۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
دولت تدبیر و امید با بی‌تدبیری، مردم را ناامید کرد/ پیش‌شرط توسعه مکران، توسعه انسانی است
نماینده چابهار در گفتگو با بازار:

دولت تدبیر و امید با بی‌تدبیری، مردم را ناامید کرد/ پیش‌شرط توسعه مکران، توسعه انسانی است

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات و معضلات استان از جمله محرومیت مردم و مشکلات آبی در این بخش با خبرنگار بازار به گفتگو پرداخت. وی اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان قدردان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، اما معتقدیم که کارهایی که دولت تدبیر و امید انجام داده است، مطلقاً با مطالباتی که مردم از این دولت داشتند، هیچگونه سازگاری ندارد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در رابطه با مشکلات این استان از جمله محرومیت‌زدایی و مشکلات آبی این بخش، با خبرنگار بازار به گفتگو پرداخت. وی در این گفتگو تاکید داشت که دولت تدبیر و امید، اتفاقا در حوزه تدبیر، امیدهای مردم را ناامید کرد. گفتگوی خبرنگار ما با این نماینده مجلس در ادامه می آید:

* با توجه به حضور شما در مجلس و دغدغه هایی که از نزدیک در جریان ان هستید، فکر  می کنید مجلس شورای اسلامی چه برنامه‌هایی در جهت محرومیت‌زدایی از استان سیستان و بلوچستان دارد؟
در مورد حوزه سواحل مکران که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان کلید واژه گنج پنهان را در مورد آنجا به کار برده اند، باید بگویم علی‌رغم تمام خدمات بی‌بدیل جمهوری‌اسلامی، عمق عقب‌ماندگی‌ها به گونه‌ای است که به تعبیر مقام معظم رهبری راه‌های نرفته بسیار بسیار بیشتر از راه‌های رفته است. به تلخی باید عنوان کرد که به لحاظ تمام شاخص‌های توسعه انسانی، این منطقه فاصله معناداری با محروم‌ترین نقاط کشور دارد. مشخصاً مهم‌ترین دغدغه آب است؛ ما در آنجا شهرستان‌هایی را داریم که به ۸۱% مردم به صورت سقایی آب رسانی می‌شود، یعنی شاخص دسترسی به آب شرب سالم ۱۹% است.

*  اخیرا مجلس برنامه حضور در این منطقه را تدارک دیده بود که ظاهرا اتفاقات خوبی هم رخ داده بود.

طبیعتاً مجلس انقلابی باید بتواند با رویکرد عدالت‌محور، بخشی از این مشکلات را با نگاهی کارشناسی طرح ریزی کند. تعدادی از افراد انقلابی مجلس در آن منطقه حضور پیدا کردند و از نزدیک با چالش‌های پیش روی آنجا آشنا شدند. در پی آن سفر، سفر جناب آقای دکتر قالیباف را داشتیم که واقعا متفاوت از همه سفرهایی بود که تا الان سران قوا تشریف آورند؛ یعنی فارغ از آن پروتکل‌های خاص تشریفاتی، ایشان در دل مردم حضور داشتند و به خانه‌های حاشیه‌نشینان چابهاری تشریف بردند و هیچ پرده و حاجبی قائل نشدند. متأسفانه در آن منطقه آمارسازیی‌هایی توسط بخشی از نهادهای دولتی  صورت می‌گیرد که با واقعیت‌های موجود تفاوت معنادار دارد. من فکر میکنم حضور جناب آقای دکتر قالیباف و قبل از ایشان نماینده‌های انقلابی مجلس، زمینه‌ساز این بود که از نزدیک با مشکلات مردم مواجه شوند. برای رفع این چالش‌ها، باید بگویم که جایگاه مجلس یک جایگاه تقنینی و در عین حال جایگاه نظارتی است. در حوزه تقنین ما قوانین خوبی در راستای محرومیت‌زدایی داریم اما می‌بینیم که به خوبی اجرا نشدند. پس ما باید عمده تلاشمان را بر حوزه نظارت بگذاریم. من معتقدم که در ادوار گذشته ما از اهرم‌های نظارتی به طور کامل استفاده نکردیم و باعث شکل‌گیری یک تقابل شده است. از طرفی طرح‌های بسیار بزرگ توسعه ملی در آنجا در حال اتفاق افتادن است، اما بعلت آن نگاه اجتماعی که وجود ندارد باعث می‌شود که یکسری شکاف‌های اجتماعی ایجاد شود. در پی سفر جناب آقای دکتر  قالیباف و نمایندگان انقلابی مجلس، الان شاهد آن هستیم که نوع نگاه در کلان کشور نسبت به موضوع مشکلات حوزه محرومیت‌زدایی استان سیستان و بلوچستان واقعا متفاوت شده است. در حوزه آب هم آقای وزیر نیرو قول داده‌اند که تا پایان سال ۹۹ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از مردم آنجا صاحب آب شوند. در هفته‌های آتی هم سفر وزیر راه و شهرسازی را برای بحث ساماندهی حاشیه‌نشینی که بسیار مشکل‌ساز بوده است در پیش داریم؛ هرچند که بنیاد مسکن ورود خوبی در این حوزه داشته است اما ورودی که تا الآن وزارت راه و شهرسازی داشته است اصلا متناسب با عمق فاجعه نبوده است. ان‌شاالله حضور وزیر راه و شهرسازی و رییس ستاد بازآفرینی منجر به نتایجی باشد که مردم به صورت ملموس اثراتش را لمس کنند. اتفاقاتی که هم مجلس در این مدت پیگیری کرده است، بحث ممنوعیت صید ترال بوده که واقعا برای مردم و جامعه صیادان بسیار مشکل‌ساز بوده است. ما معتقدیم که اگر می‌خواهیم توسعه سواحل مکران اتفاق بیافتد و منویات مقام معظم رهبری در حوزه سواحل مکران اجرایی شود، پیش شرط توسعه سواحل مکران، توسعه‌ی انسان مکرانی است؛ یعنی حتما این توسعه باید در شاخص‌های توسعه انسانی آن منطقه اتفاق بیافتد و مجلس انقلابی هم در این راستا همه اهرم‌های خود را به کار خواهد گرفت.

* نقش مهم دولت در رفع محرومیتها و اجرای برنامه های توسعه ای، قطعا فراتر از هم بخشهای دیگر است. دولت در طول ۷ سال گذشته در جهت محرومیت‌زدایی از سیستان و بلوچستان چه اقدامات موثری انجام داده است؟
واقعیت امر این است که در استان سیستان و بلوچستان آرای مردم به همین دولت بوده و ما معتقدیم که وعده‌هایی که در آن زمان به مردم دادند، مطلقا اجرایی نشده‌اند؛ هرچند اقدامات خوبی هم صورت گرفته است و ما نمی‌توانیم اقدامات خوبی که در حوزه‌های مختلف وجود داشته است را نفی کنیم. ما همین الآن استانداری را در آنجا داریم که واقعا دغدغه شاخص‌های توسعه انسانی را دارد، اما در برخی حوزه‌ها واقعا کاری که دولت تدبیر و امید با مردم کرد چنان با بی‌تدبیری بود که امید مردم را در این حوزه‌ها ناامید کرد. مشخصا مهمترین موضوع هم حوزه آب است که متأسفانه در آنجا می‌بینیم که عمده سدهای استان در آن پهنه قرار دارد اما هیچ فکری برای شبکه پایین‌دست سد نشده است. آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم. من واقعا معتقدم که در حوزه آب کارنامه این آقایان بسیار بسیار شرم‌آور است. در حوزه حاشیه‌نشینی هم تا الآن واقعا آن کاری که باید صورت می‌گرفت، نیفتاده است. واقعا مردم سیستان و بلوچستان قدردان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و نعمت امینت را ارج می‌نهند، اما معتقدیم که کاری که دولت تدبیر و امید در این موضوعات کرده است، ابداً با مطالباتی که مردم از این دولت داشتند، هیچ سازگاری‌ای ندارد.

* با وجود همه این مشکلات، راه‌حل رفع مشکلات مردم سیستان و بلوچستان چیست؟
باید قبول کرد که بخشی از اشکالات به نوع انتخاب‌های ما برمی‌گردد. شما عنصر امید را همیشه در مردم جنوب استان سیتان و بلوچستان در حد نهایت می‌بینید و ما در بدترین شرایط هم ناامید نمی‌شویم. هیچ وقت هم چاره مشکلات را در آن سوی مزرها جستجو نمی‌کنیم و هرگز برای اشک تمساح آنهایی که آن طرف مرز نشسته‌اند و برای ما نسخه می‌پیچند اهمیتی قائل نیستیم. حتما امیدواریم و معتقدیم که اگر انتخاب‌های ما انتخاب‌های درست‌تری باشد، قطعا بخش وسیعی از این چالش‌ها قابلیت رفع‌شدن خواهند داشت. اما برای این کار نیاز است که نگاه ما عدالت‌محور باشد؛ چه در حوزه دولت و چه در حوزه مجلس.

* در نهایت نگاه مردم منطقه به نظام و کشور را چگونه ارزیابی می کنید و فکر می کنید در قبال این نگاه مردم، چه اتفاق موثری باید رخ دهد؟
به لحاظ تاریخی همیشه ایران عزیز ما از هر گوشه مورد تاخت و تاز اجنبی‌ها قرار گرفته است؛ زمانی محمود اشرف افغان از مرزهای شرق کشور وارد شد، زمانی چنگیز خان مغول شمال شرق ایران را درهم نوردید، زمانی لشکر تزار روس از شمال کشور مام میهن را مورد تاخت و تاز قرار دادند و زمانی لشکر عثمانی از شمال غرب. زمانی بعثیون صدامی از غرب کشور مام میهن را مورد هجمه قرار دادند و زمانی بریتانیا از جنوب کشور. تنها نقطه‌ای که هیچ‌وقت اجازه تجاوز اجنبی‌ها به مام میهن را نداده است، استان سیستان وبلوچستان بوده است. مردمان این سرزمین به تعبیر مقام معظم رهبری مرزداران غیور مام میهن بودند و همین الان هم معتقدم اگر کوچک‌ترین مشکلی کیان کشور را تهدید کند اولین کسانی که پا به عرصه نبرد خواهند گذاشت، مردمان سیستان و بلوچستان خواهند بود. واقعا سزاوار  آن مردم نیست که در این شرایط زندگی کنند.

کد خبر: ۵۱٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha