در ۷ سال اخیر، ۳.۶ درصد کاهش یافت. تولید نفت آمریکا که در سال ۲۰۱۹ توانسته بود رکورد ۱۳ میلیون بشکه را هم بشکند در این ماه به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

بایدن قصد دارد فرکینگ یا روش شکست هیدرولیکی را که آمریکا در استخراج نفت به کار می‌برد ممنوع کند. او همچنین اعلام کرده هدفش حذف کامل سوخت‌های فسیلی است. البته روح اله کهن هوش نژاد تحلیل گر بازار انرژی به بازار می‌گوید که نابودی کامل صنعت نفت آمریکا شدنی نیست اما احتمالا در سال‌های آینده روند سرمایه گذاری در این حوزه را کند یا حتی برای مدتی متوقف شود.

او که معتقد است کویید ۱۹ پایان سلطه سوخت‌های فسیلی را کمی سرعت بخشیده است، ادامه داد: هرچه افزایش موج ابتلاهای جدید ادامه یابد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا صنعت در مسیر بهبود و رشد قرار گیرد. اما با نزدیک شدن بایدن به پیروزی در انتخابات در حالی نگرانی‌ها نسبت به آینده صنعت نفت آمریکا بیشتر شده که گزارش‌های منتشر شده از تیره تر شدن آینده بازار نفت جهانی خبر می‌دهند. بانک جی پی مورگان که به عنوان بزرگترین بانک آمریکا شناخته می‌شود در جدیدترین گزارش خود نوشته است که انتظار دارد ماه‌های سختی در حوزه انرژی پیش رو بوده و به همین دلیل تخمین خود از قیمت نفت را برای سه ماهه چهارم سال جاری از ۴۱ دلار در هر بشکه به ۳۹ دلار کاهش داده است.

افت سهام تجدید پذیرها در مقابل رشد سهام نفتی‌ها
 اما در حالی پیش بینی می‌شد که با پیشی گرفتن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا از رقیب جمهوری خواه خود سهام شرکتی‌های نفتی افت پیدا کند، که دیروز شاهد رشد ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس جهانی بودیم. حال آنکه تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر با افت سهام مواجه شدند.  ارزش سهام اکسون موبیل دیروز چهارشنبه افزایش پیدا کرد؛ همچنین سهام رقیبش شورون و شاخص انرژی S&P ۵۰۰ که عمدتا شامل شرکت‌های نفت و گاز است. در مقابل سهام NextEra که عمدتا بر انرژی‌های پاک متمرکز است به همراه دیگر تولیدکنندگان انرژی پاک سقوط کرد.  تجار بر این تصورند که حتی اگر جو بایدن به کاخ سفید راه پیدا کند، احتمالا کنترل کنگره در دست جمهوری‌خواهان خواهد بود و این اتفاق برنامه‌ جنجالی انقلاب انرژی پاک بایدن را معلق خواهد کرد.

تولید نفت شیل کاهش می‌یابد
به نظر می‌رسد که پیش بینی وضعیت بازار جهانی نفت به مراتب سخت تر از این حرف‌هاست. چرا که برخی تحلیل گران بر این باورند که حتی اگر بایدن قوانین جدیدی را در خصوص تولید نفت اعمال نکند، سیاست‌های اعلامی او نسبت به ایران می‌تواند آینده بخش‌هایی همچون نفت شیل را تحت تاثیر قرار دهد. چرا که با بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار نفت جهان که همین حالا هم مازاد عرضه دارد عملا قیمت نفت کاهش خواهد یافت که حاصلش، کاهش توجیه پذیری تولید نفت شیل امریکا به دلیل هزینه تولید بالاتر خواهد بود که در میزان تولید و اشتغال در امریکا تاثیرگذار خواهد بود.

البته از آن سمت هم می‌توان قضیه را نگاه کرد. کاهش قیمت نفت، کاهش تولید نفت شیل امریکا را در بر خواهد داشت و اگرچه درآمد دولت امریکا را کاهش می‌دهد، اما می‌تواند نقش تعادل بخش را در بازار جهانی نفت ایفا کند و اثر قیمتی مازاد نفتی را که از ایران و ونزوئلا به بازار جهانی وارد می‌شود تا حدی کم کند.

کند شدن تقاضای نفت جهانی به شیوع موج دوم کرونا
جدای از این موج دوم ویروس کرونا تقاضا را کُند و تلاش تولیدکنندگان برای ایجاد توازن در بازار را پیچیده ساخته است. پیش بینی می‌شود که قیمت نفت در ماه‌های باقیمانده سال جاری میلادی در محدوده ۴۰ تا ۴۵ دلار برای هر بشکه باقی بماند و تحلیلگران انتظار دارند بهبود بازار نفت تا سال ۲۰۲۱ به‌دلیل تسریع شیوع ویروس کرونا سخت‌تر شود و نگرانی‌ها درباره تقاضای نفت افزایش یافته است. آژانس بین المللی انرژی می‌گوید تاثیری که این همه گیری بر روی سرمایه گذاری می‌گذارد در سال‌های آتی نیز احساس می‌شود. بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری شرکت‌های نفتی شیل در سال جاری ۴۵ کمتر شده است. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) روز جمعه (نهم آبان‌ماه) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت آمریکا در ماه اوت به دلیل کاهش عرضه نفت خلیج مکزیک و رسیدن آن به کمترین مقدار در ۷ سال اخیر، ۳.۶ درصد کاهش یافت. تولید نفت آمریکا در این ماه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود. این رقم نسبت به میانگین تولید روزانه ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت آمریکا در ماه اوت ۲۰۱۹، ۱۴.۹ درصد کمتر است، زیرا تولیدکنندگان ایالات متحده امسال به دلیل تضعیف تقاضا در پی همه‌گیری ویروس کرونا حفاری جدید را کاهش دادند. تولید نفت خلیج مکزیک آمریکا در ماه اوت ۲۷.۵ درصد کاهش یافت و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز - کمترین مقدار تولید یک ماهه از اکتبر ۲۰۱۳ - رسید، زیرا تولیدکنندگان به دلیل طوفان‌های پیاپی تولید را به‌طور موقت تعطیل می‌کردند.

کد خبر: ۵۲٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha