۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
هشدار جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی مبنی بر برودت هوا و خسارت به محصولات

هشدار جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی مبنی بر برودت هوا و خسارت به محصولات

تبریز- سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی روز سه شنبه با صدور اطلاعیه‌ای درباره احتمال برودت هوا و بارش باران و خطرات و آسیب‌دیدگی محصولات باغی و زراعی به کشاورزان هشدار داد.

به گزارش بازار، در اطلاعیه روز سه شنبه این سازمان به کشاورزان استان آمده است: با توجه به کاهش ۵ درجه ای دما در آذربایجان شرقی، کشاورزان و بهره برداران رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها را کنترل کرده و عملیات برداشت محصولات کشاورزی را مدیریت کنند.

کوچک نمودن دریچه پرواز جهت جلوگیری از ورود هوای سرد و عوامل بیماری زا و آفات به کندو، محافظت از تاسیسات کشاورزی از جمله  گلخانه ها و انبارها با توجه به  نوسانات دمایی و وزش باد، اقدام به تامین سوخت و تنظیم و تهویه رطوبت و دما در مرغداری ها و دامداری ها و تهیه خوراک پرانرژی از دیگر توصیه های این سازمان به کشاورزان در روزهای آینده است.

در این اطلاعیه آمده است: کشاورزان در اسرع وقت نسبت به برداشت  محصولات به ویژه صیفی جات از قبیل گوجه فرنگی، لوبیا، سیب زمینی  و ذرت علوفه ای و انتقال به محل های مناسب جهت جلوگیری از خسارات احتمالی اقدام و نسبت به کشت علوفه های پاییزه قبل از وقوع سرما و یخبندان و به منظور بهره مندی از بارندگی ها در اسرع وقت اقدام کنند.

تسریع در برداشت محصولات پنبه و چغندر، تسریع در آماده سازی زمین و کشت پاییزه غلات (گندم و جو) و کلزا و بلافاصله آبیاری آنها، ادامه عملیات کشت پاییزه گندم و جو و استفاده از ارقام اصلاح شده و بذور گواهی شده در صورت استفاده از بذور خود مصرفی، تسریع در کشت پاییزه به دلیل بارندگی در روزهای سه شنبه ۱۳ آبان الی جمعه ۱۶ آبان نیز در این اطلاعیه تاکید و یادۀآوری شده است که هر روز تاخیر در کشت پاییزه به کاهش یک درصدی محصول منجر می شود.

ضدعفونی بذور گندم و جو خودمصرفی با سموم قارچ کش، برداشت سیب زمینی و برداشت مزارع ذرت سیلویی قبل از بارندگی و و برودت هوا نیز در این اطلاعیه به کشاورزان توصیه شده است.

کد خبر: ۵۱٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha