۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
چین واردات نفت ارزان را افزایش می‌دهد

چین واردات نفت ارزان را افزایش می‌دهد

چین در شرایطی که تقاضای جهانی به دلیل وضع محدودیت‌ها و قرنطینه‌های بیشتر در اروپا و آمریکا به دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا تحت فشار قرار گرفته، واردات نفت خود را افزایش می‌دهد.

به گزارش بازار، بزرگترین خریدار نفت دنیا در بحبوحه کاهش بیشتر تقاضا و نشانه‌های افزایش عرضه، سهمیه واردات نفت موسسات غیر دولتی خود را در سال آینده میلادی ۲۰ درصد نسبت به سال جاری افزایش می‌دهد.

افزایش سهمیه واردات این شرکت‌ها حدود ۸۲۳ هزار بشکه در روز است؛ یعنی تنها کمی پایین‌تر ارتولید نفت الجزایر عضو اوپک. این شرکت‌های وارد کننده همان پالایشگاه‌های خصوصی چین باعنوان «تیپات» هستند که طی سالهای اخیر اهمیت فزاینده ای در بازار جهانی نفت پیدا کرده‌اند. این شرکت‌ها مدت‌هاست ظرفیت پالایش نفت خود را نسبت به سال گذشته بالا برده اند در حالیکه همتایان آنها در آمریکا و اروپا عقب نشسته‌اند.

این بدان معناست که بزرگترین وارد کننده دنیا در شرایطی که تقاضای جهانی به خاطر وضع محدودیت ها و قرنطینه‌های بیشتر در اروپا و آمریکا به دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا تحت فشار قرار گرفته است، واردات نفت خود را افزایش می‌دهد. افزایش عرضه نفت لیبی هم بر قیمت شاخص‌های نفت تأثیر گذاشته و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا را ۶ درصد در روز دوشنبه پایین آورده است. نفت خام آمریکا صبح روز دوشنبه در نیویورک ۳۴.۹۳ دلار در هر بشکه معامله شد.

یکی از دلایل تقویت واردات نفت چین توسعه ظرفیت پالایشگاهی این کشور است. پالایشگاه بزرگ ژیجیانگ پتروکمیکال در روز یکشنبه یکی از واحدهای تقطیر نفت خام خود را با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز افتتاح کرد. پالایشگاه شنگانگ پتروکمیکال هم بر روی ساخت بزرگترین واحد نفت خام کشور کار می‌کند که قرار است در پایان ۲۰۲۱ افتتاح شود.

براساس گزارش وزارت بازرگانی چین، سهمیه واردات نفت شرکت‌های غیر دولتی در این کشور ۲۴۳ میلیون تن اعلام شده است. این رقم برابر با ۴.۹ میلیون بشکه در روز است.

کد خبر: ۵۱٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha