۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
نمایشگاه بین المللی واردات چین؛ انعکاس رهبری روند جهانی شدن
گلوبال تایمز بررسی کرد:

نمایشگاه بین المللی واردات چین؛ انعکاس رهبری روند جهانی شدن

سومین نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE) که تا کنون اولین نمایشگاه ملی با موضوع واردات در جهان است، روز چهارشنبه آغاز به کار کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: برگزاری این رویداد فیزیکی اول از همه، نشان دهنده مهار پیروزمندانه ویروس کرونا در چین است. ثانیا، از منظر توسعه اقتصادی جهانی، این یک کالای عمومی بوده که توسط چین ایجاد شده تا توسعه تجارت آزاد را در سراسر جهان گسترش دهد. در میان افزایش یک جانبه گرایی و حمایت از تجارت، جهان به روحیه لیبرال و همکاری و همچنین به نیروهای محرک برای آزادسازی اقتصادی احتیاج دارد.

باید گفت چین با قدرت از تجارت آزاد جهانی حمایت و محافظت می کند. به همین ترتیب، باید اقدامات عملی را جهت تأمین کالاهای عمومی و تأمین نیازهای اساسی انجام دهد. CIIE، از این لحاظ، بستر موثری است. این نمایشگاه در واقع اجلاس مهم تجاری بین المللی برای چین است تا بازارهای خود را به روی جهان باز کند و اصلاحات و گشایش های خود را گسترش دهد. همچنین این نمایشگاه فرصتی را برای شرکت های سراسر جهان فراهم می کند تا بیشتر در روند اصلاحات و گشایش چین شرکت کنند.

با میزبانی CIIE، چین به طور عمده می خواهد سیگنال های زیر را ارسال کند. نخست، چین امیدوار است که با اصلاحات اقتصادی و تجاری جهانی به عنوان یک نیروی محرک عمل کرده و نقش اصلی را داشته باشد. در همان زمان، چین مایل است انگیزه ای برای اقتصاد جهانی فراهم کند تا از سایه بیماری همه گیر خارج شود و به بهبودی کلی دست یابد. دوم، در زمینه همه گیری COVID-۱۹، چین بر همکاری و تلاش های مشترک تأکید دارد. این کشور امیدوار است که از CIIE به عنوان بستری برای  تلاش های مشترک جهت مبارزه با بیماری همه گیری کووید ۱۹ و کمک به جهان استفاده کند تا بتواند هرچه سریعتر از باتلاق COVID-۱۹ خارج شوند.

سوم، چین قاطعانه مصمم است که اصلاحات و اقدامات گشایش اقتصادی را گسترش دهد. در واقع، چین هم از نظر سیاست و هم استراتژی به طور فعالانه آماده اصلاحات و گشایش های بیشتر است. در CIIE، چین همچنین امیدوار است که تجربیات و دستاوردهای خود را در زمینه اصلاحات و گشایش اقتصادی به جهان نشان دهد. پکن آرزو دارد جهان را بهتر درک کند و اخبار پیشرفت و چشم انداز آینده را به اشتراک بگذارد. در حقیقت، چین به سرعت در حال پیشرفت اصلاحات و گشایش اقتصادی است.

اما افکار عمومی غرب معمولاً متهم می شوند که چین اصلاحات را به اندازه کافی سریع انجام نداده است یا می گویند چین فاقد جوهر است. این اتهامات تعجب آور نیست. برخی از غربی ها معمولاً هرگونه مسئله مربوط به چین را از دریچه های مغرضانه و ایدئولوژیک خود مشاهده می کنند.

باید گفت مهمترین مسئله برای چین این است که امور خود را به خوبی مدیریت کند. اگر انتقاد غربیها می تواند به تحریک یا ترویج اصلاحات در چین کمک کند، ممکن است گوش دادن به آن چیز بدی نباشد.

 بیش از ۲۷۰۰ حرفه از ۱۲۰ کشور و منطقه از جمله ایالات متحده آمریکا در CIIE شرکت کردند. در حال حاضر اقتصاد جهانی در حال رکود است. فقط اقتصاد چین شاهد بازگشت و بهبودی قوی است. این عادلانه است که بگوییم چین موتور اصلی احیای اقتصاد جهانی شده است. بنابراین، تمام شرکتهای بزرگ در سراسر جهان امیدوار بوده اند که سود خود را از بازار چین بگیرند.

بزرگترین هدف شرکتها سود جویی است. اگرچه برخی از شرکت ها، مانند شرکت های آمریکایی، در معاملات تجاری با چین با موانع سیاسی دولت خود روبرو هستند، اما آنها همچنان در تلاشند تا سرمایه گذاری در چین را گسترش دهند یا از طریق کانال های خود فعالیت های تجاری را با چین انجام دهند.

علاقه شرکتهای خارجی به چین تحت تأثیر عوامل زیادی است. آنچه بیشتر آنها را به خود جلب می کند توسعه اقتصاد بازار چین، ۱.۴ میلیارد مصرف کننده و یک طبقه متوسط ​​بزرگ و در حال گسترش است. اینها انگیزه عظیمی را برای توسعه آینده تزریق می کنند. تحت جهانی سازی، هیچ شرکتی نمی تواند بازار عظیم چین را دور بزند. باید گفت مقیاس و پتانسیل بازار چین برداشت شرکتهای خارجی از اقتصاد چین را شکل داده و اطمینان آنها را برای سرمایه گذاری در بازار چین افزایش داده است.

برخی معتقدند که همه گیری کووید ۱۹ به روند جهانی شدن پایان می دهد. اما واقعیت این است که جهانی شدن امروز اجتناب ناپذیر است. جهانی شدن به جای سیاست ها، توسط شرکت ها و رفتارهای تجاری هدایت می شود. ناگفته نماند که بیماری همه گیر کووید ۱۹ ممکن است مانع توسعه جهانی شود. برخی از کشورها ممکن است تولید یا توقف در صادرات را به طور کوتاه مدت متوقف کنند. اما در دراز مدت، جهانی سازی هنوز هم می تواند در یک مسیر پر سرعت در دوران پسا همه گیری توسعه یابد.

نقش چین در جهانی شدن در حال تغییر است. چین از یک تماشاگر امروز به یک شرکت کننده مهم و یک رهبر در ارتقاء جهانی شدن تبدیل شده است. این بدان معنی است که چین نقش بزرگتری را ایفا خواهد کرد و پیشنهادهای بیشتری را در مورد مسائل جهانی برای کشورها و مناطق سراسر جهان ارائه می دهد تا در مورد ارتقا و توسعه جهانی شدن مذاکره کنند.

کد خبر: ۵۱٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha