۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
تبعات منفی احتکار خانگی؛ دولت با حذف قوانین بازدارنده بازار را به ثبات برساند
نایب رئیس اتاق اصناف ایران:

تبعات منفی احتکار خانگی؛ دولت با حذف قوانین بازدارنده بازار را به ثبات برساند

شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به تبعات منفی احتکار گفت: دولت با حذف قوانین بازدارنده، تأسیس قوانین جدید و ساماندهی ارز بازار را به ثبات برساند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، جلال‌الدین محمد شکریه نایب رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه گرانی‌های اخیر ناشی از یک پدیده اقتصادی و پولی است و یک پدیده نظارتی نیست زیرا اگر یک پدیده نظارتی بود برخورد با آن راحت‌تر بود اظهار داشت: زمانی‌ شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم بود که میزان عرضه و تقاضا در بازار دارای یک رابطه منطقی باشد.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران افزود: پُر بودن قفسه‌های فروشگاه‌ها از کالای روغن سبب می‌شود که میزان عرضه و تقاضا هم با این میزان موجودی مطابقت کند اما بعضی مواقع مردم با احساس کمبود کالا، به فروشگاه‌ها مراجعه کرده و به‌جای یک روغن چندین روغن خریداری می‌کنند و به‌طور ناخواسته اقدام به یک احتکار خانگی می‌کنند.

شکریه با اشاره به اینکه این التهابات و احتکار کوچک خانگی تبعات منفی برای بازار به‌همراه دارد گفت: حتی این احتکارهای خانگی نیز به‌تدریج باعث می‌شود که با کمبود کالا مواجه باشیم از طرفی هم‌اکنون مواد اولیه روغن در گمرکات استان ترخیص و وارد کارخانجات شده و به‌زودی روغن در سطح مغازه‌ها و فروشگاه‌های گیلان توزیع می‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان گیلان خاطرنشان کرد: زمانی‌که نرخ ارز به یک نرخ منطقی برسد شاهد تاثیرات آن در بازار خواهیم بود و با توجه به اینکه کسب و کارها در فضای خوب و آرام شکل می‌گیرند از این رو یک بازاری، عرضه‌کننده محصول و تولیدکننده صنفی به‌هیچ وجه خواهان ملتهب بودن بازار نیست.

وی با اشاره به وظایف دولت در ثبات بازار، تاسیس قوانین جدید، حذف قوانین بازدارنده، روان‌سازی سیستم اقتصادی، ساماندهی ارز و رساندن ارزش پول ملی به جایگاه واقعی خودش بیان داشت: این میزان حجم نقدینگی باید در کشور کنترل شود و بانک‌های ما هم باید بانک‌هایی برخط و فعال در جهت تولید و حمایت از تولیدکننده باشند.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: ما به‌لحاظ سپرده‌گذاری رتبه دهم را در سطح کشور داریم اما از نظر اخذ وام و تسهیلات در جایگاه ۲۱ کشور هستیم که اصلاً منطقی نیست و نیازمند مدیریت است تا به‌تبع آن شاهد مواج بودن بازار هم نباشیم.

شکریه با بیان اینکه سرمایه‌ها همیشه به سمتی سوق دارند که دارای ریسک کمتر و آسیب‌پذیری کمتری باشد خاطرنشان کرد: اگر این حجم نقدینگی در نظام بانکی کنترل شود، نقدینگی به‌سمت سکه، ارز، زمین و خودرو نمی‌رود بلکه به سمت تولید و کسب و کار مفید، متوازن و پایدار حرکت می‌کند.

کد خبر: ۵۱٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha