۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
چگونه آفریقا می‌تواند روند بهبودی اقتصادی را طی کند؟
پراجکت سیندیکیت بررسی می کند:

چگونه آفریقا می‌تواند روند بهبودی اقتصادی را طی کند؟

بیماری همه گیر COVID-۱۹ درست مانند تمام مناطق دنیا به شدت به قاره آفریقا نیز ضربه می زند از این رو استراتژی هایی مانند بازیافت دارایی، دیجیتالی شدن مداوم و یکپارچگی منطقه ای قوی تر می تواند اطمینان دهد که آفریقا به اندازه کافی برای مقابله با آن قدرتمند است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی پراجکت سیندیکیت اخیرا مقاله ای با قلم «آلن ایبوبیسه» با عنوان «چگونه آفریقا می تواند روند بهبودی اقتصادی خود را طی کند؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

برای کشورهای آفریقایی، بیماری همه گیر COVID-۱۹ احتمالاً به معنی رشد منفی تولید ناخالص داخلی با نرخ بی سابقه است. علاوه بر این، چندین کشور آفریقایی با عواقب پس از سقوط قیمت کالا که یکی از عوامل اصلی روند فعلی رکود اقتصادی است، روبرو هستند.

این قاره اکنون باید در مسیر بهبود اقتصادی حرکت کند و خود را در مقابل شوک های آینده مقاوم کند. از تقویت بخش مراقبت های بهداشتی گرفته تا پرورش رشد اقتصادی گسترده، رهبران آفریقایی نیاز به تدوین استراتژی های جدید برای حل چالش های ساختاری دارند.

با توجه به اینکه شرکای خارجی این قاره نیز تحت تأثیر COVID-۱۹ قرار گرفته و بر نیازهای داخلی خود متمرکز شده اند و با فرار سرمایه از بازارهای نوظهور آفریقا همراه با نرخ رکود، حتی قبل از همه گیری کرونا، سیاست گذاران آفریقا باید به درون نگاه کنند. یک راه حل ممکن قطعا اتخاذ برنامه سرمایه گذاری گسترده در زیرساخت ها است که بخشی از آن با بسیج منابع داخلی از طریق بازیافت دارایی فراهم می شود - که دولت ها را قادر می سازد سرمایه متصل به آنچه در حال حاضر دارند را آزاد کنند.

 با ارائه این دارایی ها از طریق طرح های امتیاز به سرمایه گذاران معتبر بخش خصوصی، دولت ها می توانند بودجه پروژه های مهم جدید را آزاد کنند. چنین امتیازاتی نوید درآمد طولانی مدت و فرصت های جدید سرمایه گذاری در زیرساخت ها را می دهد که باید سرمایه گذاری بیشتری را به آفریقا جلب کند. بنابراین، بازیافت دارایی می تواند به بسته شدن شکاف گسترده تأمین مالی زیرساخت های قاره کمک کند. دارایی های قابل بازیافت شامل نیروگاه های برق، جاده ها، بنادر، فرودگاه ها، شبکه های فیبر نوری، خطوط لوله و غیره است. بودجه حاصل از کسب درآمد از این دارایی ها می تواند در پروژه های جدید با تأثیرات چندبرابر قدرتمند، ایجاد شغل و فرصت های شغلی در اقتصاد کشور به کار گرفته شود. این امر با توجه به پدیده از دست دادن شغل گسترده ای که این قاره با آن روبرو است و میلیون ها جوان که هر ساله وارد نیروی کار می شوند، بسیار حیاتی است.

در حالی که بازیافت دارایی هرگز در آفریقا مورد آزمون قرار نگرفته است ، استرالیا با موفقیت از آن (در طی سه سال با بازیافت فقط ۱۲ دارایی دولتی) برای تولید بیش از ۲۵ میلیارد دلار استرالیا (۱۸ میلیارد دلار) استفاده کرده است. دولت های آفریقایی می توانند این روند را در سراسر قاره تکرار کنند تا به پر کردن شکاف سالانه تأمین مالی زیرساخت ها کمک کنند. گذشته از منافع فوری، بازیافت دارایی در آفریقا می تواند طبقه جدیدی از سرمایه گذاران زیرساخت را به خود جلب کند. در استرالیا، ترکیبی از صندوق های ثروت حاکمیت، صندوق های بازنشستگی و چندین صندوق سرمایه گذاری خصوصی در چنین پروژه هایی شرکت کردند.

 جذب سرمایه گذاران مشابه با استفاده از دارایی های موجود به وابستگی دولت های آفریقا صرفاً به اهدا کنندگان و موسسات مالی توسعه پایان می دهد. آفریقا ۵۰، در حال حاضر در حال انجام پروژه های بازیافت دارایی با چندین دولت در سراسر قاره است.

سرمایه گذاری های گسترده در زیرساخت ها با تمرکز بر دیجیتالی شدن می تواند هزینه های بازیگران دولتی و خصوصی را کاهش دهد ، کارآیی آنها را افزایش دهد، بر موانع فیزیکی غلبه کند و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان و شهروندان را بهبود بخشد. تحول دیجیتال این قاره با هر معیاری به خوبی در حال انجام است: تعداد اتصالات باند پهن جدید در حال افزایش است، روند استفاده از تلفن همراه رو به بالا است و این قاره یک رهبر جهانی در زمینه پول تلفن همراه است.

 کار از راه دور و تغییر در رفتارهای مصرف کننده ناشی از بیماری همه گیر COVID-۱۹ ، فرصتی در سراسر قاره برای تسریع این روند فراهم می کند. اما در حالی که رشد اقتصادی و ایجاد شغل در آفریقا به طور واضح از ادامه دیجیتالی شدن بهره مند می شود، نفوذ باند پهن هنوز در این قاره زیر خط متوسط ​​جهانی است. تحول کامل دیجیتالی شدن بدون وجود ستون فقرات زیرساخت قابل اعتماد امکان پذیر نیست.

طبق گزارش بانک جهانی، دستیابی به باند پهن جهانی و گسترش شبکه های کابل فیبر نوری به ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه اضافی تا سال ۲۰۳۰ نیاز دارد. جمع آوری وجوه لازم در حال تبدیل شدن به یک اولویت اصلی برای دولت های آفریقایی است زیرا آنها می خواهند خود را با جهانی پس از COVID-۱۹ سازگار کنند و آفریقا ۵۰ در حال کار بر روی معامله ای از این دست در یک کشور سهامدار با استفاده از اصول بازیافت دارایی است.

 استراتژی های بازیافت دارایی به وضوح راهی مناسب برای دولت های آفریقایی فراهم می کند تا به طور قابل ملاحظه ای در تأمین مالی سرمایه گذاری مورد نیاز کشورهایشان سهیم شوند. در حالی که توسعه زیرساخت های دیجیتال در مقیاس بزرگ از اولویت های کشورهای آفریقایی است، دولت ها همچنین باید بر حمایت از کارآفرینان دارای اکوسیستم هایی که نوآوری دیجیتال را امکان پذیر می کنند، تمرکز کنند.

سرانجام، دولت های آفریقا باید بر همگرایی بیشتر منطقه ای از طریق منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا تأکید کنند. زیرساخت های مشترک در توسعه ظرفیت تولید از اهمیت حیاتی برخوردار است، اما بسیاری از جوامع اقتصادی آفریقا از این نظر عقب مانده اند. ادغام زیرساخت های انرژی باعث ایجاد ثبات در منابع و کاهش هزینه ها شده و بر کل اقتصاد تاثیر می گذارد. ۳۰٪ از تولید ناخالص داخلی کشورهای آفریقایی به تجارت با شرکای غیر آفریقایی متکی است. با تشویق تجارت درون قاره ای، منطقه تجارت آزاد قاره افزیقا از رشد بخش تولید در بازارهای محلی پشتیبانی می کند.

باید گفت افزایش تجارت درون قاره ای از سطح فعلی ۱۵٪ به حدود ۶۰٪ احتمالاً میلیونها شغل ایجاد می کند. واضح است که بهبودی که عمدتا توسط آفریقایی ها طراحی و تأمین می شود ، کاملاً قابل دسترس است. بیماری همه گیر COVID-۱۹ درست مانند تمام مناطق دنیا به شدت به قاره آفریقا نیز ضربه می زند از این رو استراتژی هایی مانند بازیافت دارایی ، دیجیتالی شدن مداوم و یکپارچگی منطقه ای قوی تر می تواند اطمینان دهد که آفریقا به اندازه کافی برای مقابله با آن قدرتمند است.

کد خبر: ۵۱٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha