۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
پاسخگویی در لحظه، از مهمترین چالش طراحی اپلیکیشن های بازار سرمایه است
گفتگوی بازار با مدیر عامل پردازش اطلاعات مالی پارت (قسمت دوم)

پاسخگویی در لحظه، از مهمترین چالش طراحی اپلیکیشن های بازار سرمایه است

به گفته علی رسولی زاده، طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن ها در حوزه بازار سرمایه، در مرحله نخست باید توان بالای پاسخگویی در لحظه به تقاضای مردم را داشته باشد.

بازار؛ گروه بورس: مدیرعامل پردازش اطلاعات مالی پارت معتقد است مساله پیاده سازی اپلیکیشن در بازار سرمایه در وهله اول توان پاسخگویی بالا به تقاضای مردم را باید داشته باشد و در طراحی و پیاده سازیشان باید مدنظر قرار گیرد و دوم بروز بودن اطلاعاتی است که ارایه می دهد. در بخش دوم گفتگوی خبرگزاری بازار با علی رسولی زاده به برخی چالشهای طراحی اپلیکیشن ها در حوزه بازار سرمایه پرداخته شده است که در ادامه می توانید بخوانید.
 

*طراحی چنین اپلیکیشینها در حوزه بازار سرمایه با چه چالشهایی همراه است؟
همانطور که می دانید بازار سرمایه بازاری پویا و پُررفت و برگشتی است. در عین حال از وقتی که استقبال از این بازار بیشتر شده، ما شاهد نوسانات بیشتر بازار هستیم. از این رو محصولاتی که در بازار سرمایه تولید می شوند باید به گونه ای در لحظه و زمان بسیار کوتا ه اطلاعات مدنظر مخاطب را دراختیارش قراردهد. از طرفی با هجوم مردم به بازار سرمایه نصب اپلیکیشن ها هم افزایش یافته است و همانطوری که شاهد هستیم سامانه معاملات آنلاین و یا هسته معاملات زیر هجوم تاب تحمل نداشته و بعضا از از کار می افتد؛ اپلیکیشن ها هم همینطورند؛ از این رو مهمترین مساله پیاده سازی این اپلیکیشن ها در وهله اول توان پاسخگویی بالا به تقاضاهای مردم  است که باید در طراحی و پیاده سازیشان مدنظر قرار گیرد و دوم بروز بودن اطلاعاتی است که در اختیار افراد قرار می دهند. چراکه به هر حال اطلاعات مبنای تصمیم گیری است و در لحظه با کیفیت بالا بدون وقفه باید ارایه شود. ازا ین رو طراحی و پیاده سازی چنین اپلیکیشن هایی  چالشهای بسیبار زیادی دارد.

در مجموعه پارت با استفاده گروه نرم افزاری پارت این مقوله را پوشش داده ایم و علی رغم نصب بالا و مراجعه به سامانه ها سعی کرده ایم تا این نیازمندیها را برآورده سازیم. همچنین چالش دیگری که باید اشاره‌ کنم هوشمند سازی خدمات است؛ به ‌طوری ‌که هدفی که تعریف کرده ایم، تا بتوانیم دستیار هوشمند اقتصادی مردم باشیم  و  با هوش مصنوعی خدمات در این حوزه تعریف و به مردم کمک شود، برای مثال احراز هویت در اپلیکیشن سیگنال در اختیار مردم قرار گرفت همینطور در سایر حوزه ها و مبحث الگوریتمهای تبدیل متن به صوت صورت گرفته و به طوریکه مردم در سیگنال  از متون خبری به صورت شنیداری می توانند بهره مند شوند یا تحلیلها که با هوش مصنوعی امکان معاملات  الگوریتمی را فراهم می کند. در مجموع زیر ساختهایی که از طریق این اپلیکیشن ها می تواند مهیا شود و چالشها در این اکوسیستم را بر طرف کند و در عین حال که از منافع آن مردم سود ببرند.

*در حوزه معاملات الگوریتمی هم اقداماتی انجام داده اید؟ در این مورد توضیح دهید. همچنین چه میزان هزینه ای  باید مردم در قبال استفاده از اپلیکیشنها بپردازند؟
بله با استفاده از هوش مصنوعی ابزارهای معاملات الگوریتمی آماده کرده ایم سامانه «آی کوانت» پیاده سازی شد، به طوریکه این امکان را در اختیار متخصصین قرار می دهد. البته با توجه به اینکه شاهد نوسانات سنگین در بازار هستیم و مبحث الگوریتمی دچار حاشیه شده است در عین حال تصمیمات لحظه های در این مورد گرفته میشود، اما با این حال زیر ساخت آماده و عملیاتی است بزودی از طریق سیگنال درا ختیار مردم قرار می گیرد. به طوریکه افراد می توانند الگوریتمهای خاص خودشان را از این طریق تعریف کنند.

 از لحاظ هزینه در مسیری که طی کرده ایم سعی کرده ایم خدمات رایگان باشد تا افراد بیشتر منتفع شوند؛ اما چون معاملات الگوریتمی فرایند خاص خود را دارد از این رو در خصوص هزینه اش تصمیم نهایی گرفته نشده است.

*با توجه به اینکه در بخش صندوقهای سرمایه گذاری جسورانه هم فعال هستید در باره فعالیت مجموعه پارت در این خصوص هم توضیحی دهید.
باید اشاره کنم بحث کارآفرینی  موتور رشد اقتصاد هر کشور است بدون توجه به کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در این حوزه رشد اقتصادی کشورها فراهم نمی‌شود. کارآفرینی و سرمایه  گذاری در این حوزه نیازهای خودش را دارد و سرمایه  گذاری جسورانه فرایندی است به کارآفرینی و به دنبال  آن توسعه اقتصادی کمک میکند از آنجایی که کشور چند سالی در این حوزه فعال شده است،  از طرفی سازمان بورس هم نهادهای صندوقهای جسورانه را ه اندازی کرده  است به طوریکه این صندوفها با جذب منابع از سرمایه  گذاران وسرمایه گذاری تخصصی روی استارتا پ ها و ایده های نوآوران دوهدف را دنبال  می کند  به طوری که  کمک می کند تا جوانان نوآوربه جای مهاجرت، در کشور ایده هایشان را عملیاتی کنند  و از آن طرف مردم در این ایده ها سرمایه گذاری کنند و علی رغم ماهیت این پروژ ه ها که حوزه پرریسکی است؛ اما به دلیل ساختار صندوقهای جسورانه که مدیر حرفه ای بحث جذب پروژه ها و مدیریت سبد پروژه ها را انجام میدهد این ریسک ها مدیریت شده و ریسک به شکل قابل توجهی به سرمایه گذاران منتقل نمیشود.

پارت هم در همین راستا مجوز صندوق سرمایه گذاری جسورانه پارتیان را از سازمان بورس دریافت کرده ومراحل ثبت اش انجام شد  و فعالیت اش را  شروع کرده  به طوریکه تا کنون در چند پروژه مختلف سرمایه گذاری کرده است و اگر به همین صورت پیش رود یکی از صندوقهای جسورانه موفق کشور خواهد بود.

*برنامه ای برای توسعه طرحهای جدید در دستور کار دارید؟
سرمایه گذاری سنگینی در حوزه هوش مصنوعی نرم افزای داشته ایم  به طوری که تعداد زیاد نیروی فناور گویای همین موضوع هستند و یکی از این فرایندها مبحث احراز هویت الکترونیکی بوده که  سامانه ای  بنام فراشناسا به صورت حرفه ای توسط مجموعه راه اندازی شده  و مبحث احراز هویت غیر حضوری  را پوشش میدهد به طوریکه تا  کنون  دو میلیون و نیم نفر به صورت غیر حضوری  و بدون اینکه نیازی به خروج از منزل داشته باشند  در سجام احراز هویت  شده ا ند و توانستند کد بورسی دریافت وفعالیشتان را شروع کنند. مبحث احراز هویت غیر حضوری در بخشهای مختلف کشور و  از طرفی در  راستای ارایه  خدمات مختلف به مردم مورد نیاز است از این رو درتلاشیم تا  این حوزه را ادامه دهیم. در مبحث اعتبار سنجی در حال بهبود الگوریتم هوش مصنوعی هستیم  که با سرعت  و کیفیت بهتری خدمات ارایه شود همچنین  درسرمایه گذاری جسورانه چندین برنامه  و رویداد در حوزه هوش مصنوعی پیشرو داریم تا استارتاپ ها درحوزه هوش مصنوعی و فین تک شناسایی شوند  که در ادامه مجموعه پارت بتواند  در آنها سرمایه گذاری کند. همینطور  یکی از سرمایه گذاری دیگر سامانه شهاب یا شبکه هوشمند ابری است که خدمات پردازش هوش مصنوعی درا ختیار متخصصان  و محققان مالی وغیرمالی کشور  قرار می دهد  به طوریکه می توانند از  توان پردازش  قابل توجهی که توسط مجموعه  پارت تامین شده، استفاده کنند.

کد خبر: ۵۱٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha