۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
جلسه آتی سازمان همکاری شانگهای چشم به افزایش صلح و توسعه اوراسیا دارد
گلوبال تایمز بررسی کرد:

جلسه آتی سازمان همکاری شانگهای چشم به افزایش صلح و توسعه اوراسیا دارد

سازمان همکاری شانگهای اساساً یک سازمان منطقه ای بوده که جامعه ای را برای آینده مشترک در منطقه ترویج می کند که صلح در جهان را بیشتر ارتقا دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: به گزارش سرویس مطبوعاتی سازمان همکاری شانگهای، نشست شورای سران سازمان همکاری شانگهای روز سه شنبه از طریق لینک ویدیویی برگزار می شود. این نشست با هدف توسعه بیشتر همکاری ها در سیاست، امنیت و تجارت برگزار خواهد شد.

این نشست همچنین در زمینه اقتصاد و تقویت روابط فرهنگی و بشردوستانه و همچنین گفتگوهای سیاسی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای - بویژه با زمینه بیماری همه گیر COVID-۱۹ بحث خواهد کرد.

 اجلاس امسال سران سازمان همکاری شانگهای در واقع اجلاس ویژه ای از زمان تأسیس این سازمان است. سازمان شانگهای یک سازمان منطقه ای بوده که بزرگترین منطقه جهان را با مجموعه ای گسترده از اعضای اصلی و کشورهای ناظر و شرکای گفتگو، پوشش می دهد. در شرایط بی ثباتی جهانی و عدم اطمینان ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹، سازمان همکاری شانگهای در مورد مسائل مهم از جمله حل بحران های داخلی، اصطکاک های مرزی و درگیری های نظامی بحث خواهد کرد.

چین و روسیه به عنوان کشورهای اصلی عضو سازمان همکاری شانگهای، سهم اصلی را در توانایی تأثیرگذاری سازمان همکاری شانگهای بر منطقه و جهان خواهند داشت. چین مدت هاست که از این سازمان حمایت کرده و توسعه سازمان را ارتقا می بخشد. در اجلاس امسال، چین می تواند کمک بیشتری برای رفع چالش هایی کند که هم اکنون سازمان همکاری شانگهای با آن روبرو است.

اول از همه، چین به عنوان اولین کشور در جهان است که به رشد اقتصادی مثبت در سال ۲۰۲۰ دست یافته است، بنابراین می تواند اولویت های بیشتری را برای حمایت پزشکی از سایر کشورهای عضو در مبارزه با بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا فراهم کند - مانند همکاری با روسیه برای تولید واکسن.

علاوه بر این، چین می تواند از طریق طرح یک کمربند – یک جاده به تقویت روابط اقتصادی خود با سایر کشورهای منطقه ادامه دهد. این مهم می تواند به آنها کمک کند تا اقتصاد خود را احیا کرده و معیشت مردم را نیز احیا کنند. علاوه بر این، چین با روابط فزاینده پیچیده خود با غرب، از فضای همکاری با سایر کشورهای عضو استفاده بهتری خواهد کرد. به عنوان مثال، تنش های چین در مورد تجارت زغال سنگ با استرالیا به دلیل وخیم شدن روابط دو جانبه را می توان با مراجعه به قزاقستان حل کرد. ارتقا چنین همکاری های اقتصادی چندجانبه ای در چارچوب سازمان همکاری شانگهای موضوع مهمی در این اجلاس خواهد بود.

چین و روسیه به مهمترین نیروها برای حفظ ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای و اوراسیا تبدیل شده اند. منطقه SCO در حال حاضر با چالش های امنیتی سنتی و غیر سنتی روبرو است که ناشی از شکست حکومت جهانی در طی همه گیری است. این موارد شامل آشفتگی سیاسی داخلی قرقیزستان، درگیری قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و تروریسم بالقوه حاصل از فقر و بیکاری است. در برابر این چالش ها، چین و روسیه از نفوذ قدرت های بزرگ استفاده می کنند و تلاش های مشترکی را برای حفظ امنیت و ثبات در این منطقه از طریق همکاری در سطح بالا انجام می دهند.

روحیه سازمان همکاری شانگهای همچنان به عنوان نمونه ای در حل مسائل مرزی نقش خواهد داشت. هدف این سازمان فراهم آوردن جو دوستانه برای گفتگوهای کشورهای عضو است. به عنوان مثال مسئله مرزی بین چین و قزاقستان با جو دوستانه و حسن نیت حل و فصل شد. روحیه سازمان همکاری شانگهای تلاش می کند تا اختلافات را از طریق گفتگوهای برابر و مشاوره های دوستانه حل کند.

 هدف دیگر آن ایجاد و تقویت اعتماد نظامی و کارایی مشترک نظامی در مناطق مرزی است. این نشست همچنین از زمان آغاز درگیری مرزی در ماه مه فرصت ارزشمندی برای تنش زدایی بین چین و هند فراهم کرد. اگرچه اجلاس امسال بصورت آنلاین برگزار خواهد شد و به اندازه جلسات رو در رو موثر نخواهد بود، اما فرصت گفتگو همیشه خوب است - خصوصاً وقتی که صحبت از مسائل پیچیده مرزی باشد.

برخلاف برخی سازمان های دیگر مانند ناتو که به دنبال اتحاد و رویارویی هستند، سازمان همکاری شانگهای اساساً یک سازمان منطقه ای بوده که جامعه ای را برای آینده مشترک در منطقه ترویج می کند که صلح در جهان را بیشتر ارتقا دهد.این سازمان برای حل منازعات از طریق گفتگو و دستیابی به توسعه مشترک از طریق همکاری تلاش می کند. این نیز مهمترین راه برای حفظ ثبات و رفاه در منطقه و دستیابی به بازی برد-برد است.

کد خبر: ۵۱٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha