۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
پیش بینی روند کاهشی قیمت‌ها
سخنگوی دولت مطرح کرد

پیش بینی روند کاهشی قیمت‌ها

ربیعی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: با تصمیمات اخیر گمرک و بانک مرکزی ترخیص کالاها سریع‌تر و پیش بینی می‌شود قیمت‌ها روند کاهشی داشته باشد.

به گزارش بازار، علی ربیعی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: با تصمیمات اخیر گمرک و بانک مرکزی ترخیص کالاها سریع‌تر و پیش بینی می‌شود قیمت‌ها روند کاهشی داشته باشد.

ترخیص ۲۵ هزار تن برنج از گمرک و قطع صادرات تخم مرغ
سخنگوی دولت گفت: تاکنون تقریبا ۲۵ هزار تن برنج از گمرک ترخیص و صادرات تخم مرغ نیز قطع شده است تا در بازار تعادل ایجاد شود.

علی ربیعی با اشاره به نشست اخیر ستاد اقتصادی دولت در خصوص دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار، تصریح کرد: بخشی از این افزایش قیمت‌ها به دلیل تامین نشدن به موقع ارز بود، در نتیجه کالا و نهاده‌ها دیر وارد و با تاخیر خریداری شدند.

وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده مبنی بر استفاده از ارز مبادله‌ای و همچنین تهاتر، این مشکلات که عمدتا بر روی قیمت مرغ، تخم مرغ، گوشت و اقلام سفره مردم تاثیر داشت، برطرف شد.

سخنگوی دولت به وجود همیشگی مقداری کالا در ورودی و خروجی گمرک اشاره کرد و گفت: بخشی از این کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شدند، اما مثلا ارز واردات برنج آزاد اعلام شده بود، اما وارد کننده معتقد بود محموله بخشی از همان وارداتی است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، لذا مشکلات اینچنینی نیز وجود داشت.

ربیعی با اشاره به تصمیمات دولت مبنی بر ترخیص کالاها از گمرک، تصریح کرد: با ارزهای غیرنیمایی و همچنین تمهیدات بانک مرکزی گشایش‌های بیشتری صورت گرفت و پیش بینی می‌کنیم که تاثیرات خود را به زودی بر قیمت‌ها خواهد گذاشت.

سخنگوی دولت افزود: جلسات ستاد تنظیم بازار نیز بیشتر و منظم‌تر شده و همه وزارتخانه‌ها نیز در این جلسات حضور می‌یابند. تقسیم کاری نیز بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت انجام گرفت که در پی آن وظیفه خرید نهاده تا توزیع به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، این وزارتخانه از این پس در زمینه عرضه مرغ و تخم مرغ و گوشت اقدام خواهد کرد که به تسریع این روند کمک می‌کند.

وی ادامه داد: طبق گزارش امروز وزیر جهاد کشاورزی، با هماهنگی‌های صورت گرفته برخی از مشکلات در حال رفع است؛ تاکنون تقریبا ۲۵ هزار تن برنج از گمرک ترخیص شده است.

ربیعی وضعیت کشور در ذخیره سازی کالا را مناسب خواند و گفت: مدتی به دلیل کمبود ارز از ذخیره‌ها استفاده کردیم، لذا اکنون بیشتر فکر ما بر تامین میوه و گوشت و مرغ و اقلام شب عید معطوف شده است، لذا امیدواریم با تلاش بانک مرکزی در تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها به سرعت تامین شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: زنجیره کالا از واردات تا نهاده و کشت و تولید و توزیع به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، لذا امیدواریم در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. صادرات تخم مرغ نیز قطع شده تا در بازار تعادل ایجاد شود.

ربیعی خاطر نشان کرد: تصمیماتی نیز در خصوص قاچاق در مرزها گرفته شد، چرا که در برخی نقاط قیمت برخی کالاها از جمله گوسفند در این سو و آن سوی مرز، متفاوت است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ضمانت اجرایی تصمیمات ستاد ملی کرونا هم گفت :  تشخیص همه تعطیلی ها به عهده کمیته سلامت و بهداشت ستاد ملی مبارزه با کرونا است ضمن اینکه شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه ای درباره تعطیلی ها نداشته است.

وی گفت : هر تصمیمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد تعطیلی ها بگیرد حتما عملی خواهد شد.

کد خبر: ۵۱٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha