۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۵
سایپا نمی تواند موتور ال ۹۰ تولیدکند/ ال ۹۰ باید زودتر بومی می‌شد
آیا رنو پارس و سایپا دچار تضاد منافع می‌شوند؟

سایپا نمی تواند موتور ال ۹۰ تولیدکند/ ال ۹۰ باید زودتر بومی می‌شد

علیمرادلو کارشناس صنعت خودرو، گفت: در شرایط فعلی سایپا توان تولید پیشرانه K۴M را ندارد، در صورت تولید احتیاج به واردات است. به دلیل تصمیماتی که در گذشته گرفته شده و هیچ ارتباطی به امروز ندارد، مسیر را خودروسازان اشتباه رفتند.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، خبر بومی سازی ال ۹۰ مطابق استانداردهای ۸۵ گانه و تولید و عرضه آن تا ۱۸ ماه آینده را داد. جواد سلیمانی با اشاره به اینکه پیش از شروع تحریم‌های جدید در سال ۹۷، در تولید ال۹۰ تا حدود ۴۵ درصد به قطعات شرکت رنو فرانسه وابسته بودیم. بنابراین زمانی که صنعت خودرو مورد تحریم قرار گرفت و شرکت های خارجی همکاری های خود را قطع کردند، تولید ال۹۰ نیز متوقف شد. سلیمانی با بیان اینکه افزایش داخلی‌سازی ال۹۰ در شرایطی محقق می‌شود که صنعت خودرو با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا روبرو است، گفت: میزان ساخت داخل خودروی یاد شده به ۸۵ درصد خواهد رسید و از طرفی این خودرو که در گذشته تنها با استانداردهای ۵۵ گانه منطبق بود اکنون این قابلیت را پیدا خواهد کرد که استانداردهای ۸۵ گانه را با موفقیت پاس کند. با این تفاصیل سوالی که مطرح می‌شود این هست که بومی سازی این خودرو می‌تواند سبب حفظ کیفیت نامی این محصول در بازار باشد؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال با بیوک علیمرادلو کارشناس صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

* گروه خودروسازی سایپا به تازگی اعلام کرده که خودرو ال ۹۰ را بومی سازی و تا ۱۸ ماه آینده به بازار عرضه خواهد کرد، نظر شما در مورد این میزان داخلی سازی باتوجه به سابقه حضور این خودرو چیست و چقدر موفق خواهند بود؟
۸۵ درصد داخلی سازی باتوجه به اینکه پیشتر نیز این خودرو حدود ۵۸ درصد ساخت داخل بود، پرش زیادی را نداشتند. سایپا کاری را انجام می‌دهد که باید در گذشته انجام می‌داد. قرار دادی که حدود ۱۷ سال پیش با رنو منعقد شد، هدف پلت‌فرم مشترک بود نه خودرو مشترک، هدف این بود که خودروسازان روی این پلت‌فرم خودرو سوار کنند. از آنجایی که این پلت فرم، هنوز از نظر پیشرو بودن در طراحی این پلت‌فرم از سایر محصولات جلوتر است. ال ۹۰ از نظر کیفیت و رضایت مشتری خودرو بسیار مناسبی است. یکی از ویژگی‌های ال ۹۰ این بود که در واقع سیستم کیفی رنو آن را تولید می‌کرد. بنابراین تمام استانداردها و نظارت‌های رنو در آن لحاظ می‌شد. اگر سایپا بخواهد نمونه بومی سازی شده ال ۹۰ همان استانداردها را پاس کند باید با مشارکت رنوپارس عمده این قطعات را ساخت داخل کند. باتوجه به بحث‌های تحریم شاید این مساله اجرایی نباشد. درهر صورت مساله اصلی این هست که این خبر هم خوب و هم نگران کننده است، زیرا شاید سایپا نتواند از طریق رنوپارس این موضوع را مدیریت و دچار مشکلات شود. هرچند اگر قرار باشد همه قطعات را خودش مدیریت و تولید کند، از تجارب رنو پارس هم استفاده نکند، چه اتفاقی رخ دهد کمی نگران کننده است. تصمیم مناسبی را این خودروساز گرفته است.

* یکی از اهداف تولید داخل و بومی سازی کاهش قیمت است، به نظر شما ال ۹۰ ایرانی با کاهش قیمت مواجه خواهد بود؟
بحث قیمت ارتباط چندانی با این خودرو و آن خودرو ندارد، چه رنو پارس بخواهد تولید کند چه سایپا تولید کند، در یک بازه قیمتی مشخصی قرار خواهد گرفت. قیمت مواد اولیه مشخص بوده که توام با تکنولوژی قطعه سازان که به روز نبوده و این مورد سبب می‌شود تیراژ اقتصادی رخ ندهد. در این موضوع عوامل عدیده‌ای مانند تورم، شرایط بازار و... دخیل بر قیمت‌گذاری هستند، فقط خودروساز در این میان تصمیم‌گیر نیست.

* سایپا برای محصول جدید خود یعنی شاهین پیشرانه ندارد، برای ال ۹۰ ایرانی می‌تواند پیشرانه K۴M را داخلی سازی کند؟
در شرایط فعلی نه، سایپا اگر بخواهد با همان امکانات قبلی تولید را انجام دهد، احتیاج به این خواهد داشت که قطعات را واردکند و نباید فراموش کرد که پیشرانه K۴M بسیار با کیفیت است. هرچند که پیشرانه روز در محصولات رنو نبوده و این خودروساز اروپایی نیز درحال توقف تولیدآن است. اما به طور کلی موتور با کیفیتی است که به دلیل تصمیماتی که در گذشته گرفته شده و هیچ ارتباطی به امروز ندارد، مسیر را خودروسازان اشتباه رفتند. متاسفانه این خودروساز توانایی تولید پیشرانه را ندارد. هرچند سایپا اعلام کرده است در مرحله بعدی روی موتور کار خواهد کرد. اما در مرحله نخست برنامه‌ای برای آن ندارند.

* اگر پیشرانه K۴M را سایپا بخواهد تولید کند باید از اروپایی‌ها کمک بگیرد یا در چین به دنبال تامین قطعه خواهد بود؟
باتوجه به اینکه کشور و صنعت خودرو ما مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته، این مساله پیچیده است.

* اقدام سایپا برای تولید ال ۹۰ ایرانی تضادی با فعالیت شرکت رنو پارس ندارد؟ آیا رنو می‌تواند مدعی در خصوص بومی سازی این خودرو شود؟
باتوجه به اینکه رنو نمی‌تواند همکاری کند، توانایی مدعی شدن نیز نخواهد داشت بنابراین نباید مشکلی ایجاد شود. در پاسخ به بخش نخست سوال شما نیز باید گفت رنو پارس با سایپا دچار تضاد خواهد بود و باید این مساله را حل و فصل کنند. بسیاری از قالب‌های که سایپا قصد تولید با آن را دارد متعلق به شرکت رنو پارس است، باید باهم به توافق برسند.

کد خبر: ۵۱٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهمن IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      0 0
      باسلام ،بایدازبدنه های جدی درساخت ال نود استفاده شود حتی رنوسیمبل بهترازآن است ،ازتکنولوزی بروزدنیامانندموتورهای هیبریدی،برقی ،توربوشارز،داخل سازی جدید بدنه ایرودینامیکی ،درکل بایدبگم ال نودخودروی خوبی است که بایدبهینه سازی شود