۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
همه به جز نانوایان به نرخ روز نان می خورند! /  کَلک گرانی با کنجد در نان لواش ممکن نیست
پرداخت افزایش کرایه حمل آرد از جیب نانوایان!

همه به جز نانوایان به نرخ روز نان می خورند! / کَلک گرانی با کنجد در نان لواش ممکن نیست

نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان تهران گفت: کمبود آرد نداریم و بحث این روزها به موقع نرسیدن آرد به دست واحدهای نانوایی است چون شرکت حمل آرد خواهان افزایش قیمت حمل و نقل بود و در نهایت افزایش ۵۵ درصدی کرایه حمل و نقل از جیب نانوایان پرداخت و مشکل حل شد!

بازار؛ گروه کشاورزی: کمبود آرد در نانوایی های طی هفته های اخیر شایعاتی مبنی بر قاچاق شدن این محصول به دنبال داشت که هنوز از سوی مسئولان تکذیب یا تایید نشده است.

بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان تهران در این خصوص به «بازار» گفت: تا امروز هیچگونه کمبود آرد نداشتیم و مساله ای که بوجود آمد در واقع نرسیدن به موقع آرد به دست نانوایان بود.

نوروز مقدم افزود: مسئولان یک شرکت حمل و نقل که وظیفه حمل آرد ۱۶ استان کشور از جمله استان تهران را به عهده دارد اعلام کردند که به دلیل بالا رفتن مزد کارگری، گران شدن لاستیک، روغن و دیگر هزینه های مربوطه خود از اول شهریور با قیمت فعلی دیگر با ما همکاری نمی کنند. به این ترتیب آرد را با تاخیر به واحدهای نانوایی انتقال می دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولتی ها و این شرکت انتظار داشتند که نانوا با وجودی که ۸ ماه است به دنبال گرفتن نرخ است افزایش کرایه حمل را هم بپذیرد!

نوروز مقدم خاطر نشان کرد: ما  حدود ۱ ماه مقاومت کردیم و گفتیم وقتی ما با افزایش هزینه ها و به تبع آن با کاهش درآمدها نسبت به سال گذشته مواجه بوده ایم، چگونه باید چنین هزینه اضافه ای را بپردازیم؟

وی ادامه داد: با این وجود شاهد بودیم که این شرکت آرد را دیرتر از زمان مقرر به دست واحدهای نانوایی می رساند تا تحت فشار قرار بگیریم. به طوری که زمان تحویل آرد به نانوایی ها از ۵ روز به ۱۸ روز رسید!

یک شرکت حمل و نقل که وظیفه حمل آرد ۱۶ استان کشور را به عهده دارد اعلام کرد که به دلیل بالا رفتن هزینه های مربوطه خود از اول شهریور با قیمت فعلی دیگر با ما همکاری نمی کنند، به این ترتیب آرد را با تاخیر به واحدهای نانوایی انتقال می دادند

قاچاق آرد از تهران ممکن نیست
رئیس اتحادیه نانوایان تهران با بیان این موضوع که طی روزهای گذشته استانداری و سازمان صنعت معدن با شرکت نامبرده مذاکراتی در این خصوص انجام داده اند، افزود: این مذاکرات نتیجه ای نداشت و در نهایت ما نانوایان مجبور شدیم که به طور متوسط کرایه حمل مان را ۵۵ درصد افزایش بدهیم! و این افزایش هم از جیب نانوایان پرداخت شد.

وی ادامه داد: اگرچه این افزایش قیمتها باعث شد نانوایان دلخور تر از قبل شوند اما در حال حاضر حمل آرد از ۱۸ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

نوروز مقدم در خصوص خبرهای مبنی بر قاچاق شدن آرد به کشورهای خارجی و به تبع آن ایجاد کمبود آرد در نانوایی ها گفت: از تهران که قائدتا نمی توانند آرد را لب مرز ببرند و به اصطلاح قاچاق کنند اما ممکن است در استان های مرزی شیطنت هایی صورت بگیرد و توسط دلالان قاچاق آرد صورت بگیرد.

سرگردانی واحدهای نانوایی بین ارگان ها و سازمان های دولتی
این فعال صنف نانوایان در خصوص وضعیت نان و قیمت آن نیز گفت: سال گذشته بعد از ۵ سال نرخ ندادن و دویدن های ما، در نهایت به صورت توافقی با مسئولان ذیربط روی یک قیمت به توافق رسیدیم.

برای حل مشکل به موقع نرسیدن آرد به دست واحدهای نانوایی ما نانوایان مجبور شدیم به طور متوسط کرایه حمل مان را ۵۵ درصد افزایش بدهیم و از جیب خود بپردازیم!

نوروز مقدم افزود: اگرچه در آن بخشنامه نیز به ما وعده دادند این نرخ تا زمانی که هزینه های افزایش داده نشده ملاک عمل خواهد بود. اما با این وجود از ابتدای سال همه اجناس، خدمات و هر آن چیز که لازمه تولید است افزایش قیمت چشمگیری داشته و باز هم همان نرخ قبل برای نان باقی مانده است.

وی ادامه داد: با وجودی که از برج ۳ درخواست افزایش قیمت داده ایم متاسفانه بین ارگان ها در حال پاس کاری شدن هستیم و نتیجه اینکه نانوایان امروز با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.

نوروز مقدم خاطر نشان کرد: این در حالی که است که چون به مدت ۵ سال به ما نرخ نداده بودند اگر می خواستیم به صورت واقعی نرخ تعیین کنند حداقل باید نرخ نان ۲ برابر می شد اما با توحه به اینکه دولت ها همیشه به فکر منافع مصرف کنندگان هستند در نهایت با حدود ۴۰ درصد موافقت کردند و  افزایش نرخ برای سال جاری باقی ماند!

وی یادآور شد: نانوایان تحت هر شرایطی از سیل گرفته تا جنگ، زلزله و غیره واحدهای نانوایی را باز نگه می دارند و کمک دست دولت هستند اما متاسفانه وقتی می خواهند حق نانوا را بپردازند بین ارگان ها به یکدیگر پاس داده می شوند!

قبل از اینکه دیر شود دولت برای هزینه های واحدهای نانوایی چاره ای بیندیشد
این فعال صنف نان کشور در خصوص کیفیت فعلی آرد نیز اظهار داشت: کیفیت آرد غالبا به گندمی که به کارخانه داران تحویل داده می شود دارد و یک دوره ممکن است آرد با کیفیت بالا و در دوره ای دیگر آردی ضعیف تر به نانوایان تحویل داده شود.

نانوایان  در هر شرایط بحرانی واحدهای نانوایی را باز نگه می داند اما وقتی می خواهند حق نانوا را بپردازند بین ارگان ها به یکدیگر پاس داده می شوند!

نوروز مقدم افزود: با این وجود ما مجبور هستیم آرد با هر کیفیتی را تبدیل به نان کنیم و برای در آوردن نان از آردهای ضعیف و بی کیفیت به ترفند هایی مانند افزودن بیشتر نمک استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: آقایان توجه داشته باشند که نگذارند بحث نان و قیمت نان حکایت نوش دارو بعد از مرگ سهراب شود و قبل از اینکه نانواها آسیب ببینند و به تعطیلی کشیده شوند کاری انجام دهند.

نوروز مقدم افزود: امروز شاید واحدهای نان بربری و سنگک بتوانند با تولید نان کنجدی تا حدودی هزینه های خود را در بیاورند، خود را سرپا نگه دارند و اجازه تعطیلی واحدهای نانوایی را ندهند اما واحدهای نان لواش و تافتون هیچ راه گریزی ندارند و قبل از اینکه دیر شود مسئولان باید دست بجنبانند.

کد خبر: ۵۱٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha